Vevstakslager till din bil

Vevstakslager till topp biltillverkarna
- Vevstakslager VOLVO V70
- Vevstakslager VW GOLF
- Vevstakslager BMW 3-serie
- VW PASSAT
- Vevstakslager BMW 5-serie
- Vevstakslager AUDI A4
- Vevstakslager AUDI A6
- MERCEDES-BENZ E-klass
- Vevstakslager VW CADDY
- Vevstakslager VOLVO V50
- Vevstakslager VOLVO V60
- SAAB 9-3
- Vevstakslager MERCEDES-BENZ C-klass
- Vevstakslager SKODA OCTAVIA
- Vevstakslager FORD FOCUS
- VOLVO XC60
- Vevstakslager KIA CEE'D
- Vevstakslager VW TRANSPORTER
- Vevstakslager VOLVO XC70
- FIAT DUCATO
Vevstakslager defekt? » Identifiera felet • Laga • Monteringstips
När du ska renovera bilens motor: ramlagret
Ramlagret / vevstakslagret sitter mellan vevaxeln och vevstaken. Det garanterar dig en smidig och fast passform för radiallagret och att förbränningstakten sker rätt. Idag inträffar skador i princip aldrig på radiallagret. Med hjälp av moderna procedurer kan du kontrollera lagret utan att behöva demontera motorn först.
Självsmörjning för maximal livslängd
Motorns livslängd har ökat rejält de senaste trettio åren. Äldre bilar behövde skrotas redan efter 100 000 km körsträcka. Idag kan du förvänta dig tre gånger så lång livslängd. Även billiga kompakta bilar kan korsa 200 000 km-sträckan och hålla sig ännu längre med hjälp av rätt underhåll. Orsaken bakom den längre livslängden ligger bakom den förbättrade tekniken med lagren. Ramlagren tillverkas med sinterbrons, som ger dem en fast yta med celliknande struktur. Cellstrukturen gör att radiallagren får självsmörjande egenskaper. Även om oljenivån är låg så fylls ramlagren på med olja som en svamp vilket förser smörjning vid nödsituationer.
Allt-i-ett för hållbarhet
Många brukar förknippa ordet lager med kul- eller rullager. Kraften som bildas i motorn låter inte små delar få användas eftersom de används i dessa slags lager. Repad kula eller skadade rullager skulle kunna skada motorn på bara några sekunder. Därför används så kallade ramlager och radiallager, såväl som kamaxellager och vevaxellager istället. Dessa består av två U-formade skal som placeras mellan hållarna. Deras material optimerar lagrets och smörjningens prestandaegenskaper.
Defekter med radiallagret
Ett defekt radiallager kan inte längre synkronisera arbetskrafterna i motorn. Det bildade trycket i förbränningskammaren trycker med flera tusentals bar på vevaxeln som då, på grund av kontakt med växellådan och drivhjulen, kontrar med hög motkraft. Detta utsätter radiallagret för dubbla påfrestningar. Samtidigt är det otroligt hur länge dessa enkla delar håller. När en defekt uppstår så ska du vidta nödvändiga åtgärder omedelbart. Takterna från motorrummet kommer annars snabbt förstöra radiallagren och vevaxeln, detta gör att motorn blir icke-funktionsduglig snabbt. Ett defekt radiallager visar sig genom tickande eller slag som hörs och känns. Kontrollera ramlagren och närliggande lager regelbundet efter en viss körsträcka som en förebyggande åtgärd.
Förebyggning med oljeanalyser
Ett billigt och modernt tillvägagångssätt för att kontrollera ramlagret är med hjälp av en oljeanalys. Vid oljebyte så kan du ta ett prov av oljan som sedan skickas vidare till ett labb. Där kontrolleras det efter nötningsdelar. Detta gör att man kan dra slutsatser om motorns allmänna tillstånd. Ju mer bronsnötning som upptäcks ju mer antyder detta på ett utslitet radiallager eftersom det tillverkas i just brons.
Så byter du ett radiallager
Bytet av radiallagret är verkligen en form av “öppen hjärtkirurgi” för motorn. Vanligen så byts radiallagret bara när hela motorn skall renoveras. Kolvringarna och ramlagren på vevaxeln och vevaxeln skall bytas ut samtidigt. Om du bara vill byta radiallagren så brukar du kunna göra det i vanliga motorer via oljetråget. När de tas bort så brukar du kunna skruva loss vevstakarna som syns.
De kan lätt bytas men var mycket försiktig. Annars så riskerar du dyra motorskador. Separata lager kostar cirka 20 EUR. Bytet av hela satsen rekommenderas. Eftersom alla fyra ramlager slits ut lika mycket samtidigt så är det smartast att bara byta alla och det är inte smart att bara byta en av dem för då får du plötsligt ojämnt slitage. När ramlagret byts så ska självfallet oljan också bytas.