0

0.00 kr

#

Vevstakslager (Vevlager) till ditt fordon

Välj ditt fordon

med registreringsnummer*

Vevstakslager (Vevlager) Den bästa möjliga kvaliteten på varje enskild produkt

Premiumtillverkare av Vevstakslager (Vevlager):

  • JP GROUP Vevstakslager (Vevlager)
  • JAPANPARTS Vevstakslager (Vevlager)
  • MAHLE ORIGINAL Vevstakslager (Vevlager)
  • SASIC Vevstakslager (Vevlager)
  • BUGIAD Vevstakslager (Vevlager)
  • ASHIKA Vevstakslager (Vevlager)
  • IPSA Vevstakslager (Vevlager)
  • KOLBENSCHMIDT Vevstakslager (Vevlager)
  • Köp till bästa pris här GLYCO Vevstakslager (Vevlager)
  • Köp till bästa pris här TRUCKTEC AUTOMOTIVE Vevstakslager (Vevlager)
  • Köp till bästa pris här DT Vevstakslager (Vevlager)
  • Köp till bästa pris här AUGER Vevstakslager (Vevlager)
  • Köp till bästa pris här ET ENGINETEAM Vevstakslager (Vevlager)
Andra reservdelar Motor/remdrift
Visa alla

Vevstakslager (Vevlager) defekt? » Identifiera felet • Laga • Monteringstips

När du ska renovera bilens motor: ramlagret

Ramlagret / vevstakslagret sitter mellan vevaxeln och vevstaken. Det garanterar dig en smidig och fast passform för radiallagret och att förbränningstakten sker rätt. Idag inträffar skador i princip aldrig på radiallagret. Med hjälp av moderna procedurer kan du kontrollera lagret utan att behöva demontera motorn först.

Självsmörjning för maximal livslängd

Motorns livslängd har ökat rejält de senaste trettio åren. Äldre bilar behövde skrotas redan efter 100 000 km körsträcka. Idag kan du förvänta dig tre gånger så lång livslängd. Även billiga kompakta bilar kan korsa 200 000 km-sträckan och hålla sig ännu längre med hjälp av rätt underhåll. Orsaken bakom den längre livslängden ligger bakom den förbättrade tekniken med lagren. Ramlagren tillverkas med sinterbrons, som ger dem en fast yta med celliknande struktur. Cellstrukturen gör att radiallagren får självsmörjande egenskaper. Även om oljenivån är låg så fylls ramlagren på med olja som en svamp vilket förser smörjning vid nödsituationer.

Allt-i-ett för hållbarhet

Många brukar förknippa ordet lager med kul- eller rullager. Kraften som bildas i motorn låter inte små delar få användas eftersom de används i dessa slags lager. Repad kula eller skadade rullager skulle kunna skada motorn på bara några sekunder. Därför används så kallade ramlager och radiallager, såväl som kamaxellager och vevaxellager istället. Dessa består av två U-formade skal som placeras mellan hållarna. Deras material optimerar lagrets och smörjningens prestandaegenskaper.

Defekter med radiallagret

Ett defekt radiallager kan inte längre synkronisera arbetskrafterna i motorn. Det bildade trycket i förbränningskammaren trycker med flera tusentals bar på vevaxeln som då, på grund av kontakt med växellådan och drivhjulen, kontrar med hög motkraft. Detta utsätter radiallagret för dubbla påfrestningar. Samtidigt är det otroligt hur länge dessa enkla delar håller. När en defekt uppstår så ska du vidta nödvändiga åtgärder omedelbart. Takterna från motorrummet kommer annars snabbt förstöra radiallagren och vevaxeln, detta gör att motorn blir icke-funktionsduglig snabbt. Ett defekt radiallager visar sig genom tickande eller slag som hörs och känns. Kontrollera ramlagren och närliggande lager regelbundet efter en viss körsträcka som en förebyggande åtgärd.

Förebyggning med oljeanalyser

Ett billigt och modernt tillvägagångssätt för att kontrollera ramlagret är med hjälp av en oljeanalys. Vid oljebyte så kan du ta ett prov av oljan som sedan skickas vidare till ett labb. Där kontrolleras det efter nötningsdelar. Detta gör att man kan dra slutsatser om motorns allmänna tillstånd. Ju mer bronsnötning som upptäcks ju mer antyder detta på ett utslitet radiallager eftersom det tillverkas i just brons.

Så byter du ett radiallager

Bytet av radiallagret är verkligen en form av “öppen hjärtkirurgi” för motorn. Vanligen så byts radiallagret bara när hela motorn skall renoveras. Kolvringarna och ramlagren på vevaxeln och vevaxeln skall bytas ut samtidigt. Om du bara vill byta radiallagren så brukar du kunna göra det i vanliga motorer via oljetråget. När de tas bort så brukar du kunna skruva loss vevstakarna som syns.
De kan lätt bytas men var mycket försiktig. Annars så riskerar du dyra motorskador. Separata lager kostar cirka 20 EUR. Bytet av hela satsen rekommenderas. Eftersom alla fyra ramlager slits ut lika mycket samtidigt så är det smartast att bara byta alla och det är inte smart att bara byta en av dem för då får du plötsligt ojämnt slitage. När ramlagret byts så ska självfallet oljan också bytas.

Toppsäljare: de mest populära produkter

  • Vevlagersats
    KOLBENSCHMIDT Vevlagersats 77581600 lågt pris
    KOLBENSCHMIDT | 77581600
    265,39 kr -26% TFP: 354,00 kr Spara: 26%
  • Vevlagersats
    KOLBENSCHMIDT Vevlagersats 77841600 lågt pris
    KOLBENSCHMIDT | 77841600
    132,25 kr -26% TFP: 177,00 kr Spara: 26%
  • Vevstakslager
    GLYCO Vevstakslager 71-3626/4 STD lågt pris
    GLYCO | 71-3626/4 STD
    251,50 kr -26% TFP: 336,00 kr Spara: 26%
  • Vevstakslager
    GLYCO Vevstakslager 71-3084 STD lågt pris
    GLYCO | 71-3084 STD
    65,91 kr -26% TFP: 88,00 kr Spara: 26%
  • Vevstakslager
    GLYCO Vevstakslager 71-4243/4 STD lågt pris
    GLYCO | 71-4243/4 STD
    276,16 kr -25% TFP: 368,00 kr Spara: 25%
  • Vevstakslager
    GLYCO Vevstakslager 71-3994 STD lågt pris
    GLYCO | 71-3994 STD
    136,32 kr -26% TFP: 182,00 kr Spara: 26%
  • Vevstakslager
    GLYCO Vevstakslager 71-4033/4 STD lågt pris
    GLYCO | 71-4033/4 STD
    252,32 kr -26% TFP: 337,00 kr Spara: 26%
  • Vevstakslager
    GLYCO Vevstakslager 71-3926 STD lågt pris
    GLYCO | 71-3926 STD
    384,29 kr -26% TFP: 513,00 kr Spara: 26%
  • Vevstakslager
    GLYCO Vevstakslager 71-3930 STD lågt pris
    GLYCO | 71-3930 STD
    292,82 kr -26% TFP: 391,00 kr Spara: 26%
  • Vevstakslager
    GLYCO Vevstakslager 71-3419/6 STD lågt pris
    GLYCO | 71-3419/6 STD
    425,92 kr -26% TFP: 568,00 kr Spara: 26%
  • Vevstakslager
    GLYCO Vevstakslager 01-4138/4 STD lågt pris
    GLYCO | 01-4138/4 STD
    239,82 kr -26% TFP: 320,00 kr Spara: 26%
  • Vevstakslager
    ET ENGINETEAM Vevstakslager LP001900 lågt pris
    ET ENGINETEAM | LP001900
    311,69 kr -26% TFP: 416,00 kr Spara: 26%