Kamremssats med vattenpump till din bil
Kamremskit med vattenpump till topp biltillverkarna
- Kamrem och vattenpump VOLVO V70
- Kamrem och vattenpump VW GOLF
- Kamrem med vattenpump BMW 3-serie
- VW PASSAT
- Kamrem och vattenpump BMW 5-serie
- Kamrem och vattenpump AUDI A4
- Kamrem med vattenpump AUDI A6
- MERCEDES-BENZ E-klass
- Kamrem och vattenpump VOLVO V50
- Kamrem och vattenpump VW CADDY
- Kamrem med vattenpump SAAB 9-3
- VOLVO V60
- Kamrem och vattenpump MERCEDES-BENZ C-klass
- Kamrem och vattenpump FORD FOCUS
- Kamrem med vattenpump SKODA OCTAVIA
- VOLVO XC70
- Kamrem och vattenpump VW TRANSPORTER
- Kamrem och vattenpump VOLVO XC60
- Kamrem med vattenpump KIA CEE'D
- FIAT DUCATO
Kamremssats med vattenpump defekt? » Identifiera felet • Laga • Monteringstips
Tungt ansvar - lätt utbyte: vattenpumpen
Vattenpumpen är en del av kylkretsen som möjliggör permanent kylcirkulation. Således utsätts den för enorma påfrestningar. Beroende på biltyp så kan komponenten utföra flera uppgifter. Vattenpumpen är mycket åtkomlig i de flesta motorer och enkel att byta ut.
Där sitter vattenpumpen och så är den byggd
Vattenpumpen är en massiv aluminiumgjuten komponent med en axel som går genom den. Den skruvas fast på motorblocket. På ena änden av axeln så drivs den, den andra änden har en propeller. Det finns många slags konstruktioner, men aluminiumturbinen är den vanligaste. Vattenpumpen kan drivas med en kedja, ett kugghjul eller en kamrem. Om vattenpumpen drivs med en kamrem så måste den dessutom spännas. Denna typ av konstruktionen finns bland annat i Volkswagen.
Defekter med vattenpumpen
Vattenpumpen arbetar hela tiden. Avlagringar i kylvätskan, rost och åldrande brukar påverka axeln. En felfungerande kylvätskepump börjar först tjuta lite, tjutet blir sedan gradvis högre. Om du ignorerar tjutet en längre tid så kommer pumpen att blockeras eller brista. I båda fallen så ökar du risken för stora motorskador. Vattenpumpen kan börja läcka vilket kommer att synas genom att du ser vattenförluster i systemet.
Så lagar du vattenpumpen
Vattenpumpens konstruktion gör att den inte kan lagas eller plockas isär. Detta är för farligt då en dåligt lagad vattenpump snabbt förstör din motor. Det är lätt att hitta den och byta ut den: den sitter på motorblocket med flera skruvar som du lätt skruvar bort och ersätter med ny en kylvätskepump.
Det finns en komplett reparationssats som inkluderar vattenpumpen och remspännaren. Till andra versioner av denna förbrukningsvara gäller andra strikta underhållsintervaller. Det rekommenderas inte att du väntar tills den börjar tjuta. Underhållsintervallet har då passerat och pumpen kommer börja läcka. Vattenpumpen har en livslängd på 60 000-100 000 km körsträcka.
Håll dig borta från billiga kylvätskepumpar!
Vattenpumpar utsätts för enorma påfrestningar och därför bör du enbart överväga märkesktlivativa produkter. Billiga vattenpumpar har kortare livslängd och är farliga eftersom du inte vet om de kommer gå sönder helt plötsligt, du riskerar dessutom att de inte passar kamremmen. Kamremmen driver vattenpumpen och måste ha kvar sin spänning för att den ska fungera. Om vattenpumpen fastnar så kommer kamremmen att hoppa vilket kommer skada motorn för att kolvarna och ventilerna inte längre är synkroniserade. Även varumärkta vattenpumpar är väldigt billiga så det är inte värt att experimentera med billigare produkter från okända tillverkare.
Så mycket kostar en ny vattenpump
Kostnaden beror inte så mycket på märket utan mer på bilen som den skall installeras i. Skillnaderna är värda att tänka på: priserna på en vattenpump från Bosch till VW Polo börjar vid 60 EUR. Högpresterande vattenpumpar från Pierburg till bilar från BMW med många hästkrafter kostar fyra gånger så mycket. Men märkeskvalité ska alltid prioriteras högst. Det rekommenderas att du byter vattenpumpen enligt angivet schema - gör du det så förebygger du risken för mycket otrevliga överraskningar när du måste köpa en helt ny motor vilket nästan är dyrare än att köpa en ny bil.