Oljeplugg till din bil
Låsskruv, oljetråg till topp biltillverkarna
- Låsskruv, oljetråg VOLVO V70
- Låsskruv, oljetråg VW GOLF
- Oljeplugg BMW 3-serie
- VW PASSAT
- Låsskruv, oljetråg BMW 5-serie
- Låsskruv, oljetråg AUDI A4
- Oljeplugg AUDI A6
- MERCEDES-BENZ E-klass
- Låsskruv, oljetråg VOLVO V50
- Låsskruv, oljetråg VW CADDY
- Oljeplugg SAAB 9-3
- VOLVO V60
- Låsskruv, oljetråg MERCEDES-BENZ C-klass
- Låsskruv, oljetråg FORD FOCUS
- Oljeplugg SKODA OCTAVIA
- VOLVO XC70
- Låsskruv, oljetråg VW TRANSPORTER
- Låsskruv, oljetråg VOLVO XC60
- Oljeplugg KIA CEE'D
- FIAT DUCATO
Andra reservdelar Motor/remdrift
Oljeplugg defekt? » Identifiera felet • Laga • Monteringstips
Oljeplugg & oljedräneringspluggens oljepackning
Oljedräneringspluggen är därifrån oljan från bilens motor dräneras. Den finns i oljetråget. När du byter motorolja så ska du också byta oljedräneringspluggens oljepackning samtidigt för säkerhetens skull.
Så är oljedräneringspluggen byggd
En oljedräneringsplugg är en specialskruv med en yttre eller inre sexkantigt huvud. Den tillverkas i plast eller metall. Metallskruvarna kan återanvändas. Plastskruvarna ska bytas ut vid varje oljebyte. Oljedräneringspluggen finns längst ned i bilens oljekrets. Den finns i oljetråget och har en extra kanal där oljedräneringspluggen finns i mitten. Detta är för att försäkra dig om att motorn kan dräneras helt från sin olja när du avlägsnar oljepluggen. Att byta ut den vanliga oljeskruven i stål kan också vara smart dock: vanligen brukar skruvarna som kommer direkt från fabriken inte vara magnetiska. Men det finns dock en sådan på själva oljetråget. En ytterligare magnet till oljedräneringspluggen hjälper dig att kontrollera motorns skick.
Defekt oljedräneringsplugg
Oljedräneringspluggarna brukar sällan drabbas av något. När installeras med rätt vridmoment och en bra packning så brukar de klara hela fordonets livslängd utan problem. Men om skruven har dragits åt med för mycket åtdragningsmoment så skadas gängorna. Då kan skruven lossna tillslut utan att du märker av det. Förutom enorma föroreningar i miljön så riskerar du också att bilen kollapsar helt och hållet när du är ute och kör i trafiken med den. Ett annat skäl att byta ut oljedräneringspluggen när du byter ut själva oljetråget. Oljetråget är så billigt att du kan lika gärna byta ut den när du byter ut oljetrågspackningen. Oljetråget riskerar att deformeras när du tar bort den vilket ökar risken för oljeläckage. Då ska du även byta ut oljedräneringspluggen.
Köpa oljeplugg & oljepackning till oljedräneringspluggen
Trots att oljedräneringspluggen är en mycket simpel del tekniskt talat så ska du ändå välja högkvalitativa framför för billiga sådana. Nya oljedräneringspluggar från kända tillverkare såsom FEBI BILSTEIN eller FEZ är mer pålitliga än produkter från okända tillverkare. Vid rätt vridmoment så garanterar märkesprodukten dig hög korrosionsbeständighet och stabilitet. Även magnetiska högkvalitativa oljedräneringspluggar kostar sällan mer än 5 EUR. Eftersom fordonet bara har en enda oljeskruv med tätningsring så ska du inte snåla in på detta.
Magneten ser till att hålla kvar metallavlagringarna i den gamla oljekretsen. Oljetråget har också en magnet som har samma uppgift. Men dessa kommer du inte åt förrän du har avlägsnat oljetråget. Välj en magnetisk oljeplugg & oljepackning till oljedräneringspluggen så kan du effektivt kontrollera motorn: svåra flisbildningar tyder på tidigt motorfel. Då ska du kontrollera typiska problem för motorn. Kamaxeln och oljepumpen kommer du exempelvis åt lätt. Om du inte hittar några repor så kan felet vara att du inte har bytt ut oljan i tid. Då ska du kontrollera oljan igen efter 1000 km för att se att den fortfarande är färsk och bra.
Toppsäljare: de mest populära produkter