Insugspackning till din bil

Packningssats insugsgrenrör till topp biltillverkarna
- Insugspackning VOLVO V70
- Insugspackning VW GOLF
- Packning insug grenrörshus BMW 3-serie
- VW PASSAT
- Insugspackning BMW 5-serie
- Insugspackning AUDI A4
- Packning insug grenrörshus AUDI A6
- MERCEDES-BENZ E-klass
- Insugspackning VW CADDY
- Insugspackning VOLVO V50
- Packning insug grenrörshus VOLVO V60
- SAAB 9-3
- Insugspackning MERCEDES-BENZ C-klass
- Insugspackning SKODA OCTAVIA
- Packning insug grenrörshus FORD FOCUS
- VOLVO XC60
- Insugspackning KIA CEE'D
- Insugspackning VW TRANSPORTER
- Packning insug grenrörshus VOLVO XC70
- FIAT DUCATO
Andra reservdelar Motor
Insugspackning defekt? » Identifiera felet • Laga • Monteringstips
Skydda mot falsk luft med hjälp av insugningspackningen
Insugningspackningen är en liten men mycket viktig komponent som behövs för smidig drift i förbränningsmotorn. Denna packning tätar insugningen mot luften utanför den. Dessutom separerar den insugningsgrenröret från det varma cylinderhuvudet. Detta är mycket viktigt i fordon som använder sig av en turboladdare, en G-laddare eller en superladdare. Vid temperaturerna 90 °C - 140 °C så är den komprimerade laddade luften alltid varmare än den övriga luften. Insugningspackningen är lätt att hitta, byta ut och billig att byta ut. Men den är installerad på en rätt dold plats så det kan vara svårt att hitta defekter hos denna packning först. Men några enkla trick kan hjälpa dig på traven. Denna packning kallas även för “tätning till insugningsröret”.
Luft och falsk luft
Om du upptäcker en plötslig försämring i motorns prestanda, om bränslekonsumtionen ökar, eller om du får en hackig eller dålig respons från gaspedalen så kan det bero på så kallad falsk luft. Detta betyder att det finns en läcka mellan luftfiltret eller luftmassemätaren och cylinderhuvudet vilket betyder att trycket försvinner eller oönskad luft sugs in. Om luftflödet eller faktiska lufttrycket skiljer sig från det beräknade värdet från luftmassemätaren och styrenheten så betyder det att hela motorstyrningen inte fungerar längre som det ska. Då kommer förbränningen att bli för stark eller för låg vilket stör motorns prestanda. Falsk luft kan tränga sig in längs hela insugningsrören bakom luftmassemätaren: luftmassemätarens sensor, mellankylaren, sugslangen, eller insugningsröret kan skadas mekaniskt, av kemikalier eller värme påverkning. En komponent som många glömmer bort att kontrollera är som sagt var insugningspackningen.
Där sitter insugningspackningen
Insugningspackningen hittar du lätt: den sitter precis bredvid insugningsröret och cylinderhuvudet. Det är insugningsröret som kallas för “induktionsröret” och det är en mycket exakt komponent som är tillverkad i värmetålig plast. Det är mycket dyrt att byta ut denna del. Tätningen består av små oljetätningsringar eller papper, som du lätt kan ta bort efter du tagit bort hela insugningsröret.
Så upptäcker du defekta insugningspackningar
Stegen för att laga en trasig insugningspackning som du finner här är bara allmänna rekommendationer och inte en exakt bruksanvisning för installation.
Om motorn lider av tuffa tomgångar, seg acceleration eller ökad bränslekonsumtion, alla tecken på skador i insugningssystemet, så brukar man kontrollera hela luftvägen. Första metoden är att ta reda på om du kör gnisselljud från insugningssystemet när motorn körs. Om du inte upptäcker några läckor på detta sätt så ska du spruta lite med bromsrengöringsmedel längs insugningssystemet när motorn körs. Observera: spruta aldrig på det varma insugningsröret för det leder till skador på ytan! Om motorn hastighet förändras så kan du lätt hitta läckan. Till sist så måste insugningssystemet monteras ned och plockas isär. Läckorna upptäcks lätt i form av hål eller sprickor. Efter packningen är borttagen så byts den ut mot en ny och inte en begagnad.
Var försiktig med att inte skada insugningsröret när du byter ut packningen. De höga temperaturerna från motorn och den konstanta vibrationen gör insugningsrörets plast mycket skör, särskilt runt hålen där skruvanslutningarna sitter. De kan lätt gå sönder, särskilt vid montering. Vid sådana fall så måste hela bryggan bytas ut.
Säker med hjälp av kvalitativa komponenter
Tillverkarna AJUSA och ELRING tillverkar högkvalitativa packningar till insugningsrören. Dessa företags produkter garanterar maximal livslängd på delarna. De är testade, värmetåliga och trycktåliga Detta skiljer dem från mer lågkvalitativa produkter från mer okända tillverkare. Kvalitetsmärkta tätningar till insugningsröret kostar runt 15 EUR. En anledning varför du ska välja dyrare insugningspackningar är faktumet att bryggan måste monteras ned varje gång de byts ut. Du ökar alltså risken för skador som aldrig går att laga varje gång du ska byta ut dessa små saker på ditt fordon. Därför är det helt klart värt att betala 15 EUR för att slippa behöva betala för något som annars skulle kunna kosta flera 100 EUR. Du undviker denna onödiga extra kostnad genom att välja högkvalitativa produkter från kända märken när du ska byta ut dina insugningspackningar på ditt fordon.
Toppsäljare: de mest populära produkter