Kedjespännare till din bil

Kedjespännare till topp biltillverkarna
- Kedjespännare VOLVO V70
- Kedjespännare VW GOLF
- Kamkedjespännare BMW 3-serie
- VW PASSAT
- Kedjespännare BMW 5-serie
- Kedjespännare AUDI A4
- Kamkedjespännare AUDI A6
- MERCEDES-BENZ E-klass
- Kedjespännare VW CADDY
- Kedjespännare VOLVO V50
- Kamkedjespännare VOLVO V60
- SAAB 9-3
- Kedjespännare MERCEDES-BENZ C-klass
- Kedjespännare SKODA OCTAVIA
- Kamkedjespännare FORD FOCUS
- VOLVO XC60
- Kedjespännare KIA CEE'D
- Kedjespännare VW TRANSPORTER
- Kamkedjespännare VOLVO XC70
- FIAT DUCATO
Kedjespännare defekt? » Identifiera felet • Laga • Monteringstips
För tillräckligt avstånd mellan ventilerna
En kamkedja används för att konfigurera och synkronisera ventilernas avstånd. Den ansluter kamaxeln med vevaxeln och synkroniserar kolvarnas takter med ventilens stängning. Ett alternativ till kamkedjan är kamremmen som används i många bilar. Alla andra lösningar för att justera ventilernas avstånd anses idag gammalmodiga och används inte längre. Den vertikala axeln, en torsionsstav mellan två kugghjul, var aldrig en pålitlig lösning på grund av dess lutning.
Det cylindriska kugghjulet som kopplade samman vevaxeln med kamaxeln via ett par kugghjul klarade inte av arbetsbelastningen som hela tiden blev alltmer krävande: de var för tunga, för långsamma och för krångliga. De hade aldrig en chans mot den simpla tekniska lösningen av en kamrem och en kamkedja. Medan den lätta kamremmen, som även är enkel att byta ut, tenderar att slitas ut så var tanken att kamkedjan skulle vara en hållbar lösning för ventilernas avstånd. Detta visade sig vara helt fel.
Trevlig överraskning från premiumtillverkaren
Vanligen anses kamkedjan vara ett mer hållbart alternativ till kamremmen. Istället för en gummirem, förstärkt med fiberglas, så består kamkedjan av fast stål. För premiumtillverkare som Mercedes-Benz var detta en lösning de föredrog under en längre tid. Under 1990-talet så var det vanligt att det tyska märkets flaggskepp höll flera miljontals kilometers körsträcka. Men under 2000-talet så hände något helt ofattbart: flera dussintals motorer började gå sönder redan efter bara 60 000 km körsträcka och byttes då ut i form av goodwill.
Leverantören av kamkedjorna visade sig vara orsaken bakom detta: för att hålla kostnaderna nere så användes sämre verktyg för att koppla samman kedjelänkarna. Grader i kedjelänkarna gick oupptäckta som sakta men säkert började skära sig genom anslutningsbultarna. En kedja är bara så stark som sin svagaste länk och det räckte för att hela kedjan skulle gå av helt och hållet. Leverantören erkände till sist detta problem och nu så är det bara reservdelar vars ursprungliga hållbarhet som erbjuds till motorer som drivs med kamkedjor.
Regelbundna underhåll för kamkedjorna
Ventildriften i kamkedjemotorn består av kugghjul på både vev- och kamaxeln, kamkedjan och på själva kedjespännaren. Enheten “kedjespännare/kamkedja” är designad för att hela tiden behålla samma nödvändiga spänning. Om kamkedjan är för löst spänd så kommer den att slira och orsaka massiva skador på motorn. Om enheten utför för starkt tryck så kommer enheten att slitas ut snabbare så att dess livslängd förkortas. På grund av detta så är spännaren och kedjeenheten utrustad med automatisk spänning. När spännaren har nått slutet på sin livslängd beträffande sina spänningsförmågor så börjar kedjan att “ringa”. Då ska du byta den så snart som möjligt. Livslängden för ventilen till kamkedjan är fortfarande runt minst 150 000 km körsträcka idag.
Kompromissa aldrig på kvalitén
Hur kvalitativ kedjespännare/kamkedja-enheten och alla andra delar till ventilens drift är går inte att se på rak arm. Små tillverkningsdefekter kan leda till problem med motorns drift. När spännaren och kamkedjan och relaterade delar tillverkas så genomgår alla delar omfattande kvalitetskontroller. Detta är mycket dyrt och många utländska tillverkare väljer då, av ekonomiska skäl, att skippa detta för att maximera sina vinster. Premiumtillverkare med ISO 9001 certifikatet betyder kvalitén på den tillverkade kedjespännar/kamkedjesatsen är mycket pålitlig. Certifikatet syns på förpackningen eller på webbplatsen där du köper produkten ifråga.
Kostnaderna för ett kamkedjebyte
En kamkedja är inte en dyr bildel. Till ovannämnda premiummodellen så kostar den från ett populärt märke cirka 300 EUR. Prisjämförelsen visar att för samma modell så finns det produkter för halva priset också tillgängliga att välja mellan. Vi rekommenderar dig dock att inte välja det billigare erbjudandet eftersom denna del är så viktig för fordonets långsiktiga och pålitliga drift.
Utmaningen är inte köpet utan installation. Ett garage räcker inte för att laga denna reservdel för under 1500 EUR. Det rekommenderas att utbytet av kamkedjan och dess spännare utföras av erfarna mekaniker med lämplig tillgänglig utrustning. Att försöka byta denna komponent med egna verktyg bör ta upp till cirka 6 timmar.