Vårt sortiment av autodelar för fordon
I ett modernt bromssystem överförs kraften från pedalen och bromskraftförstärkaren till huvudbromscylindern. Fram till bromscylindern förstärks kraften på ett sådant sätt att bromsklossarna kan pressas effektivt mot bromsskivorna. Med hjälp av antiblockeringssystem och bromskraftregulator fördelas bromstrycket för att förhindra slirning.
- Bromsskivor
- Bromsbelägg
- Bromsslang
- Bromsok
- Handbromswire (handbromsvajer)
- Bromsbackar
- Hjulcylinder
- Reparationssats bromsok
- Bromstrumma
- Handbromsbackar
- Bromsolja (bromsvätska)
- Bromshuvudcylinder (huvudbromscylinder)
- Abs ring (abs krans)
- Bromssköld
- Bromsljuskontakt
- Bromsreduceringsventil
- Bromsokshållare
- Bromskraftsförstärkare (bromsservo)
- Vakuumpump, bromsservo
- Tryckackumulator
Olika filter i bilen förhindrar att motorolja, hydraulolja, bränsle och luft förorenas. Eftersom oljan måste bygga upp tryck, måste den vara fri från skadliga ämnen. Om bränslet förorenas, försämras förbränningen. Luften i bilen hålls fri från damm, pollen och fukt med hjälp av luftfilter.
Genom startanordningen leder batteriet ström till tändspolen som genererar högspänning. Denna spänning leds direkt eller via strömfördelaren och tändstiftskabeln till tändstiften, för att alstra den gnista som antänder luften och bränslet i cylindern. Motstånd i tändningen förhindrar en urladdning.
- Tändstift
- Glödstift
- Tändspole
- Tändkablar & tändkabelsats
- Tändfördelare (fördelare)
- Fördelarlock
- Rotor fördelarlock (fördelararm)
- Tändmodul
- Glödstift relä (glödrelä)
De komponenter som förenar karosseriet och hjulen sluts samman i chassiet. Detta omfattar styranordningen som består av styrstång, ratt, styrinrättning och servostyrning. Så kan chassiet alltid styras i önskad riktning. Därför är styrningen genom parallellstag vid axeln enormt viktig.
- Styrled
- Parallellstag
- Inre styrled
- Styrväxeldamask
- Styrservopump (servopump)
- Styrväxel
- Rattaxelknut och elektrisk styrservo
- Hydraulolja
- Styrdämpare
Med vevaxeln genererar förbränningsmotorn det vridmoment som överförs till alla hjälpaggregat och till hjulen med hjälp av remdrift. Med ribbade kilremmar och kuggremmar överförs kraften effektivt till remskivor och således till alla anslutna axlar. Dessa förslitningsdelar måste för det mesta bytas ut efter 100 000 km.
- Kamremssats med vattenpump
- Motorolja
- Packningar
- Vevaxel
- Hydrauliska lyftare
- Motorkudde & motorfäste
- Ventilpackning (ventiltätning)
- Topplockspackning
- Oljesump (oljetråg)
- Packbox vevaxel (vevaxeltätning)
- Topplocksbultar
- Avgasventil
- Insugningsventil
- Oljetrågspackning
- Spridare
- Kolvringar
- EGR-ventil
- Laddluftkylare (intercooler)
- Kamaxel
- Ventil vevhusventilation
- Gasspjäll (spjällhus)
- Oljesticka
- Kamkedja
- Tomgångsventil (tomgångsmotor)
- Kolv
- Motorblock
- Ventilkåpa
- Oljepump
- Laddtrycksventil (tryckomvandlare)
- Vevstakslager
- Insugningsrör (insugsgrenrör)
- Gasvajer (gaskabel)
- Vevaxeldrev (kugghjul)
- Insugspackning
- Kamaxeltätning
- Kedjespännare
- Laddluftrör (turboslang)
- Oljeplugg
- Remskiva vevaxel
- Ventilkåpspackning
I bilen spelar det elektriska systemet en viktig roll. Det börjar med batteriet som försörjer belysningen och tändspolarna med ström. Även nätverket för styrutrustning med sensorer är verkningslöst utan det elektriska systemet. Generatorn säkerställer strömförsörjningen och kan också försörja ytterligare aggregat såsom luftkonditioneringskompressorn och vindrutetorkarna.
- Huvudstrålkastare (strålkastare)
- Blinkers
- Bakljus
- Dimljus
- Slitagevarnare för bromsbelägg
- ABS-givare
- Glödlampor
- Luftmängdmätare (luftmassemätare)
- Dynamo (generator)
- Skyltbelysning
- Tempgivare (temperaturgivare)
- Startmotor
- Vevaxelgivare
- Extra bromsljus
- Batteri
- Sensoren (givaren)
- Rattstångsbrytare
- Generatorregulator
- Oljetrycksgivare
- Parkeringssensor
- Kylvätsketemperaturgivare (kylvätsketemperatur-sensor)
- Strålkastare motor
- Backljuskontakt
- Gasspjällsgivare
- Kontrollenhet klimatanläggning
- Blinkersrelä
- Centrallås
- Ljusomkopplare
- Oljetempgivare
- Tankarmatur
- Signalhorn
- Solenoid startmotor
- Abs Pump (Abs styrenhet)
- Fläktmotorkol
- MAP-sensor
Med en vridknapp vid ratten kan vindrutetorkarna slås på. Torkararmarna förs fram och tillbaka i jämn takt, och torkarbladen av gummi rengör rutorna. Tillsammans med tvättmunstycken och vindrutetorkarmotor bildar de ett komplett system för rengöring av bilens rutor. Växlande väder och nötning på gummit orsakar regelbundet slitage.
- Vindrutetorkare (torkarblad)
- Torkararm
- Spolarvätskepump (spolarpump)
- Fönsterhissmotor (torkarmotor)
- Torkartransmission (torkarmekanism)
- Spolarmunstycke
- Spolarvätskebehållare
Bilens fjädringssystem förhindrar att bilen kommer i gungning och att svängningarna sprids. Utan fjäder, fjäderben och stötdämpare börjar chassiet att stegra sig och det blir långa eftersvängningar. I den enskilda hjulupphängningen får fjädringen stöd av knäledsanordningar, kulleder, krängningshämmare, parallellstag och diverse tvärlänkar.
- Hjullager
- Krängningshämmare
- Bärarm (länkarm)
- Stabilisatorstag
- Spindelled
- Länkarmsbussning (länkarmslagring)
- Drivaxeldamask (drivknutsdamask)
- Drivaxelknut (drivknut)
- Hjulbultar & hjulmuttrar
- Styrspindel & axeltapp
- Hjulnav
- Drivaxel
- Hardyskiva
- Växellådsolja & transmissionsolja
- Kardan (kardanaxel)
- Automatväxellådsolja (automatlådeolja)
- Differential
- Framaxelbalk
- Axelupphängning
- Bussning krängningshämmare
Karosseriet utgör hela bilens överrede. Karosseriet, som för det mesta är självbärande, tillverkas av rostfritt stål, aluminium eller plast. Tillsammans med chassiet och drivsystemet hör karosseriet till bilens väsentliga delar. Eftersom vägens vibrationer kan få det att gunga upp och ner, är det fjädrat.
- Gasdämpare baklucka (gasfjäder)
- Backspegel
- Stötfångare
- Skärm
- Beklädnad (hjulhuset)
- Kylargrill
- Motorhuv
- Stötfångarfäste
- Tröskel
- Stötfångarbalk (krockbalk)
- Spoiler
- Rambalk
- Dragkula (dragkrok)
- Frontplåt
- Gasfjäder motorhuv
- Sidospegelglas (backspegelglas)
- Tanklock
- Ventilationsgaller stötfångare
Från bränsletanken matas bensin eller diesel fram för förbränning med hjälp av bränslepumpen, som liksom tankgivaren är lagrad och smörjs i tanken. Anslutningen görs med slangar. Till dessa ansluts även bränslefiltret. För säkerhets skull sitter tanken alltid långt bort från motorn bakom en stänkskärm.
Komfort och lyx syns på inredningen. Redan den enklaste inredningen har polstrade säten, matta från förarutrymmet till bagageutrymmet och en instrumentbräda med ratt, växelspak och manöverdon för belysning, värme och luftkonditioneringssystem. Men det är tygvalet som gör inredningen lyxig.
Drivsystemet och kopplingen har den gemensamma uppgiften att alltid överföra ett lämpligt vridmoment till hjulen. Varvtalet som ändras genom utväxling i växeln överförs till drivaxlarna via kopplingsskivan. Samtidigt säkerställs överföringens riktning med hjälp av kulleder.
- Kopplingssats
- Huvudkopplingscylinder (huvudcylinder)
- Slavcylinder koppling
- Svänghjul
- Urtrampningslager
- Kopplingswire (kopplingsvajer)
- Koppling lamell
- Tryckplatta
Luftkonditioneringssystemet får ström för luftkonditioneringskompressorn, men annars arbetar det utan extra energi eftersom det genererar kylan för luften i bilen med hjälp av värmeväxlingen. Via kompressorn leds köldmedlet genom expansionsventilen till förångaren, där det kyler luften genom värmeväxling.
- AC-kondensor
- Kupéfläkt
- AC-kompressor
- AC-torkfilter
- AC-magnetkoppling
- Tryckvakt ac (tryckgivare)
- Ac rör (ac slang)
- Expansionsventil till AC
- Förångare
Under motorhuven genereras den värme som kan användas för uppvärmning och kylning genom luftkonditioneringssystemet. Liksom vattenkylningen drivs dessa områden med hjälp av värmeväxling, så att de kan drivas nästan helt utan strömtillförsel. Luften i motorrummet kan kyla kylvattnet och värma upp luften i bilen.
- Motorkylare (kylare)
- Termostat
- Oljekylare
- Expansionskärl
- Vattenpumpar
- Värmepaket
- Kylarfläkt
- Kylmedelsfläns
- Lock till expansionskärl
- Termokontakt kylfläkt
- Motstånd kupefläkt (fläktmotstånd)
- Fläktkoppling
- Kylarlock
Avgassystemets grenrör tar emot avgaserna från avgasventilen, för att förena dessa och leda dem genom avgasröret. Gaserna strömmar då genom mellanljuddämparen och den bakre ljuddämparen, för att deras värme, tryck och ljud ska minska. Det moderna avgassystemet har en katalysator som renar avgaserna.
- Lambdasond (NOx, O2)
- Bakre ljuddämpare
- Avgasgrenrör (extraktorgrenrör)
- Mittenljuddämpare
- Grenrörspackning
- Monteringssats avgassystem
- Katalysator
- Turbo
- Främre ljuddämpare
- Flexrör avgassystem
- Partikelfilter (DPF)
- Slutrör (ändrör)
Slangar finns det många av i bilen på grund av de elastiska egenskaperna. De armeras med väv av metallfibrer och kan därför användas för transport av bränsle, motorolja, kylvatten, hydraulvätska osv. Temperaturpåverkan leder till slitage i form av porösa ställen och gör att en slang blir otät.