0

0.00 kr

#

Kamkedja till ditt fordon

Välj ditt fordon

med registreringsnummer*

Kamkedja Den bästa möjliga kvaliteten på varje enskild produkt

Premiumtillverkare av Kamkedja:

  • FEBI BILSTEIN Kamkedja
  • MAPCO Kamkedja
  • VAICO Kamkedja
  • SKF Kamkedja
  • TOPRAN Kamkedja
  • SWAG Kamkedja
  • METZGER Kamkedja
  • JP GROUP Kamkedja
  • Köp till bästa pris här JAPANPARTS Kamkedja
  • Köp till bästa pris här LEMFÖRDER Kamkedja
  • Köp till bästa pris här BLUE PRINT Kamkedja
  • Köp till bästa pris här INA Kamkedja
  • Köp till bästa pris här CONTITECH Kamkedja
  • Köp till bästa pris här HERTH+BUSS JAKOPARTS Kamkedja
  • Köp till bästa pris här MAGNETI MARELLI Kamkedja
  • Köp till bästa pris här SASIC Kamkedja
  • DAYCO
  • RUVILLE
  • TRISCAN
  • BUGIAD
  • NIPPARTS
  • ASHIKA
  • AE
  • HEPU
  • TRUCKTEC AUTOMOTIVE reservdelar katalog
  • ACKOJAP reservdelar katalog
  • Borsehung reservdelar katalog
  • ESEN SKV reservdelar katalog
  • TRICLO reservdelar katalog
  • FAI AutoParts reservdelar katalog
  • AUTEX reservdelar katalog
  • MALÒ reservdelar katalog
  • AUTOMEGA
  • DT
  • MAXGEAR
  • ET ENGINETEAM
  • Metalcaucho
Andra reservdelar Motor/remdrift
Visa alla

Kamkedja defekt? » Identifiera felet • Laga • Monteringstips

Pålitlig ventilstyrning tack vare kamkedjan Kamkedjan, eller styrkedjan, är en mycket hållbar och pålitlig konstruktion för att styra motorn. Kamkedjorna installeras vanligen i lyxfordon. Men vid högre uppnådda körsträckor så kan det vara nödvändigt att byta ut kamkedjan. Trots att denna uppgift är mycket utmanande så kan även en amatörmekaniker göra det med övning och mycket tålamod. Känslig motorstyrning För att motorn ska fungera så krävs det att kolvarna kan röra sig upp och ner samtidigt som ventilerna stängs och öppnas. Bränsleinsprutningen och tändningen från tändstiften måste också matcha perfekt för att motorn ska gå rätt. När det gäller ventilstyrningen så krävs det exakt tajming på grund av hur allt är byggt: på de flesta fordon så korsar kolvslagen och ventilrörelserna varandra. När kolven stiger för komprimering eller för att avlägsna avgaser så får ventilen inte vara i vägen längre. Om kolven slår i ventilen, vanligen avgasventilen, så kommer båda att gå sönder, det vill säga både kolven och ventilen. Att behöva laga denna slags skada är mycket komplicerat och är en fullständig ekonomisk förlust hos de flesta fordonen. Så fungerar och där sitter kamkedjan Ventilstyrningens kedja ansluter vevaxeln till kamaxeln. Vevaxeln höjer och sänker kolvarna medan kamaxeln öppnar och stänger ventilerna. Kamkedjan synkroniserar dessa rörelser så att motorn körs optimalt utan att skadas. Ventilstyrningens kedja måste hållas i samma spänning. Detta försäkras med hjälp av en kamkedjespännare eller kedjespännare. Detta är oftast en spännskena som trycker mot kedjan med hjälp av en gänga. Åldrande leder till att kamkedjespännaren slits ut om den inte har fått tillräckligt med smörjmedel under sin livstid. Defekter med kamkedja Ventilstyrningens kedja kan gå sönder av tre olika skäl: slitage, sträckning eller rivning. Den vanligaste är att kedjan sträcks. Detta sker när kedjespännaren har dragits åt för hårt. Efter en viss körsträcka, runt 150 000 km, på de flesta fordon så kommer kedjan ha sträckts ut så långt att den nått sin livslängd trots inga andra externa påverkningsfaktorer. Moderna fordon har självdiagnostik för att upptäcka slitage på kamkedjan. Den visar då ett varningsmeddelande när kedjan måste bytas ut. Andra tecken kan vara dålig kallstart med fordonet, ovanligt plingande eller skrammel från motorn och hård tomgång. I de flesta fallen så brukar det konstiga ljudet feldiagnostiseras som en defekt i transmissionen. Skillnaden är däremot rätt simpel: om bullret hörs fast fordonet står stilla och transmissionen är urkopplad så kan det inte komma från transmissionen. Om det bara sker under körning så är det mest troligt en defekt med transmissionen. Fordonets underhållsmanual beskriver hur ofta du bör byta ut kamkedjan. Erfarenhet har dock visat att du bör byta ut kamkedjan oftare än vad som anges i manualen, särskilt i mer yngre fordon. Vissa fordon från Mercedes CLS-serien är kända för problem med sina kamkedjor. I vissa fall så måste vissa bilar behöva byta ut sina kamkedjor efter redan bara 60 000 km körsträcka. Så byter du ut styrkedjor Att byta ut ventilstyrningens kedja tar runt 6 timmar om det utförs i en specialiserad verkstad. Detta visar hur enorm uppgift denna uppgift är. Som motiverad och erfaren hobbymekaniker så kan du göra detta jobb om du kan reservera en hel helg åt det. Att byta ut ventilstyrningens kedja kräver att du kommer åt hela kedjedrevet. Sedan måste du låsa fast kamaxeln och vevaxeln med ett specialverktyg. Det verktyget kostar runt 80-120 EUR. Efter det så behöver du avlägsna pumphjul från kedjan. Som regel ska kedjesträckaren också bytas ut. Samma gäller alla övriga glidskenor. Styrkedjorna säljs oftast i kompletta satser vilket inkluderar alla viktiga tätningar. Om satsen innehåller drivhjul så rekommenderas starkt att du även byter ut dem med. På grund av antalet rörliga delar så behövs rätt slags olja till kedjebaserad ventilstyrning. Kvalitativ kedja från märkestillverkare En komplett reparationssats för kedjebaserad ventilstyrning från märkestillverkaren FEBI BILSTEIN kostar runt 120-180 EUR. På grund av hur viktig denna komponent är och de katastrofala följderna vid fel så rekommenderas du som kund att bara investera i högkvalitativa produkter som från detta nämnda märke.

Toppsäljare: de mest populära produkter

  • Transmissionskedja
    SWAG Transmissionskedja 99 11 0146 lågt pris
    SWAG | 99 11 0146
    542,40 kr -25% TFP: 723,00 kr Spara: 25%
  • Transmissionskedja
    SWAG Transmissionskedja 99 11 0334 lågt pris
    SWAG | 99 11 0334
    369,19 kr -25% TFP: 492,00 kr Spara: 25%
  • Transmissionskedja
    AUTOMEGA Transmissionskedja 130007310 lågt pris
    AUTOMEGA | 130007310
    240,89 kr -25% TFP: 321,00 kr Spara: 25%
  • Transmissionskedja
    FEBI BILSTEIN Transmissionskedja 15549 lågt pris
    FEBI BILSTEIN | 15549
    310,55 kr -25% TFP: 414,00 kr Spara: 25%
  • Kedjelås, kamkedja
    FEBI BILSTEIN Kedjelås, kamkedja 34729 lågt pris
    FEBI BILSTEIN | 34729
    82,08 kr -26% TFP: 110,00 kr Spara: 26%
  • Transmissionskedja
    FEBI BILSTEIN Transmissionskedja 25118 lågt pris
    FEBI BILSTEIN | 25118
    159,29 kr -26% TFP: 213,00 kr Spara: 26%
  • Länk, transmissionskedja
    FEBI BILSTEIN Länk, transmissionskedja 09280 lågt pris
    FEBI BILSTEIN | 09280
    52,25 kr -26% TFP: 70,00 kr Spara: 26%
  • Transmissionskedja
    FEBI BILSTEIN Transmissionskedja 25360 lågt pris
    FEBI BILSTEIN | 25360
    375,15 kr -25% TFP: 500,00 kr Spara: 25%
  • Transmissionskedja
    BUGIAD Transmissionskedja BSP21931 lågt pris
    BUGIAD | BSP21931
    233,95 kr -33% TFP: 349,14 kr Spara: 33%
  • Transmissionskedja
    INA Transmissionskedja 553 0255 10 lågt pris
    INA | 553 0255 10
    316,28 kr -26% TFP: 422,00 kr Spara: 26%
  • Transmissionskedja
    INA Transmissionskedja 553 0059 10 lågt pris
    INA | 553 0059 10
    318,92 kr -25% TFP: 425,00 kr Spara: 25%
  • Transmissionskedja
    INA Transmissionskedja 553 0105 10 lågt pris
    INA | 553 0105 10
    142,47 kr -26% TFP: 190,00 kr Spara: 26%