0

0.00 kr

#

Vevaxel till ditt fordon

Välj ditt fordon

med registreringsnummer*

Vevaxel Den bästa möjliga kvaliteten på varje enskild produkt

Premiumtillverkare av Vevaxel:

  • JP GROUP Vevaxel
  • JAPANPARTS Vevaxel
  • BLUE PRINT Vevaxel
  • BUGIAD Vevaxel
  • ASHIKA Vevaxel
  • IPSA Vevaxel
  • KOLBENSCHMIDT Vevaxel
  • TRUCKTEC AUTOMOTIVE Vevaxel
  • Köp till bästa pris här BF Vevaxel
  • Köp till bästa pris här DT Vevaxel
  • Köp till bästa pris här ET ENGINETEAM Vevaxel
  • Köp till bästa pris här TEDGUM Vevaxel
Andra reservdelar Motor/remdrift
Motorolja

Motorolja

(1323 artiklar)
Vattenpumpar + Kamremssats

Vattenpumpar + Kamremssats

(5371 artiklar)
Oljeplugg & Oljepluggspackning

Oljeplugg & Oljepluggspackning

(1531 artiklar)
Motorkudde & Växellådsfäste

Motorkudde & Växellådsfäste

(26055 artiklar)
Ventilkåpspackning

Ventilkåpspackning

(10468 artiklar)
AGR Ventil (EGR Ventil)

AGR Ventil (EGR Ventil)

(4231 artiklar)
Visa alla

Vevaxel defekt? » Identifiera felet • Laga • Monteringstips

Hålla motortakten med vevaxeln Vevaxeln är en mycket viktig komponent då den omvandlar den linjära rörelsen från kolven till roterande rörelse. Den finns djupt inne i motorblocket. Att byta ut denna komponent är ett kolossalt utbytesarbete som bara ska äga rum när stora delar av motorn ska fixas. Så fungerar vevaxeln Vevaxeln är en enstaka stång som har stark och stadig stegprofil. Vevstakarna sitter på denna som sitter fastbultade med kolvarna i cylindrarna. Motorn har bara en vevaxel oavsett hur många cylindrar den har. Vevaxeln sticker ut från motorblocket åt kopplingens håll. Det är då kraft tillverkas i cylindern som omvandlas till rörelseenergi. Axeln används för att styra kamaxeln och driva hjälpenheter. För detta så är den utrustat med ett internt kugghjul med en monterad kamrem på. Motorn kan också drivas med hjälp av en kamrem. I detta fall så sticker kamaxeln ut från motorblocken på båda sidor. En remskiva fästs till vevaxeln i detta fall. Den dubbelsidiga tätningen sker med hjälp av axeltätningar. Enheterna som axeln driver är generatorn, styrservopumpen, vattenpumpen och kylkompressorn. Detta sker vanligtvis med kuggremmar. Skador på vevaxeln Som tur var är det skador på vevaxeln mycket sällsynt. Axeln kan gå sönder vid botten där kontaktpunkterna sitter eller så pajar det på grund av utmattat material. Skador på vevaxeln orsakas vanligen av utmatta material eller smörjmedelsbrist. Som tur var är motorn designat på sådant vis att lagren på vevstaken och ramlagren alltid går sönder först. Detta märker du genom att du får hård körning och starka vibrationer. Om vevaxeln däremot går sönder så kommer motorn att paja helt och hållet mycket snart. De starka krafterna i höljet förvränger hela motorns arkitektur snabbt. Då kommer du bara att kunna byta ut komponenten vilket kommer att bli en dyr läxa. Ett rätt dyrt sätt att få reda på om vevaxeln håller på att gå sönder snart är att analysera oljeprover från vevstakarna och ramlagren eftersom dessa består av sintrad brons. Då kan du upptäcka hur mycket nötningsdamm som finns i lagren. Om lagren är mycket utslitna så innebär det också att axeln kommer att drabbas med snart. Om du fixar lagren så kan du förebygga denna skada vilket gör reparationen mycket billigare för dig. Att analysera motoroljan kostar runt 50 EUR. Så byter du ut vevaxeln Att laga en vevaxel är mycket dyrt. Reparationen utförs lättast på radmotorer. Då dräneras oljan och oljetråget avlägsnas. Huvudlagren och vevlagren lossas på och sedan kan du dra ut vevaxeln nedifrån. Den nya vevaxeln måste jordas och balanseras annars kommer den bara att förstöras igen av sin egen starka kraft. Eftersom kolvarna är lätta att komma åt när du tar bort vevaxeln så är det smart tillfälle att byta ut kolvringarna när du väl håller på. Detta är snabbt och billigt att göra och du sparar pengar genom att du eliminerar kompressionsförluster och på så vis minskar bränsleförbrukningen. Självfallet ska du också kontrollera kolvarnas spår efter slitage under utbytesarbetet. Att byta ut vevaxlarna är också populärt bland trimmare. Genom att modifiera lutningsvinkeln så kan motorns prestanda förbättras under vissa omständigheter i samband med andra slags åtgärder. Men detta får bara utföras av mycket erfarna och duktiga motorexperter. Välj kvalitativ vevaxel med hjälp av originaldelar Efter cylinderhuvudet så är vevaxeln den mest påfresta komponenten i motorn. Deras tillverkning är exakt vad gäller deras slipning och balansering. Vanligen brukar vevaxlar till mopeder och motorcyklar behöva bytas ut. Dessa måste tåla högre hastigheter än bilar vilket leder till snabbare slitage. Bilens vevaxel kostar vanligen flera hundratals EUR.

Toppsäljare: de mest populära produkter

  • Vevaxel
    ET ENGINETEAM Vevaxel HK0188 lågt pris
    ET ENGINETEAM | HK0188
    12910,15 kr -25% TFP: 17203,00 kr Spara: 25%
  • Vevaxel
    ET ENGINETEAM Vevaxel HK0039 lågt pris
    ET ENGINETEAM | HK0039
    7602,63 kr -25% TFP: 10131,00 kr Spara: 25%
  • Vevaxel
    ET ENGINETEAM Vevaxel HK0186 lågt pris
    ET ENGINETEAM | HK0186
    3692,17 kr -25% TFP: 4920,00 kr Spara: 25%
  • Vevaxel
    ET ENGINETEAM Vevaxel HK0164 lågt pris
    ET ENGINETEAM | HK0164
    10323,60 kr -25% TFP: 13757,00 kr Spara: 25%
  • Vevaxel
    BF Vevaxel 20050361100 lågt pris
    BF | 20050361100
    7840,19 kr -25% TFP: 10448,00 kr Spara: 25%
  • Vevaxel
    JAPANPARTS Vevaxel XX-MI014 lågt pris
    JAPANPARTS | XX-MI014
    2119,04 kr -61% TFP: 5321,85 kr Spara: 61%