Gasvajer till din bil

Gaskabel till topp biltillverkarna
- Gasvajer VOLVO V70
- Gasvajer VW GOLF
- Gaskabel BMW 3-serie
- VW PASSAT
- Gasvajer BMW 5-serie
- Gasvajer AUDI A4
- Gaskabel AUDI A6
- MERCEDES-BENZ E-klass
- Gasvajer VW CADDY
- Gasvajer VOLVO V50
- Gaskabel VOLVO V60
- SAAB 9-3
- Gasvajer MERCEDES-BENZ C-klass
- Gasvajer SKODA OCTAVIA
- Gaskabel FORD FOCUS
- VOLVO XC60
- Gasvajer KIA CEE'D
- Gasvajer VW TRANSPORTER
- Gaskabel VOLVO XC70
- FIAT DUCATO
Andra reservdelar Motor
Gasvajer defekt? » Identifiera felet • Laga • Monteringstips
Styr accelerationen med gasvajern
Gasvajern är en simpel enhet som inte har förändrats något sedan bilen uppfanns. Gasvajern kopplar gaspedalen med bränsleluftblandningens insprutning till förbränningskamrarna i cylinderhuvudet. Innan detta så var gasvajern manuellt kopplad till fallförgasaren. Men på grund av striktare utsläppsreglering så ersattes fallförgasaren med insprutningspumpen. Trots detta så är det ändå gasvajern som ser till att när du trycker ner på gaspedalen så sker den elektroniska insprutningen av bränslet i förbränningskammaren. Gasvajern är en så kallad Bowdenkabel och det finns flera sådana här i fordonet.
Simpel och pålitlig konstruktion
En gasvajer (Bowdenkabel) består av slitstark ståltråd som innehåller många individuella trådar så att säga. Ståltråden går genom en fläta som består av ett mjukt böjligt spiralrör som är täckt med plast. Grafit eller talk förs in mellan stålkabeln och det böjliga rörets innervägg för smörjning. Öglor eller bultar finns vid stålrepens spetsar som repet fästs fast vid. De är designade så att stålkabeln kan fästas fast av och på utan problem. Den strukturella fördelen med Bowdenkabeln är att den alltid ger dig en dragverkan på 1:1 varje gång. Men Bowdenkabeln behöver ändå en mekanism för indragning igen. Vanligen används klämfjädrar. Om det är gasvajern så brukar den fjädern finnas på själva pedalen eller vid injektionspumpen.
Vanliga defekter med gasvajer (Bowdenkabel)
Det största hotet mot Bowdenkabeln är fukt som tränger sig in. När vatten har trängt sig in i röret och börjat lägga sig på kabeln så kommer du att få se korrosion inom mycket kort och en tråd efter den andra kommer att rostas sönder mycket fort. Då kommer Bowdenkabeln att slitas ut och bli mindre effektiv med tiden. Bristande smörjmedel har en liknande förstörande effekt på stålkabeln inuti Bowdenkabeln. Felaktig installation eller om du drar åt den för hårt kan också vara farligt för komponenten. Defekta Bowdenkablar ska ej försökas lagas utan bara bytas ut omgående.
Nödåtgärder på gasvajern (Bowdenkabeln)
Om du stöter på motstånd när du trycker ned gaspedalen så kan det vara fel på Bowdenkabeln. Vibrationer vid acceleration är ett annat tecken på att det är oönskad friktion mellan hylsan och stålkabeln. Då är det bara en tidsfråga innan hela kabeln går sönder helt och hållet. Intern korrosion kan också få inre kabeln att svälla upp vilket får Bowdenkabeln att låsa fast. Detta kan vara livsfarligt när du är ute och reser. Olja såsom WD-40 som får tränga sig in kan återställa detta problem tillfälligt tills ditt nästa besök hos en dedikerad verkstad för att få ett korrekt utbyte. Så även om du får tillbaka funktionsdugligheten så ska du inte vänta med utbytet utan utföra det omedelbart. Penetrerande olja är inte lämplig smörjning till gasvajern. Den hårdnar mycket snart vilket försämrar smörjningen återigen. Som tur var är kablarna billiga och lätta att byta ut.
När gasvajern går sönder så tenderar fordonets övriga Bowdenkablar också göra det, så kontrollera dessa då.
Andra användningar med Bowdenkabel i bilen
Förutom gasvajern så är kopplingen och nödbromsen också utrustade med Bowdenkablar. Fordonets komponenter brukar åldras samtidigt så när en av dessa kablar går sönder så är det också troligt att gasvajern (Bowdenkabeln) kommer att gå sönder snart också om den inte redan har gjort det. Utslitna kopplingskablar är livsfarligt att köra med precis som en gasvajer (Bowdenkabel) som har fastnat. Om du då ska byta ut gasvajern så ska du byta ut kopplingskabeln samtidigt också då. Eftersom handbromskabeln är mycket lätt att byta ut och rätt billig så ska du byta ut denna kabel när du underhåller bilens olika diverse kablar.
Högkvalitativ gasvajer (Bowdenkabel) från märkestillverkare
Du kan inte avgöra gasvajerns (Bowdenkabelns) kvalité visuellt. Tekniskt talat så finner du Bowdenkablar överallt i princip. Pålitlig kvalité får du från märkestillverkare, men då får du också betala för det. Runt 17 EUR så får du bra produkter som du kan byta ut gamla delar med. Tillverkaren ATE har något åt alla budgetar. Om du kör på kvalité så garanterar du säkerheten med ditt fordon.
Toppsäljare: de mest populära produkter