Laddluftslang till din bil

Intercoolerrör till topp biltillverkarna
- Laddluftslang VOLVO V70
- Laddluftslang VW GOLF
- Turboslang BMW 3-serie
- VW PASSAT
- Laddluftslang BMW 5-serie
- Laddluftslang AUDI A4
- Turboslang AUDI A6
- MERCEDES-BENZ E-klass
- Laddluftslang VW CADDY
- Laddluftslang VOLVO V50
- Turboslang VOLVO V60
- SAAB 9-3
- Laddluftslang MERCEDES-BENZ C-klass
- Laddluftslang SKODA OCTAVIA
- Turboslang FORD FOCUS
- VOLVO XC60
- Laddluftslang KIA CEE'D
- Laddluftslang VW TRANSPORTER
- Turboslang VOLVO XC70
- FIAT DUCATO
Andra reservdelar Motor
Laddluftslang defekt? » Identifiera felet • Laga • Monteringstips
Förflytta den komprimerade luften framåt med laddluftslangen
Laddluftslangen är en komponent som du finner i fordon med laddenheter i sina motorer. Det är enheten som kopplar samman laddenheten och förbränningskammaren. Den komprimerade luften från turboladdaren, superladdaren eller G-laddaren förs genom luftslangen för förbränning inuti cylindrarna. Även om laddluftslangen är en simpel komponent rent tekniskt talat så är den ändå jätteviktig för att du ska få en krångelfri motordrift.
Den komprimerade luftens väg
Turboladdare, superladdare eller G-laddare har till uppgift att komprimera insugningsluften. Ju tätare luft ju högre andel syre. Ju mer syre som trycks in i förbränningskammaren, ju renare, ju effektivare och ju bättre förbränning får du med fordonet. Du får även bättre prestanda med motorn och lägre bränsleförbrukning. De tre tillgängliga modulerna för att komprimera insugningsluften är: turboladdare, G-laddare eller elektriska superladdare. Turboladdaren drivs med hjälp av fordonets avgaser. G-laddaren drivs av motorn direkt via en axel, rem eller ett kugghjul. Den elektriska superladdaren drivs med en elmotor. Turboladdaren är den vanligaste för den är enklare teknologiskt talat och därmed mycket billigare att investera i. Laddluftslangen finns direkt bakom laddaren ifråga som används.
Så är laddluftslangen byggd
Laddluftslangen måste klara enorma belastningar än en vanlig luftkanal måste. Trycket som bildas i laddaren är 1-1,2 bar (relativt). Det är inte bara lufttrycket som ökas i laddluftslangen utan även temperaturen så många mellankylare brukar finnas längs vägen åt dessa laddare. De sänker lufttemperaturen från cirka 140 °C ned till cirka 90 °C. Detta ökar lufttrycket med ytterligare 0,5 bar. För att den komprimerade luftledningen ska klara av det höga trycket på 2 bar och den höga temperaturen så måste slangen i princip vara flamskyddad. Därför består den av värmetåligt gummi och slitstarkt material.
Defekter med laddluftslangar
En tryckslang till laddluften kan orsaka mindre och större problem om läckage uppstår. Högre bränslekonsumtion och försämrad prestanda tyder på små sprickor i denna komponent. Om den lossnar eller om ett större område brister så kommer du upptäcka en signifikant förlust i motorns prestanda.
En laddluftslang kan skadas på tre sätt: åldrande, intern förstörelse och sprickor. Eftersom laddluftslangen utsätts hårt mekaniskt och termiskt så är dess livslängd begränsad. Därför så är det många tillverkare som rekommenderar att du byter ut den efter etablerat underhållsschema. Vanligen ska dem bytas ut efter varje 2-5 år.
Gummi är mycket känsligt mot alla slags lösningsmedel. Konstant exponering mot varma oljor är mycket skadligt för laddluftslangen. Vid upptäckt oljeläckage så ska du byta ut slangen efter du har förhindrat oljeläckaget att få fortskrida som förebyggande åtgärd.
Felaktig installation av tryckslangen kan leda till att gummit trycks mot en remskiva eller rem. Då kommer gummit snabbt att slitas ut så att slangen inte längre klarar av det interna trycket. Andra externa skador på slangen kan vara tvättbjörnar som biter på dem. Om du upptäcker detta så ska du kontrollera hela motorrummet efter ytterligare skador. Bitmärken på andra delar brukar vara tändstiftskablarna, vattenrören, elkablarna och även bromsledningar. Använd en ultraljudsmaskin för att förebygga framtida bett från tvättbjörnar.
Så lagar du tryckslangar
Som tur var så är det lätt att laga tryckslangen. I de flesta fallen så sitter den bara fast med två klämmor som gör det lätt att byta ut den. Innan du installerar så ska du kontrollera laddenheten efter oljeläckage. Eliminera upptäckt oljeläckage genast annars kommer din motor att drabbas av mycket dyrare problem som du helst inte vill veta hur mycket dyrare det kommer att bli då.
Billigt trots märkeskvalité
Laddtryckslangen är en rätt billig reservdel. Många tillverkare tillverkar denna komponent såsom BUTCHERS och ATEC. Undvik otrevliga överraskningar genom att aldrig köpa billiga alternativ från okända tillverkare utan bara från kvalitativa märken. En ny laddluftslang kostar runt 30 EUR. Andra tillverkare kanske erbjuder lägre pris men erfarenhet har visat att detta aldrig är värt det i det långa loppet eftersom du kommer att behöva få byta ut dem mycket oftare. Välj bara märkeskvalitativa produkter som rekommenderas när du ska köpa nya laddluftslangar.
Toppsäljare: de mest populära produkter