Insugningsrör till din bil

Grenrör insug till topp biltillverkarna
- Insugningsrör VOLVO V70
- Insugningsrör VW GOLF
- Insugsgrenrör BMW 3-serie
- VW PASSAT
- Insugningsrör BMW 5-serie
- Insugningsrör AUDI A4
- Insugsgrenrör AUDI A6
- MERCEDES-BENZ E-klass
- Insugningsrör VW CADDY
- Insugningsrör VOLVO V50
- Insugsgrenrör VOLVO V60
- SAAB 9-3
- Insugningsrör MERCEDES-BENZ C-klass
- Insugningsrör SKODA OCTAVIA
- Insugsgrenrör FORD FOCUS
- VOLVO XC60
- Insugningsrör KIA CEE'D
- Insugningsrör VW TRANSPORTER
- Insugsgrenrör VOLVO XC70
- FIAT DUCATO
Andra reservdelar Motor
Insugningsrör defekt? » Identifiera felet • Laga • Monteringstips
Så fördelas luften med insugningsröret
Insugningsröret är en komponent som fördelar insugningsluften till de olika förbränningskamrarna inuti cylinderhuvudet. Insugningsröret måste tåla motorns vibrationer, de höga temperaturerna och även högt tryck i vissa fall. Detta gör komponenten mycket utsatt och betonade komponent. Eftersom insugningsröret består av olika delar som är skräddarsydda för att passa olika slags fordon så brukar reservdelarna av detta slag vara mycket dyra och kosta flera hundratals EUR.
Insugningsluftens väg
För att motorn ska kunna optimera sin förbränning så måste rätt mängd bränsle komma in med rätt mängd insugen luft. Det är luftmassemätaren, inbyggd i insugningskanalen, som informerar styrenheten den exakta mängd insugen luft som finns. Styrenheten använder sig av denna information för att beräkna mängden syre då och utifrån detta spruta in den optimala mängden bränsle. På grund av detta så är det mycket viktigt att mängden insugen luft inte förändras mellan luftmassemätaren och cylinderhuvudet. Läckor i insugningskanalen leder alltid till fel. Vägen som insugningsluften går är följande: först luftfilterhuset, luftmassemätaren och i vissa fall en laddare, luftslangsladdare, insugningsröret, insugningspackning, och till sist cylinderhuvudet. Det är insugningsröret som är den mest högkvalitativa komponenten i hela denna sekvens.
Så lagar du insugningsröret
Insugningsröret är tillverkat i plast för det sparar på vikten men begränsar också komponentens livslängd. I bilar med turboladdare, G-laddare eller superladdare, så påverkas insugningsröret dessutom av högt internt tryck. Vibrationer från motorn, interna tryck temperaturförändringar påfrestar denna komponent rejält. Skruvanslutningarna på cylinderhuvudet är mycket kritiska. Dessa svaga punkter kommer att gå sönder på grund av sin design när du byter ut insugningspackningar. Beroende på fordonet ifråga så kan skaderisken för denna komponent öka i fordon som har gått mer än 150 000 km.
I äldre fordon som kommer att skrotas om några månader så kan du tillfälligt laga insugningsröret med hjälp av epoxiharts eller värmetåligt lim. Dessa “plåster” rekommenderas däremot inte för fordon som är tänkt att hålla några år till eftersom du riskerar mycket med denna provisoriska lösning och begränsar fordonets möjliga prestanda. Därför ska du bara byta ut insugningsröret mot ett nytt vid upptäckt defekt om du har tänkt ha kvar fordonet längre än bara några månader.
Ta reda på exakta defekter
Insugningskanalen är tillverkad så att insugningsröret är det som går sönder sist. Sugslangar, insugningspackningar och även luftmassemätare är oftast billigare än ett nytt insugningsrör. De brukar därför bli defekt före. Om motorn beter sig som om det läcker luft så ska du kontrollera hela kanalen. I början så inspekterar du insugningskanalen efter läckor medan motorn körs. Läckor visar sig genom gnissel- eller visselljud som bildas när luften åker ur dessa hål. En tänd cigarett kan också visa på en läcka genom att du ser ovanlig luftturbulens. Om denna metod inte ger några resultat så kan du fortsätta att leta efter läckan genom att spruta bromsrengöringsmedel på insugningskanalen för att se om motorns hastighet förändras då, vilket då tyder på läckage. Insugningspackningen och bälgarna i sugslangen påverkar slitas ut först. Därför ska du börja med att söka efter potentiella läckor i dessa delar först.
Om insugningssystemet måste avlägsnas så ska du leta efter oljeavlagringar inuti. Beroende på motortypen så kan det ibland vara normalt med ett lätt oljefilmlager på grund av att motorns ventilation är kopplad till insugningskanalen. Om du däremot hittar olja som redan läcker ut så tyder det på en större defekt. Denna olja ska du avlägsna först innan du börjar laga insugningskanalen. Med lite tur så kanske detta bara beror på lite för mycket påfylld motorolja. Vid större oljemängder i insugningskanalen så måste du rengöra insugningsröret och luftmassemätaren noga innan du installerar tillbaka allt eller något nytt. Packningen och sugslangen ska också bytas ut som en vidtagande säkerhetsåtgärd här eftersom oljan löses inuti båda dessa delar.
Märkeskvalitativa insugningsrör
Insugningsrör är mycket exakta komponenter som bara passar en viss typ av motor. Därför så är det bara OEM-tillverkare som tillhandahåller dessa komponenter. Det försäkrar då kunderna, inklusive dig, att du får kvalitativa delar som garanterar långvarig livslängd och maximal prestanda vid drift.
Toppsäljare: de mest populära produkter