Motorolja till ditt fordon

Motorolja bil till topp biltillverkarna
- Olja till bilen VOLVO V70
- BMW 3-serie
- VW PASSAT
- VW GOLF
- Olja till bilen BMW 5-serie
- AUDI A4
- AUDI A6
- VOLVO V50
- Olja till bilen MERCEDES-BENZ E-klass
- VW CADDY
- SAAB 9-3
- FORD FOCUS
- Olja till bilen SKODA OCTAVIA
- MERCEDES-BENZ C-klass
- VW TRANSPORTER
- VOLVO XC70
- Olja till bilen VOLVO V60
- VOLVO XC60
- OPEL ASTRA
- KIA CEE'D
Andra reservdelar Motor/remdrift
Motorolja defekt? » Identifiera felet • Laga • Monteringstips
Intern smörjning med olja
Oljan i motorn försäkrar dig pålitligt insmorda rörliga delar i motorn. Dessutom behövs motoroljan för att avleda friktionsvärme. Felaktig, gammal eller för lite motorolja leder till att smörjfilmen går sönder. Då kommer motorn att drabbas av skador mycket fort.
Motoroljans väg
Oljan i motorn pumpas in genom en sluten krets. Oljan fylls på vid ventilkåpan. Vid viloläge så rinner den ner till oljetråget som finns längst nere i motorn. Därifrån så dras oljan in och går genom motorns olika kanaler med hjälp av tryck från den mekaniska oljepumpen. Den når alla viktiga punkter samt upp till cylinderfodret. Sedan återgår oljan till oljetråget och cykeln upprepar sig själv.
Olja och viskositet (tröghet)
Oljans smörjande effekt beror på dess flytbarhet. Ju varmare oljan är, ju mer flytande blir den. Därför blir dess viskositet mycket högre när den är kall. Men detta är inget stort problem för motorn: när det är kall så dras motorns metalliska delar ihop sig. Det ökade frispelet låter dem slippa skador tack vare friktionen. Ju varmare motorn blir ju mer expanderar metalldelarna och friktionen ökar. Då blir oljan mer flytande och kan då smörja in motorns delar så de inte slits ut av den ökade friktionen. Motorn kan således alltid smörjas in optimalt inom sitt tillåtna temperaturspann.
Olika slags motoroljor som finns
Motoroljan delas in i olika tillgängliga klasser. Du finner vilken motorolja som passar just ditt fordon genom att se i din fordons medföljda tekniska manual. När du ska smörja in med oljan så ska du köra på “dyrare är bättre”. Oljans värmebeteende är mycket viktigt: den ska kunna vara så flytande som möjligt när det är kallt och inte för flytande när det värms upp. Då får du optimal insmörjning.
Motoroljor kan blandas men det rekommenderas ändå att du bara använder dig av rätt motorolja redan från början. Sämre olja försämrar smörjningen från högkvalitativ olja.
Du finner information på motoroljans behållare om den. Det så kallade “W-numret” anger en hel del. Denna tvåsiffriga kombination förser dig information om oljans flytbarhet, “viskositet” eller “tröghet”. Trots att det finns 200 olika slags oljor så brukar följande beteckningar vara vanligast:
- - SAE 0W-40: kan användas upp till -40 °C, 12.5 mm²/s utbredningshastighet (viskositet/tröghet) vid 100 °C
- SAE 5W-40: kan användas upp till -35 °C, 12.5 mm²/s utbredningshastighet (viskositet/tröghet) vid 100 °C
- SAE 10W-60: kan användas upp till -30 °C, 21.9 mm²/s utbredningshastighet (viskositet/tröghet) vid 100 °C
- SAE 15W-40: upp till -25 °C , 12.5 mm²/s utbredningshastighet (viskositet/tröghet) vid 100 °C
Toppsäljare: de mest populära produkter