0

0.00 kr

#

Topplockspackning till ditt fordon

Välj ditt fordon

med registreringsnummer*

Topplockspackning Den bästa möjliga kvaliteten på varje enskild produkt

Premiumtillverkare av Topplockspackning:

  • FEBI BILSTEIN Topplockspackning
  • VAICO Topplockspackning
  • TOPRAN Topplockspackning
  • ELRING Topplockspackning
  • SWAG Topplockspackning
  • JP GROUP Topplockspackning
  • JAPANPARTS Topplockspackning
  • BLUE PRINT Topplockspackning
  • Köp till bästa pris här REINZ Topplockspackning
  • Köp till bästa pris här HERTH+BUSS JAKOPARTS Topplockspackning
  • Köp till bästa pris här SASIC Topplockspackning
  • Köp till bästa pris här CORTECO Topplockspackning
  • Köp till bästa pris här TRISCAN Topplockspackning
  • Köp till bästa pris här NRF Topplockspackning
  • Köp till bästa pris här MEYLE Topplockspackning
  • Köp till bästa pris här BUGIAD Topplockspackning
  • NIPPARTS
  • ASHIKA
  • GOETZE
  • GLASER
  • PAYEN
  • AJUSA
  • PETERS ENNEPETAL
  • TRUCKTEC AUTOMOTIVE
  • TRICLO reservdelar katalog
  • FAI AutoParts reservdelar katalog
  • AUTOMEGA reservdelar katalog
  • ORIGINAL IMPERIUM reservdelar katalog
  • DT reservdelar katalog
  • AUGER reservdelar katalog
  • ET ENGINETEAM reservdelar katalog
Andra reservdelar Motor/remdrift
Visa alla

Topplockspackning defekt? » Identifiera felet • Laga • Monteringstips

Konstruktiv sårbarhet: topplockspackningen Motorns packning, det vill säga topplockspackning, cylinderlockspackning, blockpackning eller cylinderhuvudpackning, är mycket sårbart på grund av sin konstruktion. Den ansvarar över att täta sidledes över förbränningskammaren. På grund av de höga temperaturerna och de höga trycken vid motorn så utsätts topplockspackningen konstant för stora påfrestningar. På grund av detta så kommer du att behöva byta ut denna bildel garanterat efter en viss bestämd körsträcka. Så fungerar och där sitter topplockspackningen Som namnet antyder (med flera namn: topplockspackning, cylinderlockspackning, blockpackning och cylinderhuvudpackning) så sitter topplockspackningen mellan cylinderhuvudet och den korta motorn. Den förser således tätning till förbränningskammaren som består av kolvar som förflyttar sig uppåt och nedåt och förflyttar ventilerna åt sidorna. Dess uppgift är att hålla explosionens tryck bevarat i inuti cylindern och förhindra den från att fly. Det finns många kanaler där smörjolja och kylvätska går genom via cylinderhuvudpackningen. Explosionstrycket från förbränningskammaren måste också tätas mot dessa kanaler. Dessutom måste denna slags packning se till att vatten och olja inte råka blandas med varandra. Så upptäcker du en defekt topplockspackning En sprängd topplockspackning är den värsta skadan många fruktar på sin bil då den är mycket krånglig och dyr att laga. Men när skadan inträffar så måste du laga den eller byta ut den så snabbt som möjligt. Ju längre tid du väntar med att laga cylinderhuvudpackningen, ju större blir risken att den kommer att skada andra system i motorn med tiden. Eftersom cylinderlockspackningen är gränssnittet mellan kompression, olja och kylvätska, så kan alla dessa delar i motorn påverkas av eventuella defekter. Symptom kan därför vara. Inte tillräckligt täta olje- och kylningskanaler: oljan hamnar i kylvätskan, genom att kylvätskan blir svartare i sin färg. På samma sätt kan vattnet hitta sin väg in till smörjoljan. Då bildas ett tjockt brunvitt skum under oljepåfyllningslocket. Kompressionskammaren och oljekanalen sammankopplas: detta är mycket sällsynt men inte omöjligt. Om oljesystemet blir trycksatt så kan oljan tryckas ut ur röret från oljemätstickan eller turboladdaren. Läckage mellan kompressionskammaren och kylsystemet: i detta fall så tar sig kompressionstrycket ut till kylvätskan. Kylarslangar eller behållaren kan då sprängas. Men kylarslangarna brukar svälla upp först. Kylvätskan kommer försvinna ur behållaren när du då gasar. Bubblor bildas permanent vid viloläge. Motortemperaturen fortsätter att stiga konstant.
Läckage av olja eller kylvatten vid topplockspackningen är en säker indikation på en defekt motortätning. Så lagar du topplockspackningen Om du upptäcker läckage i motortätningen tidigt nog så kan du fortfarande laga den om du anser dig själva vara en hobbymekaniker. Det är viktigt att veta om motor överhettade eller inte. Om den gjorde det så går det bara att laga den med hjälp från en specialist. Innan du kan byta ut topplockspackningen så måste du först dränera motoroljan och kylvätskan. Sedan ska du avlägsna ventilkåpan för att komma åt cylinderhuvudet. Lossa nu på skruvarna i ordningen som anges av tillverkaren. Efter du har avlägsnat cylinderhuvudet så ska du kontrollera att det är jämnt. En rak metall stång och ett bladmått behövs för detta. Motortillverkaren anger vad som tillåts och inte. Om den är ojämn på grund av överhettning eller inkorrekt nedmontering så måste huvudet fixas vilket bara särskilda företag kan utföra åt dig, för cirka 150 EUR. Efter huvudet är avlägset så rekommenderas det att du också byter ut ventiltallrikarna. Polera även inlopps- och utloppskanalerna och rengör ventilerna noga. Installera sedan den nya topplockspackningen enligt tillverkarens instruktioner. Nya skruvar och korrekt vridmoment ska användas. Byt även ut ventilkåpspackning, kamremmen och vattenpump vid behov. Då får du en helt reparerad motor som kommer att ta dig flera tiotusentals kilometer till på ett avkopplande sätt. Motorpackning/topplockspackning med kvalité De höga kostnaderna med att installera en ny cylinderhuvudpackning betyder att du verkligen måste investera i högkvalitativa delar så det blir värt besväret och pengarna. Billiga erbjudanden betyder att du kommer att behöva byta ut dem snart igen efter redan några få hundratals kilometer. Varumärkta packningar kostar runt 100 EUR för en komplett sats. Reparationen kommer att vara värt det.

Toppsäljare: de mest populära produkter

  • Packning, topplock
    CORTECO Packning, topplock 414556P lågt pris
    CORTECO | 414556P
    91,50 kr -25% TFP: 122,00 kr Spara: 25%
  • Packning, topplock
    CORTECO Packning, topplock 414644P lågt pris
    CORTECO | 414644P
    133,29 kr -26% TFP: 178,00 kr Spara: 26%
  • Packningssats, topplock
    REINZ Packningssats, topplock 02-31790-05 lågt pris
    REINZ | 02-31790-05
    360,00 kr -25% TFP: 480,00 kr Spara: 25%
  • Packning, topplock
    ELRING Packning, topplock 461.831 lågt pris
    ELRING | 461.831
    208,18 kr -26% TFP: 278,00 kr Spara: 26%
  • Packning, topplock
    ELRING Packning, topplock 599.050 lågt pris
    ELRING | 599.050
    125,31 kr -25% TFP: 167,00 kr Spara: 25%
  • Packning, topplock
    ELRING Packning, topplock 828.807 lågt pris
    ELRING | 828.807
    154,18 kr -26% TFP: 206,00 kr Spara: 26%
  • Packning, topplock
    ELRING Packning, topplock 366.670 lågt pris
    ELRING | 366.670
    280,01 kr -26% TFP: 374,00 kr Spara: 26%
  • Packning, topplock
    ELRING Packning, topplock 150.172 lågt pris
    ELRING | 150.172
    330,43 kr -26% TFP: 441,00 kr Spara: 26%
  • Packning, topplock
    ELRING Packning, topplock 808.134 lågt pris
    ELRING | 808.134
    234,47 kr -26% TFP: 313,00 kr Spara: 26%
  • Packning, topplock
    ELRING Packning, topplock 150.162 lågt pris
    ELRING | 150.162
    349,40 kr -26% TFP: 466,00 kr Spara: 26%
  • Packningssats, topplock
    JP GROUP Packningssats, topplock 1119000510 lågt pris
    JP GROUP | 1119000510
    447,56 kr -26% TFP: 597,00 kr Spara: 26%
  • Packning, topplock
    AJUSA Packning, topplock 10105700 lågt pris
    AJUSA | 10105700
    119,44 kr -26% TFP: 160,00 kr Spara: 26%