Packning topplock till topp biltillverkarna
- Cylinderpackning VOLVO V70
- BMW 3-serie
- VW PASSAT
- VW GOLF
- Cylinderpackning BMW 5-serie
- AUDI A4
- AUDI A6
- VOLVO V50
- Cylinderpackning VW CADDY
- MERCEDES-BENZ E-klass
- SAAB 9-3
- FORD FOCUS
- Cylinderpackning VW TRANSPORTER
- SKODA OCTAVIA
- MERCEDES-BENZ C-klass
- VOLVO XC70
- Cylinderpackning OPEL ASTRA
- SAAB 9-5
- FORD MONDEO
- AUDI A3

Motorolja
(5242 artiklar)
Vattenpumpar + kamremssats
(8878 artiklar)
Oljeplugg
(3081 artiklar)
Packningar
(10000 artiklar)
Ventilkåpspackning
(10000 artiklar)
Motorkudde & motorfäste
(10000 artiklar)Topplockspackning defekt? » Identifiera felet • Laga • Monteringstips
Konstruktiv sårbarhet: topplockspackningen
Motorns packning, det vill säga topplockspackning, cylinderlockspackning, blockpackning eller cylinderhuvudpackning, är mycket sårbart på grund av sin konstruktion. Den ansvarar över att täta sidledes över förbränningskammaren. På grund av de höga temperaturerna och de höga trycken vid motorn så utsätts topplockspackningen konstant för stora påfrestningar. På grund av detta så kommer du att behöva byta ut denna bildel garanterat efter en viss bestämd körsträcka.
Så fungerar och där sitter topplockspackningen
Som namnet antyder (med flera namn: topplockspackning, cylinderlockspackning, blockpackning och cylinderhuvudpackning) så sitter topplockspackningen mellan cylinderhuvudet och den korta motorn. Den förser således tätning till förbränningskammaren som består av kolvar som förflyttar sig uppåt och nedåt och förflyttar ventilerna åt sidorna. Dess uppgift är att hålla explosionens tryck bevarat i inuti cylindern och förhindra den från att fly. Det finns många kanaler där smörjolja och kylvätska går genom via cylinderhuvudpackningen. Explosionstrycket från förbränningskammaren måste också tätas mot dessa kanaler. Dessutom måste denna slags packning se till att vatten och olja inte råka blandas med varandra.
Så upptäcker du en defekt topplockspackning
En sprängd topplockspackning är den värsta skadan många fruktar på sin bil då den är mycket krånglig och dyr att laga. Men när skadan inträffar så måste du laga den eller byta ut den så snabbt som möjligt. Ju längre tid du väntar med att laga cylinderhuvudpackningen, ju större blir risken att den kommer att skada andra system i motorn med tiden.
Eftersom cylinderlockspackningen är gränssnittet mellan kompression, olja och kylvätska, så kan alla dessa delar i motorn påverkas av eventuella defekter. Symptom kan därför vara.
Inte tillräckligt täta olje- och kylningskanaler: oljan hamnar i kylvätskan, genom att kylvätskan blir svartare i sin färg. På samma sätt kan vattnet hitta sin väg in till smörjoljan. Då bildas ett tjockt brunvitt skum under oljepåfyllningslocket.
Kompressionskammaren och oljekanalen sammankopplas: detta är mycket sällsynt men inte omöjligt. Om oljesystemet blir trycksatt så kan oljan tryckas ut ur röret från oljemätstickan eller turboladdaren.
Läckage mellan kompressionskammaren och kylsystemet: i detta fall så tar sig kompressionstrycket ut till kylvätskan. Kylarslangar eller behållaren kan då sprängas. Men kylarslangarna brukar svälla upp först. Kylvätskan kommer försvinna ur behållaren när du då gasar. Bubblor bildas permanent vid viloläge. Motortemperaturen fortsätter att stiga konstant.
Läckage av olja eller kylvatten vid topplockspackningen är en säker indikation på en defekt motortätning.
Så lagar du topplockspackningen
Om du upptäcker läckage i motortätningen tidigt nog så kan du fortfarande laga den om du anser dig själva vara en hobbymekaniker. Det är viktigt att veta om motor överhettade eller inte. Om den gjorde det så går det bara att laga den med hjälp från en specialist.
Innan du kan byta ut topplockspackningen så måste du först dränera motoroljan och kylvätskan. Sedan ska du avlägsna ventilkåpan för att komma åt cylinderhuvudet. Lossa nu på skruvarna i ordningen som anges av tillverkaren. Efter du har avlägsnat cylinderhuvudet så ska du kontrollera att det är jämnt. En rak metall stång och ett bladmått behövs för detta. Motortillverkaren anger vad som tillåts och inte. Om den är ojämn på grund av överhettning eller inkorrekt nedmontering så måste huvudet fixas vilket bara särskilda företag kan utföra åt dig, för cirka 150 EUR. Efter huvudet är avlägset så rekommenderas det att du också byter ut ventiltallrikarna. Polera även inlopps- och utloppskanalerna och rengör ventilerna noga. Installera sedan den nya topplockspackningen enligt tillverkarens instruktioner. Nya skruvar och korrekt vridmoment ska användas. Byt även ut ventilkåpspackning, kamremmen och vattenpump vid behov. Då får du en helt reparerad motor som kommer att ta dig flera tiotusentals kilometer till på ett avkopplande sätt.
Motorpackning/topplockspackning med kvalité
De höga kostnaderna med att installera en ny cylinderhuvudpackning betyder att du verkligen måste investera i högkvalitativa delar så det blir värt besväret och pengarna. Billiga erbjudanden betyder att du kommer att behöva byta ut dem snart igen efter redan några få hundratals kilometer. Varumärkta packningar kostar runt 100 EUR för en komplett sats. Reparationen kommer att vara värt det.