Intercooler till din bil

Intercooler till topp biltillverkarna
- Intercooler VOLVO V70
- Intercooler VW GOLF
- Laddluftkylare BMW 3-serie
- VW PASSAT
- Intercooler BMW 5-serie
- Intercooler AUDI A4
- Laddluftkylare AUDI A6
- MERCEDES-BENZ E-klass
- Intercooler VW CADDY
- Intercooler VOLVO V50
- Laddluftkylare VOLVO V60
- SAAB 9-3
- Intercooler MERCEDES-BENZ C-klass
- Intercooler SKODA OCTAVIA
- Laddluftkylare FORD FOCUS
- VOLVO XC60
- Intercooler KIA CEE'D
- Intercooler VW TRANSPORTER
- Laddluftkylare VOLVO XC70
- FIAT DUCATO
Andra reservdelar Motor
Intercooler defekt? » Identifiera felet • Laga • Monteringstips
Ökad prestanda med mellankylaren
Mellankylaren, eller laddluftkylaren, är en komponent som är vanlig i superladdade motorer. Den ser till att kyla luften som flödar in till cylinderhuvudet. Kyld luft är mer kompakt vilket innebär att fler syreatomer får plats per kubikcentimeter. På så vis så förstärks motorns förbränningseffektivitet.
Så fungerar och är mellankylaren designad
Mellankylaren minskar energin i luften som flödar in till cylinderhuvudet. Ju mer syre som når förbränningskammaren ju mer insprutat bränsle som kan förbrännas. Detta minskar avgasutsläppen, det minskar bränsleförbrukningen och ökar samtidigt prestandan. Det finns olika experiment som använder sig av mellankylare i bilar som saknar “laddade” motorer, men vanligen används mellankylare i fordon med superladdare som komprimerar insugningsluften. G-laddare, elektriskt styrda superladdare eller turboladdare används till detta. Syftet är att få den komprimerade luften likadan som den kylda luften: ju mer syre per kubikcentimeter, ju bättre förbränning i motorn. Alla slags laddare har en sak gemensamt: den komprimerade luften blir mycket varm med temperaturer uppåt mot 140 °C. Detta påfrestar insugningskanalens plast- och gummidelar som kan leda till att deras livslängd förkortas. En mellankylare minskar den komprimerade och uppvärmda insugningsluften med upp till 50 °C. Detta kan öka motorns prestanda upp till 30% utan någon ökning i bränsleförbrukningen. Idag så är mellankylning mycket viktigt för att minska avgasutsläppen.
Mellankylaren kan kylas med luft eller vatten. Luftkylda mellankylare är tekniskt simplare och drabbas mindre av problem. De använder sig av simpla kylflänsar. Luftkylda mellankylare är mindre kraftfulla än vattenkylda är. De bygger på samma princip som fordonets kylning eller kupévärmaren. Värmen från den komprimerade luften leds genom en sto metallyta och sedan in i kylvatten. Vattnet leds iväg permanent och kyls ner.
Defekter med mellankylare
Mellankylaren kan börja läcka både hos luftbaserade och kylvätske baserade sådana. Orsakerna kan vara slut på livslängden eller mekaniska skador. Korrosion kan inträffa men är rätt sällsynt. Mellankylare tillverkas i aluminium. Detta gör dem korrosionsbeständiga. En defekt luftbaserad mellankylare upptäcker du genom “luftläckage”. Komprimerad luft läcker ut ur mellankylaren och kan därmed inte hjälpa förbränningskammaren. Vanligen visar styrenheten detta med hjälp av ett felmeddelande. Du kan också höra ett gnisselljud på grund av luften som läcker ur slår i metallen på vägen ut. En dimbildare, såsom en cigarett eller någon form av rökelse kan hjälpa dig att lokalisera luftläckaget.
Om mellankylarens defekt är på kylvätskesidan så är det vatten som kommer att läcka. Vid läckage så ser du den som dimma eller en sprutande stråle. Om läckan sker mot luftens sida så kommer vattnet att komma in i förbränningskammaren och dyka upp i avgaserna som vit ånga. En defekt mellankylare upptäcker du genom signifikant försämrad prestanda i fordonet.
Oljeförluster i mellankylaren tyder däremot inte på att enheten är defekt. Att förlora lite olja är rätt normalt. Detta kommer från turboladdaren. Laddarens inre axel smörjs in konstant så den höga belastningen från komponenten leder till små oljefilmer som bildas. Men oljeläckage i form av droppar tyder på att det är något fel med bilens oljetillförsel. I bästa fallet så är det för mycket olja som du fyllde på med. I värsta fallet så är kolvringarna trasiga.
Så lagar du mellankylaren med kvalitativa delar
Själva mellankylaren går ej att laga. Den går bara att byta ut. Den är simpel att installera tack vare att den är lätt att komma åt. Mellankylaren är kopplad till luftsystemet med två slangklämmor och till kylsystemet med två munstycken. Efter du har lossat på dessa så avlägsnar du bara mellankylaren. Trots sin tekniska komplexitet så är mellankylare ändå rätt billiga. Beroende på fordonet så kan komponenterna kosta så lite som 80 EUR. ATEX är en känd märkestillverkare av högkvalitativa mellankylare.
Toppsäljare: de mest populära produkter