0

0.00 kr

#

Hydrauliska Lyftare & Vipparm till ditt fordon

Välj ditt fordon

med registreringsnummer*

Hydrauliska Lyftare & Vipparm Den bästa möjliga kvaliteten på varje enskild produkt

Premiumtillverkare av Ventillyftare:

  • FEBI BILSTEIN Hydrauliska Lyftare & Vipparm
  • VAICO Hydrauliska Lyftare & Vipparm
  • TOPRAN Hydrauliska Lyftare & Vipparm
  • SWAG Hydrauliska Lyftare & Vipparm
  • JP GROUP Hydrauliska Lyftare & Vipparm
  • JAPANPARTS Hydrauliska Lyftare & Vipparm
  • LEMFÖRDER Hydrauliska Lyftare & Vipparm
  • OPTIMAL Hydrauliska Lyftare & Vipparm
  • Köp till bästa pris här BLUE PRINT Ventiltryckare
  • Köp till bästa pris här INA Ventiltryckare
  • Köp till bästa pris här HERTH+BUSS JAKOPARTS Ventiltryckare
  • Köp till bästa pris här SASIC Ventiltryckare
  • Köp till bästa pris här RUVILLE Ventiltryckare
  • Köp till bästa pris här TRISCAN Ventiltryckare
  • Köp till bästa pris här MEYLE Ventiltryckare
  • Köp till bästa pris här BUGIAD Ventiltryckare
  • ASHIKA
  • IPSA
  • KOLBENSCHMIDT
  • BEHR THERMOT-TRONIK
  • AJUSA
  • AE
  • BTS TURBO
  • PETERS ENNEPETAL
  • TRUCKTEC AUTOMOTIVE reservdelar katalog
  • Borsehung reservdelar katalog
  • FRECCIA reservdelar katalog
  • FAI AutoParts reservdelar katalog
  • AUTOMEGA reservdelar katalog
  • BF reservdelar katalog
  • DT reservdelar katalog
  • CAMPRO reservdelar katalog
  • MAXGEAR
  • ET ENGINETEAM
Andra reservdelar Motor/remdrift
Visa alla

Hydrauliska Lyftare & Vipparm defekt? » Identifiera felet • Laga • Monteringstips

Hydraulisk ventilstyrning med hydrauliska ventillyftare

Sedan 1954 har hydrauliska ventillyftare tillåt automatiskt variabel ventilstyrning i förbränningsmotorer. Förr i tiden så behövde ventilerna periodvis justeras av en vipparm. Hydrauliska ventillyftare har gjort detta numera överflödigt.

Konstruktionsutmaningar i motorn

I princip så består en motor av en förbränningskammare, kolvar och ventiler. Detta gäller både diesel- och bensinmotorer. I den vanliga motorkonstruktionen sitter ventilerna precis ovanför förbränningskamrarna vilket låter dem styras direkt av kamaxeln. Denna konstruktion är fortfarande använd trots dess nackdelar. Det huvudsakliga problemet är det faktum att det gör motorn väldigt hög i sin konstruktion. Djupa motorrum behövs för att hushålla det höga motorblocket. Detta är inga problem i skåpbilar eller limousiner. Men många bilars främre delar blir allt mer platta, särskilt sportbilar, och behöver således andra motorkoncept. En av lösningarna var då att omplacera kamaxeln.

Omplacerad kamaxel skapade nya utmaningar

I kompakta bilar och sportbilar, som exempelvis Fiat Cinquecento eller Pontiac Fiero så placerades kamaxeln bredvid motorblocket (kam-i-block). I dessa motorer överförs kamaxelns mekaniska kraft via tryckstänger och ventillyftare en efter en. Problemet med lösningen är att ventilinställningen blir nu inte tillräckligt exakt. För att förhindra luckor mellan ventilerna så uppfanns hydrauliska ventillyftare som automatiskt kunde öppna ventilerna vid rätt tid. Dessa var främst avsedda för motorer med lång ventildrift men idag så används de som standard i alla motorer med övergående kamaxlar.

Så är en hydraulisk ventillyftare byggd

En hydraulisk ventillyftare installeras mellan kamaxeln och ventilen. Komponenten består av flera delar:

  • tryckstångshölje
  • tapp
  • backventil
  • returfjäder

Tappen, som sitter i tryckstångshöljet har ett visst avstånd. Avståndet mellan tappen och höljet låter olja komma emellan. Tappen är under konstant tryck från en fjäder. Ett litet hål i tappen låter olja från motorn att flöda in. Hålet stängs av backventilen genom en fjäder som trycker mot backventilen. Öppningen som bara låter oljan komma in via kammen skapar en slags dragningseffekt. Oljan flödar genom den styva bulten och kompenserar för minsta glapp i ventilen.

Slitage hos en hydraulisk ventillyftare

Den hydrauliska ventillyftaren är en mycket komplicerad del med flera mindre komponenter. Den förlitar sig mycket på att oljan alltid är tillräckligt flytande och ren. Ansamlade avlagringar i den hydrauliska ventillyftaren får den att sluta fungera som den ska. Returfjädrarna förlorar sin spänning med tiden. Detta gäller främst de små fjädrar som håller tappens backventil på plats. Det är viktigt att den hydrauliska ventillyftaren behåller sin kompletta hydrauliska spänning när kammen passerar den. Detta är dock omöjligt med en defekt returfjäder.
En defekt hydraulisk ventillyftare gör sig hörd, först med klickande och skrammel i motorn. I äldre bilar som exempelvis Golf 2 så får detta ej ignoreras. Moderna motorer är mer kraftfulla och således mer känsliga för alla slags fel. I värsta fall kan ett för stort ventilglapp göra att kolvarna slår i ventilerna och skadar motorn mycket svårt.

Så byter du de hydrauliska ventillyftarna

Eftersom ventillyftarna sitter mellan kamaxeln och ventilerna så brukar du behöva ta bort den övergående kamaxeln i de flesta motorer först. Detta inkluderar borttagningen av kamaxelns drift. I motorer med kamrem så är detta lätt. I motorer med kamkedja är det en större utmaning. I båda fallen så ska du byta båda delarna. Motorer med remdrift så blir det uppenbart. I Kamkedjemotorer beror främst på kamkedjans ålder. Den större delen av arbetet handlar om att plocka isär kamaxeln och detta ger dig det perfekta tillfället att utföra detta separata arbete också.
När kamaxeln har tagits bort så kan du dra ut ventillyftarna från sina hållare med tänger. De byts mot nya ventillyftare. Bytet av hydrauliska ventillyftare kräver perfekt hygien!
När du har installerat nya ventillyftare och monterat tillbaka hela motorn ska bilen stå stilla minst en timme för att de nya ventillyftarna ska komma på plats. Bara efter denna period så får du starta motorn och låta den gå på tomgång ett par minuter.

Försöka laga ventillyftare?

Vissa försöker laga de hydrauliska ventillyftarna genom att dra isär returfjädern och ventilen. Förutom faktumet att detta kräver mycket arbete så får du väldigt lite för allt besvär. Det kan verka som om det går att trycka på fjädern så att den tätar igen ventillyftaren inifrån, men eftersom kraften från fjädern är borta så kommer det inte att fungera. Backventilen ska öppna vid ett visst oljetryck. När detta inte längre går på grund av för högt tryck från fjädern så kommer du att sabba hela funktionen med den hydrauliska ventillyftaren. Dessutom kan för hårt komprimerade fjädrar slitas ut snabbt så problemet fördröjs bara några tusentals kilometer, högst.

Detta kostar en hydraulisk ventillyftare

Reparationsförsök på en hydraulisk ventillyftare är inte smart med tanke på hur mycket nya komponenter faktiskt kostar istället. En ny hydraulisk ventillyftare från en märkestillverkare såsom FEBI BILSTEIN kostar bara 10 EUR även till dyra modeller som Mercedes-Benz.

Toppsäljare: de mest populära produkter

  • Vevtapp / vetilllyftare
    INA Vevtapp / vetilllyftare 420 0098 10 lågt pris
    INA | 420 0098 10
    57,82 kr -26% TFP: 78,00 kr Spara: 26%
  • Vevtapp / vetilllyftare
    INA Vevtapp / vetilllyftare 420 0224 10 lågt pris
    INA | 420 0224 10
    78,83 kr -26% TFP: 106,00 kr Spara: 26%
  • Vevtapp / vetilllyftare
    INA Vevtapp / vetilllyftare 420 0086 10 lågt pris
    INA | 420 0086 10
    60,89 kr -26% TFP: 82,00 kr Spara: 26%
  • Vevtapp / vetilllyftare
    INA Vevtapp / vetilllyftare 420 0043 10 lågt pris
    INA | 420 0043 10
    82,91 kr -26% TFP: 111,00 kr Spara: 26%
  • Vevtapp / vetilllyftare
    INA Vevtapp / vetilllyftare 420 0022 10 lågt pris
    INA | 420 0022 10
    62,48 kr -26% TFP: 84,00 kr Spara: 26%
  • Vevtapp / vetilllyftare
    FEBI BILSTEIN Vevtapp / vetilllyftare 08064 lågt pris
    FEBI BILSTEIN | 08064
    62,48 kr -26% TFP: 84,00 kr Spara: 26%
  • Vevtapp / vetilllyftare
    FEBI BILSTEIN Vevtapp / vetilllyftare 19677 lågt pris
    FEBI BILSTEIN | 19677
    114,84 kr -26% TFP: 154,00 kr Spara: 26%
  • Vevtapp / vetilllyftare
    FEBI BILSTEIN Vevtapp / vetilllyftare 32537 lågt pris
    FEBI BILSTEIN | 32537
    148,02 kr -26% TFP: 198,00 kr Spara: 26%
  • Vevtapp / vetilllyftare
    KOLBENSCHMIDT Vevtapp / vetilllyftare 50006432 lågt pris
    KOLBENSCHMIDT | 50006432
    76,20 kr -26% TFP: 102,00 kr Spara: 26%
  • Vevtapp / vetilllyftare
    KOLBENSCHMIDT Vevtapp / vetilllyftare 50006418 lågt pris
    KOLBENSCHMIDT | 50006418
    108,94 kr -26% TFP: 146,00 kr Spara: 26%
  • Vevtapp / vetilllyftare
    AE Vevtapp / vetilllyftare FOL187 lågt pris
    AE | FOL187
    97,60 kr -26% TFP: 131,00 kr Spara: 26%
  • Vevtapp / vetilllyftare
    AE Vevtapp / vetilllyftare FOL152 lågt pris
    AE | FOL152
    105,83 kr -26% TFP: 142,00 kr Spara: 26%