Remskiva vevaxel till din bil

Remskiva vevaxel till topp biltillverkarna
- Remskiva vevaxel VOLVO V70
- Remskiva vevaxel VW GOLF
- Remskiva vevaxel BMW 3-serie
- VW PASSAT
- Remskiva vevaxel BMW 5-serie
- Remskiva vevaxel AUDI A4
- Remskiva vevaxel AUDI A6
- MERCEDES-BENZ E-klass
- Remskiva vevaxel VW CADDY
- Remskiva vevaxel VOLVO V50
- Remskiva vevaxel VOLVO V60
- SAAB 9-3
- Remskiva vevaxel MERCEDES-BENZ C-klass
- Remskiva vevaxel SKODA OCTAVIA
- Remskiva vevaxel FORD FOCUS
- VOLVO XC60
- Remskiva vevaxel KIA CEE'D
- Remskiva vevaxel VW TRANSPORTER
- Remskiva vevaxel VOLVO XC70
- FIAT DUCATO
Andra reservdelar Motor
Remskiva vevaxel defekt? » Identifiera felet • Laga • Monteringstips
Kontroll och acceleration med vevaxelns remskiva
Vevaxelns remskiva är en skivfläns som monteras på vevaxeln för att driva olika hjälpkomponenter i motorn. Den är mycket hållbar och kan lätt bytas ut vid eventuella skador.
Så fungerar remskivan till vevaxel
Vevaxelns remskiva är formad som en drivskiva eller en styrskiva. Som drivskiva så har den ett runtomgående v-spår, en platt remskiva eller en ribbad remskiva. Den med v-spår är formad att användas med v-remmar. Denna design är mycket beprövad men börjar ersättas mer med platta remmar och ribbade remmar. Som styrskiva så är den utrustad med en stark kuggad profil. Förutom att överföra vridmoment så har den också andra uppgifter. Enheter som remskivan på vevaxeln driver är: styrservopumpen, kylkompressorn, generatorn, ibland bromskraftsförstärkaren och vattenpumpen. På vissa fordon så drivs alla dessa enheter av en enda kamrem som också styr cyklerna på två cylindrar (i V-motorer). Dessa fordon såsom Ferrari eller Alfa Romeo 164 och 166 är mycket känsliga när det gäller att byta ut kamremmen i tid. Vanligen ska du byta ut efter varje 40 000-60 000 km körning. Vevaxelns remskiva ska bytas ut i samband med kamremmen för bästa prestanda.
Så upptäcker du fel med remskivan till vevaxel
Remskivorna till vevaxlarna går sällan sönder. Men de brukar bytas ut i samband med en större renovering i fordonet. Felet visar sig i form av ojämna rotationer vilket vanligen medföljs av hög nötning. Orsaken bakom detta slitage är ojämn belastning på remskivan, särskilt under tomgång. Så länge problemet “bara” påverkar remskivan som driver hjälpenheterna så kan du fortfarande köra fordonet förutsatt att du inte störs av oljudet. En remskiva till kamremmen ska däremot bytas ut så snart som möjligt annars riskerar du stora skador på motorn. Remskivan monteras oftast som en fläns på vevaxeln med en central M20-mutter eller större. Den kan du lossa på lätt. Du förhindrar den från att rotera motorn genom att blockera den vid svänghjulet på kopplingens sida med en skruvmejsel eller liknande skiftnyckel. Om det inte går så finns det låsverktyg till vevaxel för runt 60 EUR vid behov. När du byter ut remskivan så ska du byta ut andra remskivor också efter du har kontrollerat dem på de andra hjälpenheterna. Byt självfallet ut remmen mot en en ny rem och inte en begagnad. Remspännaren och generatorfrihjulet ska också kontrolleras i samband med detta. Om remskivan till vevaxeln har avlägsnas så är det också värt att ta en titt på tätningarna nedanför. Vissa ringar kommer du nu lätt åt. Eftersom det är dyrt att byta ut denna komponent så rekommenderas det att du byter ut för säkerhets skull. Du behöver en relevant ring utdragare för detta som du kan låna från en verkstad. En ny tätningsring på vevaxeln kommer att täta igen svagpunkterna och förebygga oljeläckage på lång sikt.
Remskiva till vevaxel från märkestillverkare
Vevaxelns remskiva måste motstå ensidiga påfrestningar vid mycket höga hastigheter. Dess simpla konstruktion gör den mycket attraktiv del av utländska tillverkare. En underlägsen remskiva till vevaxeln kommer inte visa att den är mycket dålig i sin hållbarhet. Därför ska du välja bara kända, högkvalitativa märkestillverkare. Dessa remskivor är dock inte så billiga: till och med den billigaste remskivan till vevaxeln kostar runt 70 EUR. Kvalitativa produkter från ATEC eller CONTITECH börjar från 100 EUR.
Toppsäljare: de mest populära produkter