Oljetrågspackning till din bil

Oljetrågspackning till topp biltillverkarna
- Oljetrågspackning VOLVO V70
- Oljetrågspackning VW GOLF
- Packning oljetråg BMW 3-serie
- VW PASSAT
- Oljetrågspackning BMW 5-serie
- Oljetrågspackning AUDI A4
- Packning oljetråg AUDI A6
- MERCEDES-BENZ E-klass
- Oljetrågspackning VW CADDY
- Oljetrågspackning VOLVO V50
- Packning oljetråg VOLVO V60
- SAAB 9-3
- Oljetrågspackning MERCEDES-BENZ C-klass
- Oljetrågspackning SKODA OCTAVIA
- Packning oljetråg FORD FOCUS
- VOLVO XC60
- Oljetrågspackning KIA CEE'D
- Oljetrågspackning VW TRANSPORTER
- Packning oljetråg VOLVO XC70
- FIAT DUCATO
Andra reservdelar Motor
Oljetrågspackning defekt? » Identifiera felet • Laga • Monteringstips
Förhindra smörjmedelsförluster med oljetrågspackningen
Oljetråget finns längst ned i fordonets motor. Den finns där oljekretsen samlar in på sig smörjmedel som sedan pumpas tillbaka till motorn via ett sugrör. Oljetråget sitter precis under vevaxeln. Den skyddar motorns insida från främmande föremål som försöker tränga sig in.
Så fungerar och där sitter oljetrågspackningen
Oljetrågspackningen tätar oljetråget mot oljeläckage från sidan. Oljetråget är ett mycket billigt och simpelt objekt. Den består bara av en djupdragen tunnplåt med en svetsad gänga för oljedräneringspluggen. Eftersom det är där oljan dräneras vid oljebyte så är den längst ned i fordonet. Men oljetrågets närhet till marken gör den känslig mot skador från stenar eller marken själv. Därför så tillverkas med robust plåt som däremot kan vara krångligt att hantera vid installation och avlägsning. Oljetråget måste avlägsnas helt och hållet när vevaxeln och dess vevstakar ska underhållas. Oljetrågspackningen byts ut vid nedmonteringen då. För övrigt så är oljetrågspackningen en mycket hållbar komponent som inte brukar börja läcka förrän minst 150 000 km körsträcka. Den är billig och enkel att byta ut.
Vanliga defekter med oljetrågspackning
Oljetrågspackningen kan skadas av åldrande och felaktig montering. I detta fall så kommer den då att börja läcka på ett eller fler ställen vilket betyder att fettet rymmer. Beroende på mängden förlorad olja så kan de rörliga delarna inne i motorn ta skada på grund av smörjmedelsbrist. Ett läckande oljetråg innebär att du måste inspektera systemet mer ingående. Den bör lagas så fort som möjligt med tanke på att kunna skydda miljön. Det snabbaste sättet att upptäcka en defekt oljetrågspackning är att hitta oljefläckar under fordonet. Om du tvättar igenom motorn noga, särskilt underifrån fordonet så kommer du att kanske upptäcka oljeförluster. Om du saknar tillstånd att få tvätta motorn så kan du rengöra området under motorn med hjälp av bromsrengöringsmedel och tryckluft, och på så vis upptäcka oljeläckage.
Så lagar du oljetrågspackningen
Tekniskt talat så är det inget svårt alls att byta ut oljetrågspackningen. Börja med att få motorn till drifttemperatur och dränera sedan smörjoljan helt. Driftvärmen är viktig för att oljan ska nå sin maximala viskositet. Då kommer motorn att kunna dräneras helt vilket gör det trevligare och lättare att arbeta under fordonet. Men det är också lika viktigt att låta motorn kylas ned efter du har dränerat ut smörjoljan. Precis som ventilkåpan eller cylinderhuvudet så kan oljetråget vrida sig om du försöker plocka isär den när den är uppvärmd. Det rekommenderas att du avlägsnar bultarna korsvis när du avlägsnar oljetråget. Detta betyder att skruvarna inte ska skruvas loss radvis utan diagonalt. Detta förhindrar oljetråget från att råka vrida sig. Ibland så måste andra komponenter avlägsnas såsom avgasdelar eller tvärlänkar innan du kan avlägsna oljetråget. Det första steget efter du har avlägsnat oljetråget är att kontrollera innermagneten. Denna magnet ser till att filtrera järnpartiklar från oljan. Ett litet flislager är helt normalt. Men om du upptäcker för många flisor som fastnat på magneten så ska du byta ut lagren till vevstakarna och kamaxlarna.
Motorblockets tätade ytor och oljetråget ska rengöras noga. Sedan för du in den nya oljetrågspackningen och skruvar tillbaka oljetråget hårt. När du installerar så rekommenderas det att du skruvar åt oljetråget korsvis. Skruvarna ska dras åt en efter en. Använd en momentnyckel vid sista åtdragningen för att inte skada packningen på grund av trycket. Du finner rekommenderad momentkraft i fordonets underhållsinstruktioner. Beroende på fordonet ifråga så kan detta ligga mellan 10-25 Nm.
Långvarig tätning tack vare kvalitetsdelar
Oljetrågspackningar är bara så bra och hållbara som deras tillverkare och material tillåter dem vara. Den vanliga bilägaren kan inte skilja på underlägset latex och hållbart, värmetåligt gummi. Därför ska du alltid välja pålitliga märken så du vet att du får kvalité när du byter ut oljetrågspackningen. Även de mest dyraste packningarna av detta slag kostar mer än 20 EUR. Om oljetråget inte kan tätas trots nya packningar så är den troligen sönder. Då är det snabbaste och enklaste sättet att fixa detta att investera i ett nytt oljetråg att byta ut det gamla med.
Toppsäljare: de mest populära produkter