00#
96-1943

Ventilkåpspackning till din bil

Välj ditt fordon
Sök
Bil ventilkåpspackning

Premiumtillverkare av Packningssats ventilkåpa:

  • FEBI BILSTEIN ventilkåpspackning
  • VAICO ventilkåpspackning
  • TOPRAN ventilkåpspackning
  • ELRING ventilkåpspackning
  • SWAG ventilkåpspackning
  • METZGER ventilkåpspackning
  • JP GROUP ventilkåpspackning
  • JAPANPARTS ventilkåpspackning
  • MAHLE ORIGINAL ventilkåpspackning
  • LEMFÖRDER ventilkåpspackning
  • MEAT & DORIA ventilkåpspackning
  • BLUE PRINT ventilkåpspackning
  • REINZ ventilkåpspackning
  • HERTH+BUSS JAKOPARTS ventilkåpspackning
  • SASIC ventilkåpspackning
  • CORTECO ventilkåpspackning
  • TRISCAN
  • NRF
  • MEYLE
  • BUGIAD

Ventilkåpspackning defekt? » Identifiera felet • Laga • Monteringstips

Kamaxeln skyddas tack vare ventilkåpspackningen Ventilkåpspackningen, kallas även “ventilkåpans packning” är motorns topptätning. Den skyddar ventilerna under den från smutspartiklar samt att den håller oljan på sin plats. Alla potentiella oljeläckage i systemet så är det ventilkåpspackningen som är lättast att laga. Förväxla inte denna med cylinderhuvudpackningen. Den är mycket svårare att byta ut. Så fungerar och där sitter ventilkåpspackningen Packningen till ventilkåpan sitter högst upp på cylinderhuvudet, ovanför kamaxeln och ventilerna. Den tätar ventillocket eller snarare ventilkåpan så att smörjolja inte kan rymma. Med tiden så kommer de tunga vibrationerna från motorn och temperaturvariationerna att leda till att ventilkåpspackningen börjar läcka. Den är oftast simpel att byta ut och du kan snabbt bemästra detta på egen hand. Defekter med ventilkåpspackningen I de flesta fallen så kan du inte strunta i en läckande ventilkåpspackning. Den synliga oljan som läcker ut rinner då ner till motorblocket. Om du rengör motorn så kan du upptäcka och lokalisera läckan. Detta kan kräva att du besöker en biltvätt där motortvätt är tillåtet annars riskerar du att bryta mot lagen under vissa omständigheter. Så lagar du ventilkåpspackningen Ventilkåpspackningar tillverkas i gummi eller kork. I många slags motorer kan båda designer användas. Men detta kan orsaka problem: ventilkåpspackningar tillverkade i kork behöver särskilda bultar. De kommer med ett centralt gänglås. Detta förhindrar tätningen från att gå sönder av trycket när skruven dras åt. Om en gummipackning installeras med dessa bultar så kommer trycket att inte vara tillräckligt och oljan kommer att rymma ut längs packningen. Om du går från en korktätning till en tillverkad i gummi så kommer du även behöva byta ut pinnbultarna. De sitter fastskruvade på cylinderhuvudet och skruvas lös med hjälp av två fastbultade muttrar. Var försiktig när du byter ut pinnbultarna. Skadade gängor är mycket svåra att laga. Ta av ventilkåpan för att sedan avlägsna den gamla packningen. Bultarna ska lossas i en särskild ordning när motorn är kall. Om du bara skruvar loss bultarna i en viss ordning när motorn är het eller varm så kan ventilkåpan deformeras och inte längre förse en tillräcklig tät tätning. Den gamla packningen avlägsnas helt. En mejsel, en skarp mattkniv eller fint sandpapper kan vara mycket hjälpsamt här. Var noga med att inte repa kåpan! Detta är mycket viktigt vid rengöring. Tätningens yta på cylinderhuvudet ska också vara helt fritt från den gamla packningen annars kan läckor inträffa vid dessa punkter. Den nya packningen gnuggas in med olja och fästs vid pinnbultarna. Montera tillbaka ventilkåpan och dra åt muttrarna i rätt ordning. Det rekommenderas att du drar åt muttrarna gradvis i korsvis ordning. Detta betyder att efter du har dragit åt en bult så drar du åt dess diagonalt motsatta bult efteråt. Tre eller fyra varv med ökad momentkraft så kommer du att få en perfekt passform. Då kommer den nya ventilkåpspackningen att fungera helt garanterat. Kom ihåg att aldrig dra överskrida det angivna åtdragningsmomentet för packningen. I många modeller så sitter denna packning otroligt löst. Följ tillverkarens instruktioner med andra ord. Kvalitetspackningar från märkestillverkare Packningarna är simpla men viktiga komponenter. Ventilkåpspackningen är mycket lätt att byta ut. Men om den blir defekt så kommer föroreningarna att ha en mycket destruktiv effekt på närliggande hjälpenheter och komponenter. Exempelvis om motoroljan kommer in i generatorn så kan den skadas. Fullständigt motorfel kan också inträffa på grund av olja som hamnar på tandade remdriften. Då kan bältet hoppa och orsaka skador på ventiler eller kolvar. Snåla därför aldrig in på ventilkåpspackningar när det gäller deras kvalité. Priserna beror på deras design och material. Men även de mest dyraste packningarna från populära tillverkare som FEBI BILSTEIN, exempelvis, kostar sällan mer än 25 EUR. Att laga denna slags packning är helt klart värt investeringen så att säga.

Toppsäljare: de mest populära produkter
Ventilkåpspackning
Ny packning ventilkåpa ELRING 725.210
  • Material: ACM (polyakryl-gummi)
  • erforderligt antal: 4
  • Position: inre
  • Varutariffnummer: 8409919990
  • Skick:  Helt ny
725.210 ELRING packning ventilkåpa bil pris
ELRING | 725.210
18,15 kr
(Pris per styck)
Skick:  Helt ny
Packning, ventilkåpssk...
Ny packningssats ventilkåpa FEBI BILSTEIN 24321
  • Tjocklek [mm.]: 6
  • Innerdiameter [mm]: 9
  • Material: ACM (polyakryl-gummi)
  • Vikt [kg]: 0,005
  • Diameter (mm): 22,5
  • Skick:  Helt ny
24321 FEBI BILSTEIN packningssats ventilkåpa bil pris
FEBI BILSTEIN | 24321
19,18 kr
(Pris per styck)
Skick:  Helt ny
Ventilkåpspackning
Ny ventilkåpspackning RIDEX 321G0248
  • Material: ACM (polyakryl-gummi)
  • Vikt [kg]: 0,050
  • Skick:  Helt ny
321G0248 RIDEX ventilkåpspackning bil pris
RIDEX | 321G0248
119,07 kr
(Pris per styck)
Skick:  Helt ny
Packningssats, ventilkåpa
Ny packning ventilkåpa RIDEX 979G0037
979G0037 RIDEX packning ventilkåpa bil pris
RIDEX | 979G0037
188,26 kr
(Pris per styck)
Skick:  Helt ny
Ventilkåpspackning
Ny packningssats ventilkåpa RIDEX 321G0012
  • Material: NBR (nitril-butadien-gummi)
  • Längd[mm]: 422
  • Bredd[mm]: 219,0
  • Vikt [kg]: 0,040
  • Antal: 1
  • Höjd [mm]: 10
  • Skick:  Helt ny
321G0012 RIDEX packningssats ventilkåpa bil pris
RIDEX | 321G0012
103,51 kr
(Pris per styck)
Skick:  Helt ny
Ventilkåpspackning
Ny ventilkåpspackning RIDEX 321G0116
321G0116 RIDEX ventilkåpspackning bil pris
RIDEX | 321G0116
47,01 kr
Skick:  Helt ny
Packningssats, ventilkåpa
Ny packning ventilkåpa CORTECO 440507P
440507P CORTECO packning ventilkåpa bil pris
CORTECO | 440507P
190,15 kr
Skick:  Helt ny
Ventilkåpspackning
Ny packningssats ventilkåpa ELRING 323.480
  • Material: ACM (polyakryl-gummi)
  • Position: inre
  • Innerdiameter [mm]: 19,5
  • Diameter (mm): 33
  • Varutariffnummer: 7318290000
  • Skick:  Helt ny
323.480 ELRING packningssats ventilkåpa bil pris
ELRING | 323.480
75,90 kr
(Pris per styck)
Skick:  Helt ny
Tätning, tändstiftssäte
Ny ventilkåpspackning FEBI BILSTEIN 101351
  • Innerdiameter [mm]: 18
  • Diameter (mm): 40
  • Material: ACM (polyakryl-gummi)
  • Vikt [kg]: 0,0075
  • Skick:  Helt ny
101351 FEBI BILSTEIN ventilkåpspackning bil pris
FEBI BILSTEIN | 101351
68,37 kr
(Pris per styck)
Skick:  Helt ny
Ventilkåpspackning
Ny packning ventilkåpa RIDEX 321G0003
  • Material: gummi
  • Längd[mm]: 410
  • Bredd[mm]: 225
  • Antal: 1
  • Skick:  Helt ny
321G0003 RIDEX packning ventilkåpa bil pris
RIDEX | 321G0003
126,16 kr
(Pris per styck)
Skick:  Helt ny
Ventilkåpspackning
Ny packningssats ventilkåpa RIDEX 321G0139
  • Material: NBR (nitril-butadien-gummi)
  • erforderligt antal: 1
  • Skick:  Helt ny
321G0139 RIDEX packningssats ventilkåpa bil pris
RIDEX | 321G0139
119,34 kr
(Pris per styck)
Skick:  Helt ny
Ventilkåpspackning
Ny ventilkåpspackning ELRING 266.060
  • för OE-nummer: 038 103 469 AD, 038 103 469 AE, 038 103 469 AG, 038 103 469 AH, 038 103 475 N, 03G 103 469 G, 03G 103 475 E
  • Varutariffnummer: 8409999990
  • Skick:  Helt ny
266.060 ELRING ventilkåpspackning bil pris
ELRING | 266.060
134,66 kr
(Pris per styck)
Skick:  Helt ny