Ventilkåpspackning till din bil

Ventilkåpspackning till topp biltillverkarna
- Ventilkåpspackning VOLVO V70
- Ventilkåpspackning VW GOLF
- Packning ventilkåpa BMW 3-serie
- VW PASSAT
- Ventilkåpspackning BMW 5-serie
- Ventilkåpspackning AUDI A4
- Packning ventilkåpa AUDI A6
- MERCEDES-BENZ E-klass
- Ventilkåpspackning VW CADDY
- Ventilkåpspackning VOLVO V50
- Packning ventilkåpa VOLVO V60
- SAAB 9-3
- Ventilkåpspackning MERCEDES-BENZ C-klass
- Ventilkåpspackning SKODA OCTAVIA
- Packning ventilkåpa FORD FOCUS
- VOLVO XC60
- Ventilkåpspackning KIA CEE'D
- Ventilkåpspackning VW TRANSPORTER
- Packning ventilkåpa VOLVO XC70
- FIAT DUCATO
Andra reservdelar Motor/remdrift
Ventilkåpspackning defekt? » Identifiera felet • Laga • Monteringstips
Kamaxeln skyddas tack vare ventilkåpspackningen
Ventilkåpspackningen, kallas även “ventilkåpans packning” är motorns topptätning. Den skyddar ventilerna under den från smutspartiklar samt att den håller oljan på sin plats. Alla potentiella oljeläckage i systemet så är det ventilkåpspackningen som är lättast att laga. Förväxla inte denna med cylinderhuvudpackningen. Den är mycket svårare att byta ut.
Så fungerar och där sitter ventilkåpspackningen
Packningen till ventilkåpan sitter högst upp på cylinderhuvudet, ovanför kamaxeln och ventilerna. Den tätar ventillocket eller snarare ventilkåpan så att smörjolja inte kan rymma. Med tiden så kommer de tunga vibrationerna från motorn och temperaturvariationerna att leda till att ventilkåpspackningen börjar läcka. Den är oftast simpel att byta ut och du kan snabbt bemästra detta på egen hand.
Defekter med ventilkåpspackningen
I de flesta fallen så kan du inte strunta i en läckande ventilkåpspackning. Den synliga oljan som läcker ut rinner då ner till motorblocket. Om du rengör motorn så kan du upptäcka och lokalisera läckan. Detta kan kräva att du besöker en biltvätt där motortvätt är tillåtet annars riskerar du att bryta mot lagen under vissa omständigheter.
Så lagar du ventilkåpspackningen
Ventilkåpspackningar tillverkas i gummi eller kork. I många slags motorer kan båda designer användas. Men detta kan orsaka problem: ventilkåpspackningar tillverkade i kork behöver särskilda bultar. De kommer med ett centralt gänglås. Detta förhindrar tätningen från att gå sönder av trycket när skruven dras åt. Om en gummipackning installeras med dessa bultar så kommer trycket att inte vara tillräckligt och oljan kommer att rymma ut längs packningen. Om du går från en korktätning till en tillverkad i gummi så kommer du även behöva byta ut pinnbultarna. De sitter fastskruvade på cylinderhuvudet och skruvas lös med hjälp av två fastbultade muttrar. Var försiktig när du byter ut pinnbultarna. Skadade gängor är mycket svåra att laga.
Ta av ventilkåpan för att sedan avlägsna den gamla packningen. Bultarna ska lossas i en särskild ordning när motorn är kall. Om du bara skruvar loss bultarna i en viss ordning när motorn är het eller varm så kan ventilkåpan deformeras och inte längre förse en tillräcklig tät tätning. Den gamla packningen avlägsnas helt. En mejsel, en skarp mattkniv eller fint sandpapper kan vara mycket hjälpsamt här. Var noga med att inte repa kåpan! Detta är mycket viktigt vid rengöring. Tätningens yta på cylinderhuvudet ska också vara helt fritt från den gamla packningen annars kan läckor inträffa vid dessa punkter. Den nya packningen gnuggas in med olja och fästs vid pinnbultarna. Montera tillbaka ventilkåpan och dra åt muttrarna i rätt ordning. Det rekommenderas att du drar åt muttrarna gradvis i korsvis ordning. Detta betyder att efter du har dragit åt en bult så drar du åt dess diagonalt motsatta bult efteråt. Tre eller fyra varv med ökad momentkraft så kommer du att få en perfekt passform. Då kommer den nya ventilkåpspackningen att fungera helt garanterat. Kom ihåg att aldrig dra överskrida det angivna åtdragningsmomentet för packningen. I många modeller så sitter denna packning otroligt löst. Följ tillverkarens instruktioner med andra ord.
Kvalitetspackningar från märkestillverkare
Packningarna är simpla men viktiga komponenter. Ventilkåpspackningen är mycket lätt att byta ut. Men om den blir defekt så kommer föroreningarna att ha en mycket destruktiv effekt på närliggande hjälpenheter och komponenter. Exempelvis om motoroljan kommer in i generatorn så kan den skadas. Fullständigt motorfel kan också inträffa på grund av olja som hamnar på tandade remdriften. Då kan bältet hoppa och orsaka skador på ventiler eller kolvar. Snåla därför aldrig in på ventilkåpspackningar när det gäller deras kvalité. Priserna beror på deras design och material. Men även de mest dyraste packningarna från populära tillverkare som FEBI BILSTEIN, exempelvis, kostar sällan mer än 25 EUR. Att laga denna slags packning är helt klart värt investeringen så att säga.
Toppsäljare: de mest populära produkter