Kamaxeltätning till din bil

Kamaxeltätning till topp biltillverkarna
- Kamaxeltätning VOLVO V70
- Kamaxeltätning VW GOLF
- Packbox kamaxel BMW 3-serie
- VW PASSAT
- Kamaxeltätning BMW 5-serie
- Kamaxeltätning AUDI A4
- Packbox kamaxel AUDI A6
- MERCEDES-BENZ E-klass
- Kamaxeltätning VW CADDY
- Kamaxeltätning VOLVO V50
- Packbox kamaxel VOLVO V60
- SAAB 9-3
- Kamaxeltätning MERCEDES-BENZ C-klass
- Kamaxeltätning SKODA OCTAVIA
- Packbox kamaxel FORD FOCUS
- VOLVO XC60
- Kamaxeltätning KIA CEE'D
- Kamaxeltätning VW TRANSPORTER
- Packbox kamaxel VOLVO XC70
- FIAT DUCATO
Andra reservdelar Motor
Kamaxeltätning defekt? » Identifiera felet • Laga • Monteringstips
Den dolda oljestopparen: kamaxelns oljetätningsring
Kamaxelns oljetätningsring, som ibland även kallas för “axeltätning” ser till att täta kamaxeln när den lämnar cylinderhuvudet. Den förhindrar smörjoljan i motorn från att läcka ut. En axeltätning som läcker innebär stora brister i motorns drift. Dess reparation kräver en del förkunskaper tillsammans med ett tidsenligt utbyte av kamremmen.
Där sitter axeltätningen
Axeltätningen sitter inuti cylinderhuvudets hölje bakom kamremmens drivhjul. Kamaxeln sticker ut från cylinderhuvudet för att koppla ihop med drivhjulet. Höljets öppning skyddas nu med hjälp av axeltätningen. Med andra ord så finns axeltätningar bara i fordon som styrs med kamremmar. Förutom tätningsringar på cylinderhuvudet så har dessa fordon också oljetätningsringar på vevaxeln. Denna kan också börja läcka med tiden.
Vad är en “oljetätningsring”?
Oljetätningsringar eller axeltätningar är specialformade komponenter. De används för att täta de roterande axlarna. Oljetätningsringarna består av en stabil gummiring som kompletteras med en smal omkretsläpp mot sin insida. I högkvalitativa versioner så förstärks oljetätningsringens klämkraft på den roterande axeln med hjälp av en spiralfjäder.
Så upptäcker du defekta oljetätningsringar
Den smala läppen inuti oljetätningsringen är mycket känslig. Överhettning, åldrande eller främmande objekt som tar sig in kommer snabbt att första tätningens yta. Då blir axeltätningen inte länge effektiv och smörjoljan börjar läcka ut. I motorblocket så upptäcker du detta genom att du ser oljespår bakom drivhjulet på cylinderhuvudet. Beroende på hur illa axeltätningen är skadad så kan oljeläckaget var mindre eller värre allvarligt. Men olja som sprider runt inne motorrummet är mycket skadligt för alla hjälpenheter: kamremmen kan börja slappa på grund av oljans insmörjning, generatorn kan brinna upp och andra komponenter kan också skadas rejält. Därför ska du alltid se till att laga axeltätningen så fort du upptäcker defekter på den och inte ignorera detta. Men det kan trots detta vara mycket svårt att laga just denna komponent.
Så lagar du kamaxelns oljetätningsring
Stegen som anges här nedanför för att laga kamaxelns oljetätningsring är mer allmänt och ersätter aldrig en exakt instruktion för installation av en ny sådan del.
Det finns två sätt att byta ut axeltätningen. Dessa är: byta ut oljetätningsringen utan att avlägsna kamaxeln eller att byta ut den utan att avlägsna kamaxeln. För några år sedan så gick det bara att byta ut axeltätningen genom att först avlägsna kamaxeln. Då avlägsnades först ventilkåpan, sedan kamaxeldrevet och fästet på motsatta sidan och sedan drogs kamaxeln ut från sidan. Om fordonet styrs med hydrauliska ventillyftare så måste dessa också avlägsnas i vissa fall. Det är mycket viktigt att du installerar tillbaka de hydrauliska ventillyftarna exakt som de satt innan. Om du råkar förväxla de hydrauliska ventillyftarna med varandra så kommer du att få det svårt att justera eller i princip möjligt att justera ventilerna.
Efter du har avlägsnat kamaxeln så ska du trycka ut kamaxelns oljetätningsring sidleds. Smörj sedan in den nya oljetätningsringen och tryck in den på plats. Det är viktigt att det är samma tryck runt hela sidan. Använd hylsa så blir det lättare att få till det. Trots att mjuka hammarslag används som stöd så bör du alltid använda dig av buffertbitar mellan hammaren och oljetätningsringen. Annars riskerar du att skada den nya oljetätningsringen.
Det andra sättet att byta ut tätningen utan att avlägsna kamaxeln innebär att du behöver ett specialverktyg. Denna har två små krokar som tar sig under läppen och drar ut oljetätningsringen från hålet med hjälp av en tråd. Verktygssatsen inkluderar också ett specialverktyg som används för att föra in den nya oljetätningsringen. Verktyget gör det verkligen enkelt för dig att byta ut axeltätningarna på egen hand.
Smart extraarbete
Eftersom när du ska byta ut axeltätningen så måste du lossa på kamremmen och då kan du lika gärna byta ut denna också. Utför gärna stora underhållsarbeten på motorn när du ska byta ut axeltätningen med andra ord. Dessutom ska du kontrollera vevaxelns oljetätningsring varje gång du kontrollerar kamaxeltätningen. Den åldras lika snabbt och utsätts för samma slags påfrestningar. Att byta ut den kan vara en förebyggande åtgärd medan du lagar den andra delar.
Billig kvalité
En märkeskvalitativ oljetätningsring till kamaxeln (t.ex. från Febi Bilstein) kostar runt 6 EUR eller mer. På grund av hur svårt det är att installera den så ska du bara välja det bästa materialet. Då försäkrar du dig om en oljetät motordrift långt framöver.
Toppsäljare: de mest populära produkter