0

0.00 kr

#

Kolv till ditt fordon

Välj ditt fordon

med registreringsnummer*

Kolv Den bästa möjliga kvaliteten på varje enskild produkt

Premiumtillverkare av Kolv:

  • JAPANPARTS Kolv
  • MAHLE ORIGINAL Kolv
  • BLUE PRINT Kolv
  • BUGIAD Kolv
  • ASHIKA Kolv
  • IPSA Kolv
  • KOLBENSCHMIDT Kolv
  • TRUCKTEC AUTOMOTIVE Kolv
  • Köp till bästa pris här AISIN Kolv
  • Köp till bästa pris här NÜRAL Kolv
  • Köp till bästa pris här NE Kolv
  • Köp till bästa pris här Borsehung Kolv
  • Köp till bästa pris här DT Kolv
  • Köp till bästa pris här ET ENGINETEAM Kolv
Andra reservdelar Motor/remdrift
Motorolja

Motorolja

(1323 artiklar)
Vattenpumpar + Kamremssats

Vattenpumpar + Kamremssats

(5371 artiklar)
Oljeplugg & Oljepluggspackning

Oljeplugg & Oljepluggspackning

(1531 artiklar)
Motorkudde & Växellådsfäste

Motorkudde & Växellådsfäste

(26055 artiklar)
Ventilkåpspackning

Ventilkåpspackning

(10468 artiklar)
AGR Ventil (EGR Ventil)

AGR Ventil (EGR Ventil)

(4231 artiklar)
Visa alla

Kolv defekt? » Identifiera felet • Laga • Monteringstips

Motorns hjärta: kolven Kolven är en central komponent i en förbränningsmotor. Den omvandlar explosionskraften från luftbränsleblandningen till rörelseenergi vid vevstaken. Den utsätts för enorma tryck men kolven brukar ändå hålla längre än bilen. Kolven kallas ibland för kolvstång. Så fungerar och där sitter kolvstången Kolvstången finns djupt inne i motorn. Den är ansluten till vevaxeln nere vid sidan om vevstaken. Dess övre sida bildar den så kallade förbränningskammaren med stängda ventiler. När bränsle sprutas in från insprutarna så stängs avgasventilen och ett tändstift antänder bränsleluftblandningen så att en explosion bildas. Denna explosion trycker kolven mot vevaxeln. Vevstaken, som kolven sitter på, trycks då i en cirkulär rörelse på vevaxeln. Denna cirkulära rörelse är det som överför körkraften i ditt fordon så att ditt fordon kan ta sig framåt eller backa. Kolvstången består av monolitiskt gjutjärn som har svarvats och fräst innan den blev klar. Dess exteriöra delar består av tre sidospår. Dess nedre del har två öppningar, en som vevstaken är kopplad till via en bult. Bulten hålls på plats med fjäderbrickor. Det finns kolvringar och en oljeskrapring införd i sidospåren. Kolvringarna tätar förbränningskammaren medan oljeskrapringen ser till att olja från vevaxeln inte når förbränningskammaren. Defekter med kolvstången Kolvstången kan skadas av mekaniska, tribologiska och termiska påverkningar. En defekt kolvstång anses vara en stor skada på motorn eftersom den är mycket dyr att fixa. Vanligen är det många andra komponenter som också måste lagas i samband med kolvskador. Mekaniska skador på kolven sker när det är något som kommer mellan kolven och dess frispel. Detta kan bero på att ett långt tändstift installerades. Kolvarna tillverkas med härdat aluminium men kan ändå penetreras rätt enkelt. En annan orsak bakom skador på kolven är en trasig kamrem. Då kommer kolven att slå i utloppsventilen som då också förstörs omedelbart. Så kallade tribologiska skador, dvs., skador relaterade till friktion, nötning och smörjning, sker när kolven inte längre har tillräckligt med smörjmedel. Om det är för lite olja i smörjsystemet så kommer smörjfilmen på cylinderfodrets inre väggar att rivas av. Kolvstångens material kommer också att slitas av från väggen tills att kompressionstrycket kan rymma ut ur kolven och ner till vevaxelns hus. Detta leder till plötslig förlorad kompression vilket gör att bilen börjar köra allt långsammare och långsammare. Den vanligaste skadan på kolvstången är värme. Om motorn överhettas på grund av felande kylsystem så kommer alla rörliga delar att expandera mycket. I mindre svårare fall så leder detta bara till att “kolvarna fastnar”. Detta betyder att kolvstången är fast inuti cylinderfodret. Men i de flesta fallen så leder en överhettad motor till svårare “kolvkärvning”. Då skadas kolvens inre vägg på samma sätt som vid brist på smörjmedel. Så lagar du skador på kolven Om motorn har drabbats av kolvskador så ska du avlägsna den och plocka isär den helt och hållet. I de flesta fallen så räcker det inte med att bara byta ut de gamla kolvstängerna mot nya. I de flesta fallen så är även fodret så skadat att du måste byta ut hela motorn eller borra ut cylinderfodret och fixa till den. Bara då kan du installera en “överstor kolv” inuti det förstorade cylinderfodret. Kvalitativa originalkolvar På grund av det enorma arbete som krävs för att laga fordon med skadade kolvar å ska du ta reda på vad kvalitativa reservdelar är för kolvar så du slipper laga dem så ofta. Att byta ut kolvar är att välja exakta komponenter som passar ditt fordon perfekt, vilket tar sitt pris: en ny kolvstång från MAHLE kostar runt 150 EUR. Högpresterande produkter kan lätt kosta dubbelt så mycket. Förebyggande är alltid bästa sättet att laga dina kolvar: försäkra dig om att det finns tillräckligt med olja och kylvätska och följ de rekommenderade utbytesintervallerna för kamremmen så slipper du att behöva laga kolvstängerna så himla ofta.

Toppsäljare: de mest populära produkter

  • Kolv
    MAHLE ORIGINAL Kolv 009 41 00 lågt pris
    MAHLE ORIGINAL | 009 4...
    473,23 kr -26% TFP: 631,00 kr Spara: 26%
  • Kolv
    MAHLE ORIGINAL Kolv 002 93 02 lågt pris
    MAHLE ORIGINAL | 002 9...
    987,47 kr -25% TFP: 1316,00 kr Spara: 25%
  • Kolv
    MAHLE ORIGINAL Kolv 016 02 00 lågt pris
    MAHLE ORIGINAL | 016 0...
    1192,02 kr -25% TFP: 1589,00 kr Spara: 25%
  • Kolv
    MAHLE ORIGINAL Kolv 030 89 00 lågt pris
    MAHLE ORIGINAL | 030 8...
    529,05 kr -25% TFP: 705,00 kr Spara: 25%
  • Kolv
    KOLBENSCHMIDT Kolv 99741601 lågt pris
    KOLBENSCHMIDT | 99741601
    692,78 kr -26% TFP: 924,00 kr Spara: 26%
  • Kolv
    KOLBENSCHMIDT Kolv 40759600 lågt pris
    KOLBENSCHMIDT | 40759600
    1148,40 kr -25% TFP: 1531,00 kr Spara: 25%
  • Kolv
    KOLBENSCHMIDT Kolv 40251600 lågt pris
    KOLBENSCHMIDT | 40251600
    966,79 kr -25% TFP: 1289,00 kr Spara: 25%
  • Kolv
    NÜRAL Kolv 87-105900-00 lågt pris
    NÜRAL | 87-105900-00
    604,58 kr -25% TFP: 806,00 kr Spara: 25%
  • Kolv
    NÜRAL Kolv 87-421000-20 lågt pris
    NÜRAL | 87-421000-20
    1052,06 kr -25% TFP: 1402,00 kr Spara: 25%
  • Kolv
    NÜRAL Kolv 87-427700-10 lågt pris
    NÜRAL | 87-427700-10
    709,13 kr -25% TFP: 945,00 kr Spara: 25%
  • Kolv
    ET ENGINETEAM Kolv PM001200 lågt pris
    ET ENGINETEAM | PM001200
    868,35 kr -26% TFP: 1158,00 kr Spara: 26%
  • Kolv
    ET ENGINETEAM Kolv PM004900 lågt pris
    ET ENGINETEAM | PM004900
    1092,69 kr -26% TFP: 1457,00 kr Spara: 26%