Kolv till din bil

Kolv till topp biltillverkarna
- Kolv VOLVO V70
- Kolv VW GOLF
- Motor kolv BMW 3-serie
- VW PASSAT
- Kolv BMW 5-serie
- Kolv AUDI A4
- Motor kolv AUDI A6
- MERCEDES-BENZ E-klass
- Kolv VW CADDY
- Kolv VOLVO V50
- Motor kolv VOLVO V60
- SAAB 9-3
- Kolv MERCEDES-BENZ C-klass
- Kolv SKODA OCTAVIA
- Motor kolv FORD FOCUS
- VOLVO XC60
- Kolv KIA CEE'D
- Kolv VW TRANSPORTER
- Motor kolv VOLVO XC70
- FIAT DUCATO
Andra reservdelar Motor
Kolv defekt? » Identifiera felet • Laga • Monteringstips
Motorns hjärta: kolven
Kolven är en central komponent i en förbränningsmotor. Den omvandlar explosionskraften från luftbränsleblandningen till rörelseenergi vid vevstaken. Den utsätts för enorma tryck men kolven brukar ändå hålla längre än bilen. Kolven kallas ibland för kolvstång.
Så fungerar och där sitter kolvstången
Kolvstången finns djupt inne i motorn. Den är ansluten till vevaxeln nere vid sidan om vevstaken. Dess övre sida bildar den så kallade förbränningskammaren med stängda ventiler. När bränsle sprutas in från insprutarna så stängs avgasventilen och ett tändstift antänder bränsleluftblandningen så att en explosion bildas. Denna explosion trycker kolven mot vevaxeln. Vevstaken, som kolven sitter på, trycks då i en cirkulär rörelse på vevaxeln. Denna cirkulära rörelse är det som överför körkraften i ditt fordon så att ditt fordon kan ta sig framåt eller backa.
Kolvstången består av monolitiskt gjutjärn som har svarvats och fräst innan den blev klar. Dess exteriöra delar består av tre sidospår. Dess nedre del har två öppningar, en som vevstaken är kopplad till via en bult. Bulten hålls på plats med fjäderbrickor. Det finns kolvringar och en oljeskrapring införd i sidospåren. Kolvringarna tätar förbränningskammaren medan oljeskrapringen ser till att olja från vevaxeln inte når förbränningskammaren.
Defekter med kolvstången
Kolvstången kan skadas av mekaniska, tribologiska och termiska påverkningar. En defekt kolvstång anses vara en stor skada på motorn eftersom den är mycket dyr att fixa. Vanligen är det många andra komponenter som också måste lagas i samband med kolvskador.
Mekaniska skador på kolven sker när det är något som kommer mellan kolven och dess frispel. Detta kan bero på att ett långt tändstift installerades. Kolvarna tillverkas med härdat aluminium men kan ändå penetreras rätt enkelt. En annan orsak bakom skador på kolven är en trasig kamrem. Då kommer kolven att slå i utloppsventilen som då också förstörs omedelbart.
Så kallade tribologiska skador, dvs., skador relaterade till friktion, nötning och smörjning, sker när kolven inte längre har tillräckligt med smörjmedel. Om det är för lite olja i smörjsystemet så kommer smörjfilmen på cylinderfodrets inre väggar att rivas av. Kolvstångens material kommer också att slitas av från väggen tills att kompressionstrycket kan rymma ut ur kolven och ner till vevaxelns hus. Detta leder till plötslig förlorad kompression vilket gör att bilen börjar köra allt långsammare och långsammare.
Den vanligaste skadan på kolvstången är värme. Om motorn överhettas på grund av felande kylsystem så kommer alla rörliga delar att expandera mycket. I mindre svårare fall så leder detta bara till att “kolvarna fastnar”. Detta betyder att kolvstången är fast inuti cylinderfodret. Men i de flesta fallen så leder en överhettad motor till svårare “kolvkärvning”. Då skadas kolvens inre vägg på samma sätt som vid brist på smörjmedel.
Så lagar du skador på kolven
Om motorn har drabbats av kolvskador så ska du avlägsna den och plocka isär den helt och hållet. I de flesta fallen så räcker det inte med att bara byta ut de gamla kolvstängerna mot nya. I de flesta fallen så är även fodret så skadat att du måste byta ut hela motorn eller borra ut cylinderfodret och fixa till den. Bara då kan du installera en “överstor kolv” inuti det förstorade cylinderfodret.
Kvalitativa originalkolvar
På grund av det enorma arbete som krävs för att laga fordon med skadade kolvar å ska du ta reda på vad kvalitativa reservdelar är för kolvar så du slipper laga dem så ofta. Att byta ut kolvar är att välja exakta komponenter som passar ditt fordon perfekt, vilket tar sitt pris: en ny kolvstång från MAHLE kostar runt 150 EUR. Högpresterande produkter kan lätt kosta dubbelt så mycket. Förebyggande är alltid bästa sättet att laga dina kolvar: försäkra dig om att det finns tillräckligt med olja och kylvätska och följ de rekommenderade utbytesintervallerna för kamremmen så slipper du att behöva laga kolvstängerna så himla ofta.
Toppsäljare: de mest populära produkter