Att höra något vissla, knaka eller rassla i din bil borde få dig att spetsa öronen. Ett tränat öra kan förhindra farliga situationer, dyra reparationer och bilhaveri. I den här artikeln kan du läsa om hur du kan känna igen de vanligaste drivljuden.
Systematiskt smalna av möjliga orsaker
I en bil som kör sker det rörelser överallt. Motorn är igång, växeln arbetar, hjulen rullar över underlaget, fjädringen studsar upp och ner, avgassystemet på undersidan rör sig och ur avgasröret sprutar avgaserna ut. En systematisk genomgång krävs för att identifiera drivljuden. Likt en detektiv kan du stäng av så många system som möjligt för att kunna hitta orsaken till ljudet.
Det viktigaste för att ditt sökande ska lyckas är därför att du måste kunna köra utan störningsmoment. Det bästa är ett ställe där du inte förväntar dig några medtrafikanter. Oavsett så behöver det vara en asfalterad väg, då gupp och stötar annars kan göra det onödigt svårt för dig i ditt sökande efter felet. Dessutom förlorar bilen fart när den körs över hål i vägen.
När ljudet hörs under körning, trampa ner kopplingen för att frikoppla. Om ljudet fortsätter så kan koppling och växel uteslutas från ditt eftersök. Accelerera därefter igen och – förutsatt att detta är en lång, rak väg, fri från övrig trafik – stäng av motorn under körning.
Trampa på kopplingen och frikoppla. Bilen fortsätter nu rulla av bara farten. Om ljudet fortfarande hörs kan du nu begränsa sökningen till fjädringen.
Om ljudet har försvunnit, bromsa med motorn avstängd. Notera att du kan behöva pressa ner bromspedalen med extra kraft eftersom bromsen inte får något hjälpande tryck med motorn avstängd.
I bilar med servostyrning kommer även styrningen bli märkbart tyngre med motorn avstängd. Bromsarna kan göra sig påminda genom ett gnisslande ljud eller ett ihållande gnällande ljud under körning.
Stanna bilen. Låt motorn gå och varva upp den flera gånger. Om man kan höra något ovanligt ljud när motorn går på tomgång så kan man avgränsa möjliga felkällor till motorn, drevet, vattenpumpen eller omformaren.
Bromsar rabattbutiker
största utbudet och varumärkeskvaliteten
till låga priser
|
Genom att följa denna procedur kan du ta dig närmare och närmare orsaken till oljudet
Vilket oljud orsakas av vad?
För att underlätta identifikationen av olika ljud som kommer från bilen kan du titta på listan nedan, här finner du de mest typiska drivljuden, deras orsaker och hur man hanterar dem.
Drivljuden innan man kör iväg

- Gnisslande och bubblande ljud när man kliver in i bilen: stötdämparna är defekta, ersätt.
Vi rekommenderar särskilt att byta till Monroe stötdämpare.
|
- Mjukt hummande ljud när man vrider om startnyckeln: normalt ljud från bränslepumpen. Ignorera detta ljud.
|
- Ett mjukt klick när bilen startar, ibland med en samtidig dimning av instrumentpanelens ljus: jordningskabeln har korroderat. Ta loss dessa, rengör, ersätt om nödvändigt och reinstallera.
|
- Gnisslande ljud när bilen startas: något sitter i vägen för kamremmen. Stäng av motorn och kontrollera.
|
- Högt gnällande ljud från motorn: rem av generator eller vattenpump är utsliten. Ersätt.
|
- Rasslande ljud som inte kommer från motorn: generatorns lager. Ta ut generatorn och kontrollera, byt lager om det behövs.
|
- Mjukt och ihållande pipande ljud när bilen går på tomgång: vattenpumpen är trasig. Byt ut. Nu reduceras till 75%.
|
Drivljuden under de första metrarna

- Rasslande ljud när motorn startas: hydraulventilens lyftarm är trasig eller brist på olja. Kontrollera nivåerna av olja. Om oljudet upphör efter några minuter så kan det ignoreras (förutsatt att oljenivån var normal). Om ljudet fortsätter så är ventillyftarmarna utslitna och borde bytas ut.

|
- Rytande ljud vid acceleration: fel på avgassystemet. Kräver att det byts ut helt eller delvis.
|
Drivljuden under körning

- Ihållande, rytmiskt gnisslande ljud: möjligtvis kopplingen. Trampa ner kopplingen. Om ljudet försvinner så är kopplingen utsliten. Ersätt.
|
- Ihållande, mjukt pipande ljud under körning: bromsoken behöver smörjas. Ta isär bromsbeläggningarna och använd kopparpasta. (Notera: ANVÄND ALDRIG smörjmedel för maskin eller olja!)
|
- Mjukt visslande ljud under körning: kan bero på att växellådan har för lite olja. Kontrollera genom att låta motorn gå och leta efter oljeläckage.
|
- Metalliska gnisslande ljud vid inbromsning: bromsbeläggningarna på dina bromsplattor är helt nedslitna. I idealfallet bör bilen stoppas och bogseras iväg. Om detta inte är möjligt, kör till en bilverkstad så snart som möjligt. Kör då långsamt och undvik att bromsa.

|
- Knackande och rasslande ljud vid styrning: fel i kulleden. Ersätt omedelbart, bilen är inte säker för körning!
|
- Rasslande ljud vid körning över gropar i vägen: styrstag, krängningshämmare eller stötdämparna är defekta. Låt en bilverkstad kontrollera och ersätta dessa.
|
- Ryckande, knackande ljud vid förändrad belastning: motorns gummiinfästningar är utslitna. Ersätt.
|
- Hummande ljud under styrning: defekta hjullager. Ersätt.
Hjullager | Snabb leverans
tillgänglig från 44,01 kr
|
|
- Otydligt gnisslande och rasslande under körning: stötfångarna kan vara lösa. Kontrollera att alla delar på karossen sitter fast.
|
- Väsande ljud när motorn är igång: tunn spricka i avgassystemets förgreningsrör. Delen behöver bytas ut.
|
- Väsande ljud när motorn stängs av: övertryck i kylningssystemet. Vänta tills trycket har sjunkit, inspektera sedan motorn. Möjliga orsaker: kylaren, termostatens eller cylinderhuvudets packning är trasig, hål på slangen.
|
- Tjutande däck i kurvor: däcktrycket är för lågt. Däcket är för gammalt eller för utslitet.
|
- Ljudet från när däcken rullar är för högt: däcken är för gamla och gummit är för hårt. Skulle kunna bero på att däcken har monterats åt fel håll (mot rullriktningen). Pilmarkeringarna på däcket ska alltid peka åt rullningens håll.
|
Ljud från insidan

- Skrikande ljud: den inre fläktens fläkthjul är för torrt. Ta isär och smörj. Notera: om fläkthjulet har fastnat kan det börja brinna i fläktmotorn. Titta efter rökutveckling! Stäng av fläkten och öppna alla fönster.
|
- Skärande ljud under växling: pedalerna eller bowdenkablarna har torkat ut. Pedalerna kan smörjas. Bowdenkablarna borde bytas ut. Notera: om detta ignoreras alltför länge så kan en bowdenkabel gå av! Om så är fallet så har vatten kommit in i kabeln och korrosionen har fått bowdenkabeln att svälla.
|
- Pipande ljud som kommer från sätena: skenorna eller sätets rörliga delar har torkat ut. Sätet demonteras från bilen och dess delar smörjs in.
|
- Rasslande i instrumentpanelen: kan vara en lös koppling. Att hitta vart den sitter kan innebära en hel del arbete. Knacka på olika ställen på instrumentbrädan med motorn igång.
|
- Skrikande ljud från vindrutetorkarna: vindrutetorkarbladen är utslitna. Ersätt med nya torkarblad av hög kvalitet.

|
Drivljuden från underrede

- Högljutt rasslande under körning, särskilt vid förändrad belastning: avgasrörets gummiinfästning är löst. Kontrollera och byt ut. Alternativa orsaker: lösa beläggningar eller kåpor i motorn.
|
- Rasslande och rullande ljud under körning: den keramiska kärnan i katalysatorn är trasig. Ljudet blir initialt högre och minskar sedan gradvis tills det försvinner helt. När detta sker så är katalysatorn helt tom och detta kommer visa sig vid nästa kontroll av avgassystemet.
|
- Skramlande ljud när motorn är igång: katalysatorns värmesköld har lossnat. Problemet kan ofta åtgärdas med en eller två svetspunkter.
|
- Ett rytande ljud som blir högre allt eftersom: avgassystemet läcker. Om avgasröret ryter högre vid uppvarvning av motorn är det troligen ljuddämparen på avgasröret som är defekt.
Om ljudet blir extremt högljutt är det ofta den flexibla delen av avgasröret som är skadad.
För att säkert veta vad som är trasigt behöver avgassystemet en genomgående kontroll. Typiskt kan man se fläckar av sot på ställen där det läcker. Om man finner en perforation i ljuddämparens mitt eller i kopplingarna, kan detta täckas med en enkel bit tyg som en tillfällig lagning. Flexibla rör och ljuddämpare borde bytas ut, dessa delar är generellt rätt så billiga.
|

Tips: hitta en erfaren passagerare!
Problemet med de flesta drivljuden är att de uppkommer gradvis. Detta leder till att du vänjer dig vid ljudet, vilket gör att du ignorerar det. Därför är det alltid användbart att be någon annan följa med dig på en åktur och fråga om personen något särskilt. Genom att göra på detta sätt kan man undvika problem man inte skulle märkt annars och dyra skador orsakade av defekter som uppkommer gradvis.
Särskilt äldre bilar blir “pratglada” och kan pålitligt tala om för dig vilka delar som behöver bytas ut. På så sätt kan en “gammal skatt” fortsätta vara i bruk när du har lärt dig att tolka varningssignalerna.
Foto: Alexandr Shevchenko, Brian A Jackson, ThomsonD, Baloncici, Simple Photo Shot, Daria Filimonova, love_studio, loraks, Voyagerix, sima, Gregory Gerber, Nor Gal, Lopolo, Pataporn Kuanui, NONGASIMO, Chatchai Kritsetsakul, Dewitt, InkHeart, similis, pdsci, khuruzero, Sharomka, Nykonchuk Oleksii, Kwangmoozaa, SARIN KUNTHONG, Corepics VOF, supergenijalac, korkeng, PREM WATTHANAKUL, Maxim Rumyantsev, Sergey Kelin, Andrey_Popov, pdsci / shutterstock.com