0

0.00 kr

#

Bromsar till alla bilmärken

Välj ditt fordon

med registreringsnummer*

Bromsar-Bildelskatalog för premiumkvalitativa

Varumärkestillverkare av Bromsar

  • ATE
  • BOSCH
  • BREMBO
  • TRW

Bromsar - Information för funktion, reparation och byte

Bilens bromssystem är en av de viktigaste komponenterna för att göra bilen hanterbar och säker. Bromsen bromsar bilen på ett sätt så att den inte sladdar och bilen saktar in mycket snabbt i farliga situationer.

Enkla effekter, komplex teknik

Ett bromssystem som har moderna komponenter såsom ESP och ABS, är komplicerat teknisk med mekaniska, hydrauliska och elektroniska komponenter.
Själva bromsverkan sker på bromsskivorna (ibland även på trummor)som är placerade direkt på hjulen. Vissa typer, till exempel äldre Jaguarer av sedanmodell har sina bromsskivor på drivaxlarna. Vid roterande bromsskivor, pressas bromsbeläggen mot skivorna med hydraultryck. Den fungerar på samma sätt i bromstrumman, där bromsbackarna är rörliga element. Hydraultrycket matas in via ledningar som levereras av en huvudbromscylinder med bromsvätska. Vätska används för att uppnå största direkta bromsverkan. Till skillnad från luft, behöver inte vätskan komprimeras. Trycket överförs direkt från huvudbromscylindern till bromsbeläggen och bromsskorna. Huvudbromscylindern sitter på bromskraftförstärkaren, som är ansluten till bromspedalen.

Vad kan gå sönder på en broms?

Bromssystemet är en komponent med hög belastning, och komponenterna kommer förr eller senare att slitas ut. Det är däremot i första hand bromsbelägg och bromsskivor som måste bytas ut med jämna mellanrum. Detta är vanligtvis ganska lätt, men det måste utföras exakt såsom det anges av tillverkaren. En sliten broms visar sig med en lång bromssträcka eller som ett högt skrapande ljud vid inbromsning. Många av dagens bilar har ett varningssystem som registrerar slitna bromsbelägg. Om bromsbeläggen byts ut, måste du alltid kontrollera bromsskivorna noga. Om det finns repor, spår eller deformationer, rekommenderar vi att du byter även dem. Tjockleken måste också kontrolleras även om ytan är helt rak. Bromsskivornas minsta tjocklek kan hittas i bruksanvisningen från fordonstillverkaren. Som en tumregel bör bromsskivorna bytas ut senast efter att du bytt bromsbelägg två gånger. Samma sak gäller för trumbromsar.
Vid byte av bromsar måste bromsledning och bromsvätska också bytas. Bromsledningar brukar rosta. Om dett bara är ytligt rost kan det bort slipas omedelbart och förseglas med lack. Om djupgående rostiga ytor hittas eller om bromsvätskeläckage finns måste kabeln bytas direkt. Att köra vidare med bilen i det här skicket är direkt livsfarligt.
Bromsvätskan slits också. Bromsvätska är en speciell olja som i perfekt skick har en bra och jämn prestanda under olika temperaturer. Men bromsvätskan mycket hygroskopisk, vilket betyder att det drar åt sig vatten. Detta ter sig som en grönaktig missfärgning. För att vara säker, bör vattenhalten i bromsvätskan testas vid varje upplevd bromsförändring. Detta görs med en hygrometer, som kan lånas på alla verkstäder eller köpas billigt. Om vattenhalten i bromsvätskan är alltför hög, kan bromsen misslyckas plötsligt under hög belastning, (till exempel i en lång nedförsbacke eller i ett nödstopp). Detta händer eftersom vattnet kan börja koka i bromsvätskan, vilket orsakar gasbubblor i linjen. Så i stället för en inkompressibel vätska i bromssystemet, har du en kompressibel gas, vilket kan leda blixtsnabbt minskat bromstryck.
Huvudbromscylindern kan också slitas ut. Detta märks som ett plötslig spel i pedalrörelsen eller en "pumpeffekt" vid bromsning. Huvudbromscylindern är lätt att byta ut, men efter det måste bromssystemet ventileras.

Är det dyrt att reparera bromsar?

Bromsskivor och belägg är förutom däcken, de högt belastade komponenterna i en bil. Reservdelarna som säljs på bildelarexpert.se garanterar alltid högsta möjliga kvalitet. Tekniskt är dessa komponenter mycket enkla ochframställs av många tillverkare. En utsliten broms kan därför repareras snabbt och billigt. Eftersom bromsarna är väldigt viktiga komponenter, testar många verkstäder dem gratis. En modern bromsprovare ger dig exakt information om tillståndet i bromssystemet.

Toppsäljare: de mest populära objekten