Iögonfallande, modernt och stabilt: allt du behöver veta om att bredda spårvidden!

Iögonfallande, modernt och stabilt: allt du behöver veta om att bredda spårvidden!

Det handlar bara om ett par millimeter, men det är allt som krävs: En bredare spårvidd ger bilen ett helt nytt utseende. Formen är mer kraftfull, robust och stabil. Här kan du läsa allt om att bredda spårvidden!

Att ändra spårvidden innebär så mycket mer än bara en förändring av utseendet. Körkvaliteten förändras också. Dock kräver ändring av spårvidden att ett antal saker observeras och att vissa steg tas. Det finns flera nackdelar du bör ta hänsyn till.

Billig tuning – går på ett kick

Fördelen med ändring av spårviddenFördelen med ändring av spårvidden är den maximala effekten du märker av efter denna åtgärd och att åtgärden som krävs är relativt liten. I princip är det lika enkelt att ändra spårvidden som att byta hjul.

Stegen som måste utföras liknar varandra mycket. Att installera en komplett sats för spårviddsökning tar bara femton minuter. Trots det bör denna konvertering utföras noggrant, då den kräver koncentration och de rätta verktygen.

Tänk på den juridiska aspekten

Observera den maximala spårviddenJu bredare desto bättre? Inte riktigt. Hjulhusen sätter ramarna. För att vara väldigt precis slutar den maximalt tillåtna spårvidden på 5 mm från fendern. Detta är en säkerhetsåtgärd: ett hjul som roterar öppet fungerar som ett slunga och kan utgöra en fara för fotgängare eller cyklister. Om någon förbipasserande fastnar i hjulen kan han eller hon dras in under bilen av rotationen. Även om endast den bakre änden av det roterande hjulet vidrör den förbipasserande kan hon eller han kastas in i luften. Därför är ändring av spårvidden föremål för juridiska begränsningar.

Utöver tumregeln ”den maximalt tillåtna spårvidden är 5 mm från fendern” finns det en annan viktig juridisk aspekt att ta hänsyn till: Enbart testade och registrerbara spacersatser kan användas. Det är inte tillåtet att konstruera dina egna spacers på en svarv.

Bilreservdelar för fyndjägare

Shop för hjulspacers

⇒ endast kvalitetsprodukter

BESTÄLL ONLINE

Vad innehåller en spacersats?

De viktigaste delarna i en spacerssatsDe viktigaste delarna i en spacerssats är de cirkulära spacerskivorna, alltså cirkulära skivor med nio hål i. Skivan installeras på hjullagret med det stora hålet i mitten. Ringen med 8 hål i är antingen gängade hål eller genomgående hål. Spacerskivan fästs på hjulnavet med hjälp av de tillhandahållna bultarna. Därefter skruvas hjulet på via de gängade hålen. Klart!

Skivans tjocklek avgör det tillagda yttersta avståndet.

Fördelar och nackdelar med ändring av spårvidd

Att ändra spårvidden har följande fördelar:

– förbättrad spårstabilitet, i synnerhet i kurvor.
– attraktivare utseende

Den förbättrade prestandan i kurvor är ett resultat av fordonets förstorade stödyta. Kontaktpunkterna med marken befinner sig längre ifrån varandra, vilket skapar bättre stabilitet och håller bilen på banan. Även om det bara rör sig om ett par millimeter är skillnaden tydligt noterbar.

Särskilt effektivt är det uppgraderade utseendet när en ändring av spårvidden kombineras med breda däck och lågprofilfälgar. Stora fälgar med breda däck som befinner sig längre ifrån varandra ger bilen ett explicit kraftfullt och robust utseende.

Nackdelen med att bredda spårvidden är dock att denna åtgärd ökar hävstångseffekten på hela styrmekanismen. Detta ökar slitaget på alla komponenter. I synnerhet styrspindlar, styrstag och stabilisatorstag påverkas av förändringen. Ökat slitage till följd av ändring av spårvidden kan även noteras på drivaxeln. Det stilrena utseendet kostar på bekostnad av en reducerad livslängd hos dessa delar.

Ändring av spårvidden – steg för steg

För att kunna installera spacers behöver du:

1 hjulmutternyckel eller mutterdragare för 1”-muttrar
1 momentnyckel
1 spacersats
1 domkraft eller billyftplattform
om det behövs: 2 pallbockar
om det behövs: hjulblock

1. Lossa hjulbultar och -muttrar

Lossa hjulbultar och hjulmuttrar

  • Börja med att slå av motorn, lägga i handbromsen och ta ur nyckeln.
  • Nu kan hjulbultarna lossas. De är enklast att lossa medan bilen fortfarande står på marken. Detta hindrar däcken från att rotera medan skruvarna skruvas loss.

2. Hissa upp bilen

Hissa upp bilen

  • Om du inte har tillgång till någon billyft kan ändringen av spårvidden utföras med hjälp av en pallbock. I detta fall är följande viktigt: Pallbocken bör placeras på korresponderande punkter på karossen. En felaktig placering av domkraften kan orsaka allvarliga chassiskador, vilket gör bilen totalkvaddad.
  • När du arbetar med en bil bör du aldrig förlita dig på enbart pallbockar. Först måste den upphissade bilen säkras så att den inte rullar iväg, allra helst med hjulblock.

Att lyfta upp bilen - TillbehörTips: I tillbehörshandeln kan du köpa hjulblock med integrerade första-hjälpen-lådor och varningstrianglar. Denna lösning hjälper dig att förbereda dig på alla tänkbara bilrelaterade händelser.

professionellt bilstativ

  • Helst ska bilen placeras på ett professionellt bilstativ. Dessa billiga men säkra komponenter säkerställer en säker och stabil placering av bilen. Ett bilstativ erbjuder en större uppställningsyta än en pallbock. De gör det möjligt att arbeta under bilen under flera timmar om det skulle behövas.

3. Ta bort hjulen

Ta bort hjulen

  • Hjulet som spacern ska installeras på kan nu enkelt tas bort eftersom bultarna lossats tidigare.

4. Installera spacern

Installera spacern

  • Spacern måste installeras enligt installationsmanualen. Bultarna fästs med det vridmoment som indikeras i manualen.

OBSERVERA: Dra ALLTID åt bultarna korsvis.

5. Återinstallera hjulet

Återinstallera hjulet

  • Nu har hjulet installerats och dragits åt med det föreskrivna vridmomentet.

Bilbesiktning efter installation

Bilbesiktning efter installationÄndring av spårvidden måste registreras. Bilbesiktningen kontrollerar att installationen utförts korrekt, att måtten är tillåtna och vilken tillverkare av dina spacers har.

Därför bör du alltid se till att ha ditt typgodkännande nära till hands.
En oregistrerad breddning av spårvidden kan ge böter.

Om bredden inte är tillräcklig

Bredda spårvidden utöver karossens gränserDet finns sätt att bredda spårvidden utöver de gränser som fastställts av fabriken, men detta kräver modifikation av karossen. Till exempel måste hjulhusets kanter måste böjas eller “flänsas“.

För dessa modifikationer måste du anlita en specialverkstad. Böjning av hjulhusets kanter kan framstå som en enkel sak. Men en hel del kan gå fel: karosseriet kan förvrängas ojämnt och lacken är särskilt benägen att drabbas av omfattande skador. En karossverkstad debiterar 1 800–4 700 kronor (± 1 500–4 100 kr) för att utföra detta arbete på alla fyra hjulhus.

Se till kontrollera denna konvertering med bilbesiktningen. Annars kan det bli så att du spenderar en massa pengar och får en sned bil.

Ändring av spårviddenÄnnu mer breddning av spårvidden skulle kräva omfattande modifikationer av karosseriet, vilket innebär omfattande nitning och svetsning. Detta är för avancerat för en gör-det-själv-mekaniker. Dessutom är det inte bara svårt, utan också praktiskt taget olagligt.

Därför är större ingrepp som involverar nitade och svetsade spårviddsbreddningar främst för rallybilar.

Foto: Novikov Nikolay, Joel Hallberg, DR-images, paultarasenko, New Africa, OPgrapher, Happy cake Happy cafe, Kaikoro / shutterstock.com