Insugsgrenrör: för miljöns skull

Insugsgrenrör: för miljöns skull

Nuförtiden är det en hel vetenskap att förse en motor med luft. Där det förr brukade sitta insugsgrenrör med ett luftfilter, vilket ansågs tillräckligt, används nu en komplex montering bestående av flera komponenter. Ett defekt insugsgrenrör kännetecknas främst av förlorad prestanda, rejäla föroreningar samt oljeläckage.

Den huvudsakliga anledningen bakom den ökade komplexiteten är modern motorhantering med efterbehandling av avgaser. Numera förses motorer med luft via insugsgrenrör. I takt med att teknologin blir mer komplex ökar också risken för defekter.

Inloppsgrenrörets struktur

Inloppsgrenrörets strukturEtt insugsgrenrör består av en solid tubulär gjutning gjord av aluminium eller grått gjutjärn. Beroende på antalet cylindrar sätts fyra eller sex rör ihop som ett insugningsrör. De strålar samman vid en central insugspunkt.

Insugsgrenröret andra komponenterInsugsgrenröret har åtskilliga andra komponenter:

– Värmeelement: Detta används till att förvärma insugsluften.
– Virveldämpare med kontroll: Dessa virvlar luften lite till.
Packningar till insugningsgrenrör
– Kontakt till EGR-ventilen
Insugningsrör med 24h fri frakt

Insugningsrör • Rabatt

24h fri frakt

till butiken

Anmärkning: Kväveoxid i avgaser

Kväveoxid i avgaserFöroreningar blir till när bränslen såsom bensin, diesel eller naturgas förbränns. Det är dock varken kolmonoxid, koldioxid eller sotpartiklar som orsakar de största problemen.
Boven framträder i form av en restprodukt från motorförbränning:Så kallad kväveoxid sägs vara huvudorsaken till luftföroreningar. Kväveoxid bildas när något som innehåller atmosfäriskt syre förbränns. Luft består bara av cirka 20 % syre. Det mesta i luften vi andas in är faktiskt kväve. Väldiga 70 % av den omgivande luften är kväve. Denna gas, som i sig är relativt inert och inte brandfarlig, kombineras under extrema förhållanden i motorns förbränningskammare och bildar en variation av molekyler: NO, NO2, NO3 mer flera. Dessa är de så kallade “kväveoxiderna” som kollektivt kallas NOx-gruppen.

Men, på grund av den relativa trögheten hos kväve, förlorar den snabbt syreatomer. Dessa blir de så kallade ”fria radikalerna” som oxiderar på allt de kommer i kontakt med. Att andas in dessa skadar lungvävnaden, vilket i värsta fall kan leda till cancer. EGR-ventilen på insugningsröret används för att reducera koncentrationen av kväveoxider.

Problem med EGR-ventilen

Problem med EGR-ventilenEGR-ventilen returnerar den brända avgasen till förbränningskammaren där avgasen matas genom insugsgrenröret. Motorn suger in avgaser som redan bränts och bränner dem på nytt. Detta påverkar inte motorns prestanda särskilt mycket. Samtidigt sänker detta knep temperaturen på förbränningsprocessen. Som ett resultat av den lägre temperaturen i förbränningskammaren bildas mindre kväveoxider.

Det finns dock en hake. Sotpartiklar från avgaserna fastnar inte bara i EGR-ventilen. De täpper även gradvis till hela insugsgrenröret. Detta kan leda till att ledningen blockeras helt. Bilen får då praktiskt taget ingen luft och kan inte längre köras. Köp EGR-ventil för bil billigt

Reparation av insugsgrenrör

Reparation av insugsgrenrörFullständig förorening på grund av avlagringar från avgaserna är den vanligaste orsaken bakom ett defekt insugsgrenrör. Fram till nyligen var det vanligaste att helt enkelt byta ut hela komponenten, vilket dock alltid innebar enorma kostnader.

rengöring av insugsgrenröretNu erbjuder många tjänsteleverantörer rengöring av insugsgrenröret.

Det finns åtskilliga tillvägagångssätt för detta: En del tjänsteleverantörer bränner insugningsröret med rent syre eller tryckluft. Andra förlitar sig på kemiska lösningar där syra upplöser det stelnade kolet från sot. Dessa tjänsteleverantörer erbjuder oftast ett byte till ett upprustat rör eller restaurering av ditt eget insugningsrör. Ett nytt insugsgrenrör kan kost från cirka 1 750 kr till över 10 000 kr. Rekonditionering kostar vanligtvis mindre än en fjärdedel av priset för ett nytt insugningsrör.

Knepet ligger i detaljerna: Att avlägsna ett insugsgrenrör kräver viss erfarenhet, bra instinkter och en uppsättning lämpliga verktyg. Om insugsgrenröret skadas under demonteringen måste det bytas ut mot en ny del.

Att rengöra insugsgrenröret innebär också alltid underhåll av EGR-ventilen.

Problem med virvelspjällen

Problem med virvelspjällenVirvelspjäll installeras på många insugsgrenrör. Dessa ser ut som små flikar som är gjorda av värmebeständig plast. De öppnar och stänger insugsrörets insugningskanaler. Dessutom skapar de en virvel, vilket förbättrar förbränningen i motorn. Problemet med virvelspjäll är att de tenderar att gå av och falla ned i motorrummet.Med lite tur kan kolven krossa plastfliken och blåsa ut den tillsammans med avgaserna. Men även då kan bitar av dem i slutändan fastna i katalysatorn. Om du har otur kommer det trasiga virvelspjället att orsaka allvarliga motorskador betydligt tidigare.

Byt ut virvelklaffarVårt tips är därför:Ta reda på huruvida det finns en bytessats till ditt fordon.

Dessa finns exempelvis för många BMW-motorer. Med hjälp av satserna byts de rörliga flikarna ut mot styva blad. De är mindre effektiva, men det märks knappt. Samtidigt är deras driftsäkerhet maximal. Bladen kan inte brytas av och falla ned i motorrummet. Detta garanterar ett tillförlitligt skydd mot otrevliga överraskningar.

Foto: Lena Pan, CyrilLutz, aopsan, Byjeng, Chirachai Phitayachamrat, KUNANEK SUPAKOSOL, Winai Tepsuttinun, Stason4ik / shutterstock.com