Vad min bil säger mig – att förstå drivljuden korrekt

Vad min bil säger mig - att förstå drivljuden korrekt

Att höra något vissla, knaka eller rassla i din bil borde få dig att spetsa öronen. Ett tränat öra kan förhindra farliga situationer, dyra reparationer och bilhaveri. I den här artikeln kan du läsa om hur du kan känna igen de vanligaste drivljuden.

Systematiskt smalna av möjliga orsaker

identifiera drivljudenI en bil som kör sker det rörelser överallt. Motorn är igång, växeln arbetar, hjulen rullar över underlaget, fjädringen studsar upp och ner, avgassystemet på undersidan rör sig och ur avgasröret sprutar avgaserna ut. En systematisk genomgång krävs för att identifiera drivljuden. Likt en detektiv kan du stäng av så många system som möjligt för att kunna hitta orsaken till ljudet.

överföringsljud eller drivljudDet viktigaste för att ditt sökande ska lyckas är därför att du måste kunna köra utan störningsmoment. Det bästa är ett ställe där du inte förväntar dig några medtrafikanter. Oavsett så behöver det vara en asfalterad väg, då gupp och stötar annars kan göra det onödigt svårt för dig i ditt sökande efter felet. Dessutom förlorar bilen fart när den körs över hål i vägen.

bil klickar under körningNär ljudet hörs under körning, trampa ner kopplingen för att frikoppla. Om ljudet fortsätter så kan koppling och växel uteslutas från ditt eftersök. Accelerera därefter igen och – förutsatt att detta är en lång, rak väg, fri från övrig trafik – stäng av motorn under körning.
Trampa på kopplingen och frikoppla. Bilen fortsätter nu rulla av bara farten. Om ljudet fortfarande hörs kan du nu begränsa sökningen till fjädringen.

ihållande gnällande ljud under körningOm ljudet har försvunnit, bromsa med motorn avstängd. Notera att du kan behöva pressa ner bromspedalen med extra kraft eftersom bromsen inte får något hjälpande tryck med motorn avstängd.
I bilar med servostyrning kommer även styrningen bli märkbart tyngre med motorn avstängd. Bromsarna kan göra sig påminda genom ett gnisslande ljud eller ett ihållande gnällande ljud under körning.

Stanna bilen. Låt motorn gå och varva upp den flera gånger. Om man kan höra något ovanligt ljud när motorn går på tomgång så kan man avgränsa möjliga felkällor till motorn, drevet, vattenpumpen eller omformaren.

Bromsar till låga priser

Bromsar rabattbutiker

största utbudet och varumärkeskvaliteten
till låga priser

till butiken

Genom att följa denna procedur kan du ta dig närmare och närmare orsaken till oljudet

Vilket oljud orsakas av vad?

För att underlätta identifikationen av olika ljud som kommer från bilen kan du titta på listan nedan, här finner du de mest typiska drivljuden, deras orsaker och hur man hanterar dem.

Drivljuden innan man kör iväg

drivljuden från stötdämpare

  1. Gnisslande och bubblande ljud när man kliver in i bilen: stötdämparna är defekta, ersätt.
    Vi rekommenderar särskilt att byta till Monroe stötdämpare.
drivljuden från bränslepumpen

  • Mjukt hummande ljud när man vrider om startnyckeln: normalt ljud från bränslepumpen. Ignorera detta ljud.
drivljuden från instrumentpanelens ljus

  • Ett mjukt klick när bilen startar, ibland med en samtidig dimning av instrumentpanelens ljus: jordningskabeln har korroderat. Ta loss dessa, rengör, ersätt om nödvändigt och reinstallera.
Gnisslande ljud när bilen startas

  • Gnisslande ljud när bilen startas: något sitter i vägen för kamremmen. Stäng av motorn och kontrollera.
ljud från motorn

  • Högt gnällande ljud från motorn: rem av generator eller vattenpump är utsliten. Ersätt.
Ljud från kullager

  • Rasslande ljud som inte kommer från motorn: generatorns lager. Ta ut generatorn och kontrollera, byt lager om det behövs.
vattenpumpen är trasig

  • Mjukt och ihållande pipande ljud när bilen går på tomgång: vattenpumpen är trasig. Byt ut. Nu reduceras till 75%.

Drivljuden under de första metrarna

Ljud som kommer från motorn

  1. Rasslande ljud när motorn startas: hydraulventilens lyftarm är trasig eller brist på olja. Kontrollera nivåerna av olja. Om oljudet upphör efter några minuter så kan det ignoreras (förutsatt att oljenivån var normal). Om ljudet fortsätter så är ventillyftarmarna utslitna och borde bytas ut.

Köp hydrauliska ventillyftare i högsta kvalitet

drivljud vid acceleration

  • Rytande ljud vid acceleration: fel på avgassystemet. Kräver att det byts ut helt eller delvis.

Drivljuden under körning

Ljud från kopplingen

  1. Ihållande, rytmiskt gnisslande ljud: möjligtvis kopplingen. Trampa ner kopplingen. Om ljudet försvinner så är kopplingen utsliten. Ersätt.
Ljud från torrt bromsok

  • Ihållande, mjukt pipande ljud under körning: bromsoken behöver smörjas. Ta isär bromsbeläggningarna och använd kopparpasta. (Notera: ANVÄND ALDRIG smörjmedel för maskin eller olja!)
Ljud under körning

  • Mjukt visslande ljud under körning: kan bero på att växellådan har för lite olja. Kontrollera genom att låta motorn gå och leta efter oljeläckage.
Ljud vid inbromsning

  • Metalliska gnisslande ljud vid inbromsning: bromsbeläggningarna på dina bromsplattor är helt nedslitna. I idealfallet bör bilen stoppas och bogseras iväg. Om detta inte är möjligt, kör till en bilverkstad så snart som möjligt. Kör då långsamt och undvik att bromsa.

Högkvalitativa bromsbelägg ATE fri frakt

Ljud vid styrning

  • Knackande och rasslande ljud vid styrning: fel i kulleden. Ersätt omedelbart, bilen är inte säker för körning!
Ljud defekt stabilisator

  • Rasslande ljud vid körning över gropar i vägen: styrstag, krängningshämmare eller stötdämparna är defekta. Låt en bilverkstad kontrollera och ersätta dessa.
motorns gummiinfästningar är utslitna

  • Ryckande, knackande ljud vid förändrad belastning: motorns gummiinfästningar är utslitna. Ersätt.
Ljud defekt hjullager

  • Hummande ljud under styrning: defekta hjullager. Ersätt.
Hjullager tillgänglig online

Hjullager | Snabb leverans

tillgänglig från 44,01 kr

Köp online

Ljud från lös stötfångare

  • Otydligt gnisslande och rasslande under körning: stötfångarna kan vara lösa. Kontrollera att alla delar på karossen sitter fast.
Ljud ersätta avgassystemets grenrör

  • Väsande ljud när motorn är igång: tunn spricka i avgassystemets förgreningsrör. Delen behöver bytas ut.
Ljud från kylsystemet

  • Väsande ljud när motorn stängs av: övertryck i kylningssystemet. Vänta tills trycket har sjunkit, inspektera sedan motorn. Möjliga orsaker: kylaren, termostatens eller cylinderhuvudets packning är trasig, hål på slangen.
Ljud vid körning i kurva

  • Tjutande däck i kurvor: däcktrycket är för lågt. Däcket är för gammalt eller för utslitet.
Ljud från däcken

  • Ljudet från när däcken rullar är för högt: däcken är för gamla och gummit är för hårt. Skulle kunna bero på att däcken har monterats åt fel håll (mot rullriktningen). Pilmarkeringarna på däcket ska alltid peka åt rullningens håll.

Ljud från insidan

drivljuden från insidan

  1. Skrikande ljud: den inre fläktens fläkthjul är för torrt. Ta isär och smörj. Notera: om fläkthjulet har fastnat kan det börja brinna i fläktmotorn. Titta efter rökutveckling! Stäng av fläkten och öppna alla fönster.
Ljud vid byte av växel

  • Skärande ljud under växling: pedalerna eller bowdenkablarna har torkat ut. Pedalerna kan smörjas. Bowdenkablarna borde bytas ut. Notera: om detta ignoreras alltför länge så kan en bowdenkabel gå av! Om så är fallet så har vatten kommit in i kabeln och korrosionen har fått bowdenkabeln att svälla.
Ljud från sätet

  • Pipande ljud som kommer från sätena: skenorna eller sätets rörliga delar har torkat ut. Sätet demonteras från bilen och dess delar smörjs in.
Rasslande i instrumentpanelen

  • Rasslande i instrumentpanelen: kan vara en lös koppling. Att hitta vart den sitter kan innebära en hel del arbete. Knacka på olika ställen på instrumentbrädan med motorn igång.
Ljud från vindrutetorkarnas blad

  • Skrikande ljud från vindrutetorkarna: vindrutetorkarbladen är utslitna. Ersätt med nya torkarblad av hög kvalitet. billiga vindrutetorkare

Drivljuden från underrede

Från från undre delen av karossen

  1. Högljutt rasslande under körning, särskilt vid förändrad belastning: avgasrörets gummiinfästning är löst. Kontrollera och byt ut. Alternativa orsaker: lösa beläggningar eller kåpor i motorn.
Billjud under körning

  • Rasslande och rullande ljud under körning: den keramiska kärnan i katalysatorn är trasig. Ljudet blir initialt högre och minskar sedan gradvis tills det försvinner helt. När detta sker så är katalysatorn helt tom och detta kommer visa sig vid nästa kontroll av avgassystemet.
Ljud från katalysatorn

  • Skramlande ljud när motorn är igång: katalysatorns värmesköld har lossnat. Problemet kan ofta åtgärdas med en eller två svetspunkter.
Ljud från avgassystemet vid läckage

  • Ett rytande ljud som blir högre allt eftersom: avgassystemet läcker. Om avgasröret ryter högre vid uppvarvning av motorn är det troligen ljuddämparen på avgasröret som är defekt.
    Om ljudet blir extremt högljutt är det ofta den flexibla delen av avgasröret som är skadad.
    För att säkert veta vad som är trasigt behöver avgassystemet en genomgående kontroll. Typiskt kan man se fläckar av sot på ställen där det läcker. Om man finner en perforation i ljuddämparens mitt eller i kopplingarna, kan detta täckas med en enkel bit tyg som en tillfällig lagning. Flexibla rör och ljuddämpare borde bytas ut, dessa delar är generellt rätt så billiga.

Ljud från bilen mest vanliga orsakerna

Tips: hitta en erfaren passagerare!

Billjud varva upp motornProblemet med de flesta drivljuden är att de uppkommer gradvis. Detta leder till att du vänjer dig vid ljudet, vilket gör att du ignorerar det. Därför är det alltid användbart att be någon annan följa med dig på en åktur och fråga om personen något särskilt. Genom att göra på detta sätt kan man undvika problem man inte skulle märkt annars och dyra skador orsakade av defekter som uppkommer gradvis.
Särskilt äldre bilar blir “pratglada” och kan pålitligt tala om för dig vilka delar som behöver bytas ut. På så sätt kan en “gammal skatt” fortsätta vara i bruk när du har lärt dig att tolka varningssignalerna.

Foto: Alexandr Shevchenko, Brian A Jackson, ThomsonD, Baloncici, Simple Photo Shot, Daria Filimonova, love_studio, loraks, Voyagerix, sima, Gregory Gerber, Nor Gal, Lopolo, Pataporn Kuanui, NONGASIMO, Chatchai Kritsetsakul, Dewitt, InkHeart, similis, pdsci, khuruzero, Sharomka, Nykonchuk Oleksii, Kwangmoozaa, SARIN KUNTHONG, Corepics VOF, supergenijalac, korkeng, PREM WATTHANAKUL, Maxim Rumyantsev, Sergey Kelin, Andrey_Popov, pdsci / shutterstock.com