När bilen girar från vänster till höger – Hur man ersätter stötdämpare och fjädring!

När bilen girar från vänster till höger - Hur man ersätter stötdämpare och fjädring!

Stötdämpare slits ut långsamt. Under en lång period märker du inte hur körningens kvalitet gradvis försämras. Förr eller senare kommer dock den punkt då du inte längre kan ignorera den svampiga styrningen: ett tydligt tecken på att stötdämparna är utslitna. Det är inte bara obekvämt, det är även potentiellt farligt. I den här artikeln kan du läsa allt du behöver veta om hur du byter ut dina stötdämpare.

Konstruktion och funktion hos en stötdämpare

Konstruktion och funktion hos en stötdämpareEn stötdämpare absorberar hjulens rörelser när man kör över gupp, genom att överföra den till karossen på ett dämpande och försenande sätt. Detta gör körningen både mer komfortabel och säker. Bilen behåller sin kurs och girar inte under körning.

Nuförtiden är det svårt att föreställa sig hur obekvämt det måste ha varit under vagnarnas era. Inte bara var gatorna allt annat än jämna och släta som de är idag, fordonen hade dessutom endast elementär fjädring. De fantastiska konstruktionerna av läderremmar och bladfjädrar var benägna att få dig att känna dig sjösjuk snarare än bekväm. Traditionella lösningar för att öka komforten var i varje fall inte lämpligt för bilar. Ett behov av nyare, mer kompakta lösningar uppkom. Dessutom var de tvungna att vara särskilt anpassningsbara till att bilarna gradvis blev snabbare.
stötdämpare bladfjädrarI början fortsatte man använda bladfjädrar. De är billiga och lätta att producera, utöver att vara väldigt pålitliga. Därför kan de fortfarande hittas på bakaxeln på kommersiella skåpbilar.
Snart så började de kompletteras med stötdämpare med oljetryck, som kunde ta upp kraften från mindre gupp.
spiralspolar stötdämpareMed introduktionen av spiralspolar blev fjädringsstagen så kompakta som krävdes för moderna fordon. Stötdämpare med oljetryck används numera endast ibland. Framförallt är det motorcyklarnas framgafflar som har denna stötdämpningslösning.
stötdämpare med gastryckPå bilar är det stötdämpare med gastryck som är standard. Deras fördel är deras utmärkta dämpningsprestanda. Deras nackdel är att de är en typisk del som slits ut och behöver bytas regelbundet. Stötdämpare med gastryck kan inte repareras.

Att identifiera en trasig stötdämpare

En trasig stötdämpare har förlorat sin dämpande effekt. Bilens dämpning utgörs nu bara av spiralspolarna. När en bromsande manöver får bilens front att dyka fram och kraftigt studsa tillbaka, finns det praktiskt taget ingen dämpning att få.
Detta kan även testas på en stillastående bil: tryck ner varje hörn på den och se vad som händer. Om bilen studsar tillbaka flera gånger är stötdämparen trasig.

Stötdämpare lågprisaffärer

Stötdämpare fram-/bakaxel lågprisaffärer

tillgänglig från endast 124,19 SEK

till butiken

Ett ytterligare tecken är ett kluckande ljud eller oljeläckage från dämparen. Rasslande ljud under körning är en indikation på att stagets lager är trasigt. Att ersätta det kräver att stötdämparen tas isär, vilken borde ersättas vid detta tillfälle.

Varning avlägsna stötdämparnaVarning, dödlig fara!

På framaxeln är stötdämparen integrerad i spolen. För att ersätta den måste spiralspolen komprimeras, vilket orsakar mycket höga spännkrafter. Om spiralspolen dekomprimeras okontrollerat kan det orsaka livshotande skador.

Ersätt ALDRIG stötdämparna utan rätt verktyg! Fjäderkompressorer finns hos specialistbutiker för en billig peng. De säkerställer att hanteringen blir bekväm och säker. Alla försök med kablar eller spännremmar utgör en stor säkerhetsrisk!

Ansvarsfriskrivning

Den här artikeln är en allmän beskrivning av bytet av stötdämpare i en bil. Den är på inget sätt en manual eller en instruktion för reparation. Vi vill uttryckligen konstatera att dessa reparationer är fall för professionella mekaniker. Vi frånsäger oss allt ansvar från skador uppkomna vid imitering av stegen och åtgärderna som beskrivs i den här artikeln.

Ersätta stötdämpare på bakaxeln

Ersätta stötdämpare på bakaxelnDet är relativt enkelt att ersätta stötdämparna på bakaxeln. Fjäder och dämpande enhet är ofta separat installerade. Bilen höjs upp tillräckligt tills det inte finns något tryck på bakaxeln, det vill säga hjulen hänger fritt. Avlägsna hjulen för att skruva loss stötdämparna. Den här metoden borde endast utföras om fjädringsstag inte är installerade på bakaxeln som en enhet.

Ersätta stötdämpare på framaxeln

Ersätta stötdämpare på framaxelnFramaxeln har ofta fjädringsstag i vilka dämpningsenheten är integrerad inuti spiralspolen. Att avlägsna dem är något mer komplicerat.

1. Hissa upp bilen

lossa hjulmuttrarnaInnan bilen hissas upp, lossa hjulmuttrarna

För att kunna arbeta säkert på bilen behöver den vara i en säkrad position.
De speciella säkerhetsställen är mest lämpliga.
Träbitar, tegelstenar eller en enstaka hydraulisk domkraft utgör en betydande risk för olyckor. Använd alltid rätt verktyg.

Bilen ska hissas upp med hjälp av de särskilda kontaktpunkterna. Felplacerade domkrafter kan orsaka stora skador på karossen.

2. Ta loss hjulen

Ta loss hjulenInnan bilen hissas upp så lossas hjulmuttrarna. Nu kan de skruvas loss lättare.

3. Ta loss stötdämpare från hjulet

Ta loss stötdämpare från hjuletStötdämparen sitter fast på hjulupphängningen med två bultar. Om dessa är lite för hårt åtskruvade kan lite inträngande olja (tex WD-40) hjälpa.

4. Ta loss anslutna delar

Ta loss anslutna delarBromsslangen, kabeln för förslitningsindikatorn och ABS-sensorn tas loss och läggs åt sidan med buntband. För att inte bryta bromskretsen kan bromsoket skruvas loss och hängas åt sidan. Detta förenklar losstagandet av stötdämparen betydligt.

Kopplingsstången skruvas också loss vid dess övre infästning, tillsammans med styrhjulet. Nu kan bromsskivan vikas åt sidan och stötdämparen hänger fritt.

5. Ta loss staglagren

Ta loss staglagrenStötdämparen är nu kopplad till karossen via staglagret. Skydden tas bort med öppen motorhuv, som gör att man kan skruva loss bultarna undertill.

6. Förnyelse av fjädring

Förnyelse av fjädringOm du inte har rätt verktyg för att klämma åt staget kan hela delen bytas ut.
Fjäderspolarna är även dem utsatta för förslitning. Ett komplett fjädringsstag med spiralspole och stötdämpare är betydligt enklare att byta ut. Dessutom ger detta en nystart för fjädringen.fjädrar i högsta kvalitet till högsta priser Om spolen ska fortsätta användas och endast stötdämparen ska bytas ut, måste fjädringsstaget tas isär.

Att klämma åt fjädern ger tillgång till stötdämparen.
Fjäderplattorna skruvas loss och den dämpande enheten kan dras ut. Rätt håll för installationen är markerat med en pil.

VIKTIGT: Ingen skiftnyckel ska användas vid installationen av en ny stötdämpare då det kan lossa på ringtätningen. Om detta gå obemärkt förbi kan stagupptagaren gå i bitar under körning, vilket kan orsaka en farlig situation.

Ett byte av stötdämpare inbegriper även byte av stagets lager.

7. Ytterligare reparationer

Allt sätts ihop i omvänd ordning.

Nu ska stötdämparen på andra sidan också bytas ut. Principiellt sett så ska alla framaxelkomponenter bytas ut i par. Detta gäller för bromsar, styrhjul, kulleder och styrstag. Då dessa delar måste tas isär eller avlägsnas vid byte av stötdämpare borde de genomgå en noggrann kontroll innan de sätts ihop igen.

Om delarna närmar sig sin utslitningsgräns är detta ett utmärkt tillfälle för preventivt utbyte. Ta för all del en titt på de inre och yttre axelhylsorna. Om de är slitna eller porösa är det dags för dem att bli utbytta också. Det här gäller speciellt om smörjmedel läcker ut. Detta innebär lite mer arbete. Å andra sidan har du nu en helt ny framaxel till liten kostnad.Beställ drivknutsdamask verschiedenster tillverkaren nu billigt Ersättning av en stötdämpare inverkar på axelgeometrin för styraxeln. Därför borde bilen tas till en bilverkstad efter reparationen för att mäta dess spårning. Annars kan det påverka bilens förmåga att köra rakt fram vilket kan orsaka ojämnt slitage på framdäcken.

Nya stötdämpareNya stötdämpare ger bekvämlighet och säkerhet

Med nyligen utbytta stötdämpare är körningens fulla säkerhet återställd. Bilen är lättare att kontrollera och betydligt mer bekväm att köra. Den behåller sitt spår bättre och girar inte längre. Detta blir omedelbart tydligt efter installationen av nya dämpare. Därför är det alltid förståndigt att hålla ett öga på dämparna. En kontroll var 30,000-50,000 km kan skydda dig från otrevliga överraskningar.

Foto: wavebreakmedia, Babich Alexander, Viktor Chursin, mhlam, (Rvector), BACHTUB DMITRII, AppleDK, Timofeev Vladimir, Etaphop photo, Roman Samborskyi, chanonnat srisura, Jimmy Yan, Vereshchagin Dmitry / shutterstock.com