Hjullager till din bil
Framhjulslager till topp biltillverkarna
- Hjullagersats VOLVO V70
- Hjullagersats VW GOLF
- Hjullagret BMW 3-serie
- VW PASSAT
- Hjullagersats BMW 5-serie
- Hjullagersats AUDI A4
- Hjullagret AUDI A6
- MERCEDES-BENZ E-klass
- Hjullagersats VOLVO V50
- Hjullagersats VW CADDY
- Hjullagret SAAB 9-3
- VOLVO V60
- Hjullagersats MERCEDES-BENZ C-klass
- Hjullagersats FORD FOCUS
- Hjullagret SKODA OCTAVIA
- VOLVO XC70
- Hjullagersats VW TRANSPORTER
- Hjullagersats VOLVO XC60
- Hjullagret KIA CEE'D
- FIAT DUCATO
Hjullager defekt? » Identifiera felet • Laga • Monteringstips
Högpresterande vid navet: hjullagret
Hjullagret är den optimala anslutningen mellan hjulet och drivlinan. Den ser till att hjulet får rotera så mycket det vill. Ett defekt hjullager orsakar ett speciellt buller som gradvis blir värre. Utbytet är inte enkelt, även om du kan göra det i ditt eget garage med rätt verktyg. Reparationen kräver rejäl styrka från dig som person.
Så är hjullagret byggt
Ett hjullager håller hjulets rullmotstånd så lågt som möjligt. Rullmotståndet bildar nämligen friktion och värme som leder till snabbare slitage och högre bränsleförbrukning. Hjullagren är stora kullager som placerats i två rader. Hjullagret har permanent smörjning. På icke-drivna hjul hålls fettet på plats av en navkåpa. På drivna hjul, särskilt framhjulen, så finns hjullagerfettet i en gummihylsa.
Där sitter hjullagret
Det finns flera platser där hjullagret kan sitta. På den drivande framaxelen sitter hjullagret bakom damasken vid hjulet. På bakaxeln sitter hjullagret ofta i trumbromsen. I alla fall så måste hjulnavet ändå plockas isär för att du ska komma åt hjullagret.
Så byter du hjullagret
Styrspindeln sitter fast på axeln med en stor fast skruv som behöver en luftdriven skruvmejsel för att kunna skruva loss. När skruven och låsringen (om en sådan finns) är lossade så kan navet tas bort. Detta är det enkla. Den stora utmaningen är att ta bort hjullagret från navet och trycka in det nya lagret. Specialverktyg behövs då: en hydromekanisk press.
Inget byte utan press
Att slå i hjullagret från navet med en hammare och kisel är en dum idé eftersom du då bara skadar den. Att trycka in det nya lagret går inte utan press. Att ta bort och installera lager får bara proffs göra och det kan de göra till ett lågt pris. Verkstaden kan dock inte garantera arbetet om du inte har köpt delarna från dem. Var noga med att montera de nya lagren i rätt riktning. Dessutom är det viktigt att du drar åt dem med rätt åtdragningsmoment när du monterar tillbaka hjulen. För mycket så skadar du dem såväl som om de sitter för löst fast.
Vad orsakar fel med hjullagret?
Ett hjullager utsätts hela tiden för påfrestningar och roterar flera miljontals varv under olika förhållanden med flera ton vikt ovanför sig. Därför slits hjullagret ut snabbt. Tuff körning påskyndar slitageprocessen mer än om du kör lugnt med fordonet. Förutom naturligt slitage så kan ett defekt damask orsaka att hjullagret slits ut snabbare. När fettet läcker ut så är det inte tillräckligt smörjt vilket sliter ut lagret snabbare. Saltvatten eller smuts påskyndar också slitaget hos hjullagret på grund av deras nötande effekter.
Bara kvalité räknas
Ett bytet av hjullager är ett svårt och tufft arbete som kräver specialverktyg. Använd bara högkvalitativa reservdelar från pålitliga märken som klarar av de tunga krafterna under lång tid. Spara aldrig in på att köpa billiga hjullager. Även om vissa märken kostar lite mer så är det bättre än att köpa för ett alldeles för billigt lager del som tvingar dig att byta ut det oftare.