Vindrutetorkare (torkarblad) till din bil
Vindrutetorkarblad till topp biltillverkarna
- Vindrutetorkare VOLVO V70
- Vindrutetorkare VW GOLF
- Torkarblad Bakruta BMW 3-serie
- VW PASSAT
- Vindrutetorkare BMW 5-serie
- Vindrutetorkare AUDI A4
- Torkarblad Bakruta AUDI A6
- MERCEDES-BENZ E-klass
- Vindrutetorkare VOLVO V50
- Vindrutetorkare VW CADDY
- Torkarblad Bakruta SAAB 9-3
- VOLVO V60
- Vindrutetorkare MERCEDES-BENZ C-klass
- Vindrutetorkare FORD FOCUS
- Torkarblad Bakruta SKODA OCTAVIA
- VOLVO XC70
- Vindrutetorkare VW TRANSPORTER
- Vindrutetorkare VOLVO XC60
- Torkarblad Bakruta KIA CEE'D
- FIAT DUCATO
Vindrutetorkare (torkarblad) defekt? » Identifiera felet • Laga • Monteringstips
En smart Amerikansk kvinna
Edison, Tesla, Da Vinci – tydligen var historiens bästa uppfinnare män men även kvinnor har varit geniala uppfinnare genom att ha gjort det vardagliga livet säkrare, bättre och mer bekvämt. En av dessa damer med talang för teknisk inspiration var Mary Anderson från USA. Redan på 1930-talet, tidigt i bilens historia, så ansökte hon patent för bilens vindrutetorkare och lade grunden för hela industrin efter det. Idag är torkarbladet en av de viktigaste förbrukningsdelarna i en bil.
Alltid klar körsikt med vindrutetorkaren
Vindrutetorkarens uppgift är att torka bort smuts och vatten från vindrutan. När du underhåller komponenten så håller den längre än ett år. Inkorrekt användning gör istället att du måste byta den tidigare.
En vindrutetorkare består av en torkararm med ett torkarblad. Torkararmen sitter fast på bilen. Torkarmekanismen och torkarmotorn brukar hålla hela bilens livslängd. Torkarbladet däremot är en vanlig förbrukningsvara som brukar slitas ut vid användning och med tiden. Den består av en tunn metalldel med tunt gummi på. Den tjockare delen av gummit är profilen som sitter fast mot fönstret. När den lägger sig på vindrutan så fungerar den som en kant som kan torka rent rutan. Ju tjockare remsan mellan kilen och den tjocka delen är, desto effektivare blir rengöringsprocessen när den körs.
Torkarbladets slitage
Spetsen på torkarbladet är knappt en millimeter bred vilket gör den sårbar för smuts som kan skada den, när den brister så rinner vatten igenom vilket du ser som förare genom att du en krökt linje uppstår på vindrutan vilket är vatten som inte torkats bort. En annan sak som sliter ut torkarbladen är att de blir spröda. Solen gör torkargummit hårt. Du märker det genom att det blir ett tjut när det regnar och vindrutetorkaren torkar. Om torkargummit blir sprött så kommer torkarbladet snart att spricka. Då måste du med andra ord byta ut denna förbrukningsvara.
Byta torkarblad
Att byta torkarbladet är så pass lätt att du inte behöver några verktyg. Det är bara att klicka framåt med torkararmen och dra loss torkarbladet. Du för sedan in det nya torkarbladet på samma sätt, du har sedan du ett helt nytt fungerande torkarblad, redo att torka.
Olika marknader erbjuder särskilda knivar som “anpassar” torkarbladen. Deras effekter är kortvariga och håller bara några dagar vilket gör det överflödigt att köpa dessa slags verktyg.
Uppenbar kvalité
Om du behöver nya torkarblad så ska du välja något som är bra, men priset kanske stör dig. Allt som är bra och kvalitativt har sitt pris, även nya torkarblad. Billiga torkarblad tillverkas med hårt gummi som inte är särskilt snällt mot vindrutan. Torkarblad från märkeskvalitativa tillverkare gör att du inte behöver köpa dem lika ofta. Uppenbar kvalité märker du när du genom att du inte behöver byta ut dem lika ofta. Om smuts har lagrats på rutan så tar du bort det med hjälp av högtrycksrengöring eller för hand. På vintern ska du vidta förebyggande åtgärder genom att täcka över bilen innan vindrutan fryser fast. Vindrutetorkaren är nämligen värdelös på en frusen vindruta.