Så bilen går rakt igen – ersätta länkarmen!

Att hålla en rak linje - ersätta länkarmen!

Länkarmen (kontrollarmen) är en del av styrningsgeometrin som kopplar framhjulet till bilens chassi. Länkarmen är mycket rörlig med möjlighet till sidospel, vilket är tack vare dess lager. Dessa lager eller bussningar består av en solid gummimuff som är fastpressad mot kontrollarmen. När gummit blir skört genom yttre påverkan eller överdrivet åldrande, förlorar länkarmen sin stabilitet.

Defekter på länkarmen

Defekter på länkarmenLänkarmen är en massiv komponent gjord av svetsad metall. Så länge som den inte utsätts för överdrivna belastningar eller korrosion, kan nästan ingen skada uppkomma. Dess svaga punkt är de ihoppressade bussningarna. Fastän de är gjorda av massivt gummi kan de slitas med tiden, utveckla sprickor och förlora elasticitet. Som ett resultat av detta är inte längre kontrollarmen rätt ansluten till framhjulet och dess rörlighet blir nedsatt. Istället så orsakar den slitna länkarmen oönskat frispel av hjulet. Detta kan visa sig som följande tecken:

– bilen håller inte längre ett rakt spår (felrättning)
– varje gupp på vägen orsakar ljud
– styrningen är väldigt “svampig”
– bilen har en ökad tendens till att gira
– tjutande däck
– ökad ensidig förslitning på framdäcken

Allt som allt så är en utsliten länkarm mer än bara ett irritationsmoment. Det orsakar dyra skador och påverkar allvarligt körsäkerheten. Därför är det en komponent som ska ersättas utan dröjsmål.

Länkarm omedelbart tillgänglig

Länkarm | Premium Kvalitet

omedelbart tillgänglig från 114,95 kr

till butiken

Vad behöver du?

För ett lyckat byte av en länkarm behöver du följande:

1 bilhiss
1 växellådslyft
1 momentnyckel
1 skiftnyckelset
1 ringnyckelset, krökta
1 kontursåg (för bussningen)
1 ny länkarm och 1 ny länkarmsbussning

Att känna igen en defekt länkarm

Att känna igen en defekt länkarmEn defekt länkarm eller en trasig bussning är lätt att känna igen: den tjocka gummiringen är porös och sprucken. Om defekten klart och tydligt påverkar körkvaliteten är gummibussningen antagligen helt av. Genom att flytta länkarmen upp och ner med en hävarm kan man tydligt se sprickorna.
Bussning och länkarm är tätt sammanfogade och kan därför inte ersättas separat. Av säkerhetsskäl är bussningen fixerad till den svetsade metalldelen. Vid defekter måste hela delen bytas ut. Eftersom länkarmar är väldigt billiga är detta inget problem. Dessutom är det betydligt enklare att byta ut hela kontrollarmen än att pressa bussningar in och ut.

Säkerheten först!

ersätta länkarmenBytet av länkarm kräver att man arbetar under bilen. En bilhiss är ideal. Om ingen sådan finns tillgänglig kan bilen repareras i en upphöjd position med några ytterligare säkerhetsåtgärder:

– Säkra aldrig bilen med endast en enkel domkraft.
– Placera alltid lämpliga stöd för axlarna under bilen!
– Dra i handbromsen, växla och placera säkerhetskilar under bakhjulen
– Arbeta aldrig ensam.
– Använd inte provisoriska lösningar som stenar, däck eller träbitar.

Ersätta länkarmen – Steg för steg

Det här är en allmän beskrivning av bytet av länkarmar och inte en faktiskt reparationsmanual. Vi vill betona att bytet av en länkarm är en uppgift för en certifierad bilmekaniker. Vi tar inget ansvar för fel som uppkommit efter imitering av de beskrivna stegen.

1. Avlägsna hjulet

Avlägsna hjuletEfter att bilen har säkrats på hissen kan hjulet tas loss på den påverkade sidan.

2. Skruva loss bultar

Lossa skruvarna på den vertikala kopplingsstångenKopplingen mellan länkarm och bil beror på typen. Vanligt är en skruvkoppling med en vertikal kopplingsstång, tre bultar på hjulen och två bultar på chassit. En chassibult är vertikal, den andra är horisontell. Fixera muttern med den krökta ringnyckeln för att skruva loss den vertikala bulten. Nu kan bulten skruvas loss från botten.

3. Ta loss länkarmen

Ta loss länkarmenTa först loss kontrollarmen på hjulsidan. Dra sedan ut den horisontella chassibulten. Länkarmen är nu fri.

4. Installera en ny länkarm

Installera en ny länkarmDen nya länkarmen installeras på samma ställe som den förra komponenten. Först kopplas den till hjulet. De tre bultarna på hjulnavet skruvas initialt in med några få varv eftersom komponenten kräver visst spelrum för vidare ihopsättning. Nu kan den horisontella chassibulten sättas in och skruvas in 2-3 varv. Att sätta in den vertikala chassibulten kan vara något knepigt. Oavsett så bör arbetet utföras med försiktighet och skicklighet för att undvika skador på de pressade bussningarna på den nya länkarmen.

Ett förkortat livsspann på en ny länkarmFÖRSIKTIG: Ett förkortat livsspann på en ny länkarm är ett resultat av en felaktig montering!

Under inga omständigheter ska chassibultarna på länkarmen skruvas åt medan hjulet fortfarande hänger i luften. Som regel så är inte kontrollarmen fixerad förrän framhjulets stötdämpare är ihoptryckt och under normalt tryck. Om länkarmen spänns åt för tidigt kan starka, häftiga vridande krafter förstöra bussningarna, som minskar deras livsspann med åtminstone 50%.

5. Att lätta på framhjulet

Att lätta på framhjuletNu höjs framhjulet med domkraften tills stötdämparen är 50% ihoptryckt. Det här är den normala körpositionen. Länkarmens bussning är under normalt tryck och inte överdrivet belastad. Nu kan alla bultar spännas åt med det föreskrivna vridmomentet.

6. Installera hjulet och kontrollera inriktning

Installera hjuletTill sist sätts framhjulet tillbaka och sätts fast med rätt vridmoment. Ett byte av en länkarm innebär alltid ett ingrepp i styrningens geometri, bilen måste därför föras till en bilverkstad för att kontrollera dess inriktning.

7. Ersätta länkarmsbussning

Ersätta länkarmsbussningBussningen kräver inte alltid utbyte. Även fast den separata delen är rätt så billig är dess utbyte mycket komplicerad eftersom det endast är möjligt med specialverktyg. Om du inte har verktyg redan bör kontrollarmen endast bytas ut som en helhet med dess bussning förmonterad.Byt ut nya länkarmsbussningar - nu upp till 75% billigare Länkarmens bussning kopplar samman länkarmen horisontellt med chassit. Som en separat komponent är den inte alltid levererad tillsammans med länkarmen. Länkarmen ska tas isär som beskrivet. Sedan pressas den ut ur bussningen med ett tryckverktyg. Därefter pressas den nya bussningen in. Vid installationen av den reparerade länkarmen måste framhjulet avlastas igen för förhindra oönskad vridkraft i bussningen.

TIPS: En defekt länkarmsbussning kan avlägsnas med hjälp av en kontursåg. Oftast är det tillräckligt med ett enkelt tvärgående snitt genom gummit rakt in till länkarmens stift. Nu borde bussningen vara tillräckligt fri från anspänning för att kunna dras loss från kontrollarmen. Att sätta på den nya bussningen på stiftet är en annan utmaning. En populär hemmasnickrad metod är att hamra in den med en stor skiftnyckel och några hammarslag. Vi rekommenderar inte den här proceduren. Ett smidigt inträde med hjälp av ett skruvstäd är mycket bättre för båda delarna och förlänger betydligt delens livslängd, då dess ersättning är så pass svår.

Kostnader

En enstaka ny länkarm startar på runt 150 kronor. Att köpa ett komplett set är mycket billigare. Ett komplett set för frontaxeln, bestående av

– länkarm
– kopplingsstång
– kulled
– styrstag
– länkarmsbussning
– ledunderstöd

för båda sidorna kostar bara 800-1000 kronor. Ansträngningen att byta ut alla dessa delar är endast något mer än att bara ersätta en länkarm. Efter utbytet av någon av dessa delar måste bilens inriktning kontrolleras ändå och det kan därför vara värt att överväga att ersätta hela axeln i ett svep. Till syvende och sist så åldras komponenterna samtidigt. Om länkarmen börjar fallera kommer sannolikt de andra delarna också att göra detta snart.
Genom ett komplett byte får man en nystart och kan undvika problem i det här området under många år framöver.Original Vaico länkarmen till bästa pris - till butiken

Foto: woverwolf, Alraun, dreamnikon, Vasiliy Koval, Alfa Photostudio, Corepics VOF, svariophoto / shutterstock.com