Ett fjädersäte (eller en fjäderbenslagring) är en av de viktigaste komponenterna i chassit. Det är medansvarigt för styrningsprecisionen. Fel och defekter i fjädersätet visar sig väldigt snabbt och bör repareras så snart det går. I följande översikt kommer du att få information om huruvida du behöver anlita en verkstad för att få hjälp med reparationen, vilka kostnader du kan förvänta dig och hur du gör för att utföra reparationen eller bytet på egen hand.
Fjädersätet och dess funktioner
Fjädersätets uppgift är att koppla ihop fjäderbenet med fordonets kaross. Bägge fjädersätena på framaxeln gör det möjligt för fjäderbenet att rotera i den så kallade fjäderbenskupolen under styrrörelser.
Följaktligen behövs fjäderbenets stödfästen för precis styrning, eftersom både rotationen och vinkeln på fjäderbenet mot karossen är viktiga. Dessutom har fjädersätena en dämpande effekt som gör att både oljud och vibrationer i chassit minskas och endast delvis överförs till karossen.
Symtom på defekter i fjädersätet
Defekter i fjädersätena brukar vanligtvis märkas ganska snabbt. Dock tyder inte alla dessa symtom nödvändigtvis på ett defekt fjädersäte. Du bör därför alltid undersöka fjädersätets funktionalitet innan du byter ut det.
![]() Fjädersäte online-butiklägsta pris från 13,87 krtill butiken ⇒ |
Följande tre symtom på ett defekt fjädersäte är typiska:
1. Styrningen är mycket trögare än vanligt. Styrrörelserna är ofta ryckiga.
2. Styrningen glappar mer eller reagerar på styrrörelser med viss fördröjning.
3. Du hör höga knackande eller rasslande ljud när du kör över potthål. Ovanliga knakande eller mullrande ljud kan också höras under styrrörelser.
Kan jag byta ut fjädersätet på egen hand eller måste jag boka tid på verkstaden?
I princip är det inte särskilt svårt att byta ut fjädersätet, men det är ett ganska tidskrävande arbete.
För att kunna göra detta behöver du ha tillgång till specialverktyg såsom en fjäderspännare eftersom stötdämparna måste tas bort. Om du inte har något sådant verktyg till hands eller aldrig har arbetat med en fjäderspännare tidigare bör du låta en professionell verkstad göra jobbet.
Inkorrekt hantering av stötdämpare under tryck kan leda till allvarliga skador. Om du däremot har de nödvändiga verktygen och erfarenheten som krävs kan du enkelt byta ut stötdämparen själv.
Är fjädersätet en slitdel?
I princip är fjädersäten inga slitdelar.
De är design- och funktionsmässigt gjorda för att hålla under hela fordonets livslängd. Dock kan faktorer såsom körstil samt yttre påverkan i form av frost, vägsalt eller stora temperaturvariationer förkorta deras livslängd rejält och göra att de slits ut i förtid.
Det är viktigt att byta ut ett defekt fjädersäte i ett tidigt skede eftersom det annars kan bli ännu dyrare att utföra reparationen om du struntar i eller skjuter upp den. Defekta fjädersäten utsätter stötdämparna för enormt tung belastning och kan därför leda till att reparationskostnaderna ökar ytterligare.
Kostnader att ta hänsyn till
Fjädersäten är inte speciellt dyra. Beroende på fordon och tillverkare kan du förvänta dig kostnader mellan 175 och 800 kr per fjädersäte.
Det kan därför löna sig att byta ut bägge fjädersätena samtidigt, i synnerhet om du planerar att låta en professionell verkstad göra jobbet.
Beroende på fordonets typ och design tar bytet vanligtvis mellan två och fyra timmar. De flesta professionella verkstäder debiterar mellan 1 500 kr och 3 500 kr för att byta ut ett fjädersäte, inklusive det nya fjädersätet.
Om båda fjädersätena ska bytas ut stiger priset till mellan 2 400 och 5 900 kr. Efter bytet behöver fordonets spårning justeras om. Den erforderliga hjulinställningen och den nya justeringen kommer att kosta dig ytterligare 900 till 1 400 kr.
Följande verktyg krävs för att kunna utföra bytet:
Om du vill byta ut fjädersätet på egen hand bör du, åtminstone, ha ett välutrustat garage. I vilket fall som helst behöver du tillgång till en lyftplattform. Att arbeta med vanliga domkrafter är för komplicerat och dessutom helt olämpligt. Vidare kommer du att behöva:
– en momentnyckel – en uppsättning ringnycklar – en uppsättning muttrar – en fjäderspännare |
Byta fjädersäte: en steg-för-steg-förklaring
De enskilda stegen du behöver ta för att kunna ta bort och byta ut fjädersätet kan variera från fordon till fordon och från tillverkare till tillverkare. Sportfordon har ofta en kompakt design och komponentbytet kräver mer ansträngning. Du bör i vilket fall som helst arbeta i lugn takt eftersom det snabbt kan bli farligt att hantera stötdämpare om några misstag begås.
1. Följ dessa steg för att byta ut fjädersätet:
![]() – Nästa steg går ut på att ta bort hjulen. – Ta nu bort koppelstängerna som är kopplade till fjäderbenet. – Ta därefter loss fjäderbenet från styrspindeln i enlighet med fordonstillverkarens instruktioner. – Lossa fjäderbenet med hjälp av fjäderspännaren och säkra den. – Ta nu bort stötdämparens mutter. – Sedan kan fjädersätet tas bort och bytas ut mot en reservdel. – Allting kan nu sättas ihop. – Se till att stötdämparens mutter dras åt med det rätta vridmomentet. För mycket tryck kan få bulten att snurra. – Nu kan fjäderbenet återinstalleras. Utför samtliga steg i omvänd ordning. – Bytet är nu klart. – Härnäst måste fordonet genomgå en hjulinställning eftersom spårningen behöver justeras. För att göra det gör du bäst i att köra direkt till närmaste specialverkstad. |
2. Var uppmärksam på följande när du byter ut fjädersäten:
– Fjädersätenas funktionalitet bör kontrolleras ungefär var 20 000:e kilometer. – Bestäm dig i förväg huruvida du vill byta ut det ena fjädersätet eller båda. – Var extremt försiktig när du hanterar stötdämpare. Fel som begås i samband med arbeten som involverar stötdämpare kan få dödliga konsekvenser. – Ta din bil till en specialverkstad för att justera spårningen direkt efter bytet. Detta är viktigt för trafiksäkerheten. |
Foto: Yavor Kalev, Orlov Alexsandr, MR.YURANAN LAKHAPOL, Ohms1999, MicrostockStudio, totojang1977, BirdShutterB, Dmitriy Yermishin, chanonnat srisura, Wasan Tita, pdsci / shutterstock.com