Fjäderbens-stödlager till topp biltillverkarna
- Fjäderbenslager VOLVO V70
- BMW 3-serie
- VW PASSAT
- VW GOLF
- Fjäderbenslager BMW 5-serie
- AUDI A4
- AUDI A6
- VOLVO V50
- Fjäderbenslager VW CADDY
- MERCEDES-BENZ E-klass
- SAAB 9-3
- FORD FOCUS
- Fjäderbenslager VW TRANSPORTER
- SKODA OCTAVIA
- MERCEDES-BENZ C-klass
- VOLVO XC70
- Fjäderbenslager OPEL ASTRA
- SAAB 9-5
- FORD MONDEO
- AUDI A3

Stötdämpare
(10000 artiklar)
Fjädrar
(10000 artiklar)
Fjäderbenslager
(2401 artiklar)
Dammskydd stötdämpare & genomslagsgummi
(10000 artiklar)
Luftfjädring
(2697 artiklar)
Fjädersäte
(850 artiklar)Fjädersäte (fjäderbenslagring) defekt? » Identifiera felet • Laga • Monteringstips
Stötdämparfästet anslutet stötdämparen till karosseriet, dämpar vibrationer från stötdämparen och låter de främre fjäderstagen få rotera för att du ska kunna styra med fordonet. Därför är de främre stötdämparfästena utrustade med rullager i mitten. Bakre stötdämparfästen roterar inte då bakaxeln är fast och svänger inte. Bakre stötdämparfästen brukar därför ibland istället kallas för stödlager.
Så viktigt är stötdämparfästet
Bilar byggs för att vara så säkra och bekväma som det går inom rimliga parametrar. Som förare är du sällan medveten om de enorma krafterna som din bil utsätts för och producerar. Om stötdämparfästena inte är anslutna till karosseriet med buffertar så kommer krafterna få plåten att påverkas. Du förhindrar stötdämparfästet från att gå av genom att se till att dess anslutningspunkt är av en mycket stark och fast konstruktion vilket i sin tur leder till att bilen blir tyngre. En flexibel, elastisk anslutning mellan stötdämparfästet och karosseriet är därför den ultimata lösningen.
Så är stötdämparfästet byggt
Ett stötdämparfäste är en halvelastisk modul av gummi och plast som är förstärkt av en inre stålring. De främre lagren har integrerade rullager som inte finns i de bakre stötdämparfästena.
Slitage i ett stötdämparfäste
Stötdämparfästena absorberar hela tiden vibrationerna från stötdämparna. Vid varje stöt så trycks flera ton ned mot den lilla gummidelen. Med tiden så ger det elastiska lagret upp. Anslutningen mellan fästet och karosseriet blir då sämre och börjar glappa. Detta visar sig via följande symptom:
- bilen låter extra mycket, särskilt på guppiga vägar
- ojämnt däckslitage
- bilen håller inte en rak körriktning
För att säkerställa att stötdämparfästet faktiskt är defekt så måste du placera bilen på en ramp och sedan skaka stötdämparen manuellt. Om den flyttas fram och tillbaka nu så är fästet definitivt utslitet.
Livslängd och bytesprocess för stötdämparfäste
Livslängden för ett stötdämparfäste är runt 100 000 km körsträcka under normala körförhållanden.
Bytet av stötdämparfästena kräver att du plockar isär stötdämparen först vilket kräver att du har tillgång till diverse specialverktyg såsom fjäderkompressorn. Att försöka montera ned stötdämparen utan en lämpliga fjäderkompressor är rent av livsfarligt! Stötdämparens livslängd brukar vara densamma som stötdämparfästet. Därför rekommenderas det att du byter ut alla relevanta delar på stötdämparen vid ett och samma tillfälle, speciellt om du bara ska byta stötdämparfästena i början. Då får du tillbaka stötdämparanordningar som håller 100 000 km körsträcka igen.
Övriga säkerhetsåtgärder att vidta vid byte av stötdämparfäste
Att plocka isär ett stötdämparfäste kräver enorma reparationer och är inte särskilt svårt men det tar lång tid och kräver mycket arbete. Om du ändå ska plocka bort delar från denna anordning i bilen så kan du lika gärna ta en titt på andra förbrukningsvaror såsom följande:
- axelhylsor
- styraxelhylsor
- kulled
- bromsskivor och bromsbelägg
- hjullager
Det vore extremt irriterande att behöva plocka isär och bort allt igen bara för att byta ett stötdämparfäste för att sedan upptäcka att du måste byta andra komponenter som också visade sig vara defekta. Då är det lika bra att kontrollera alla reservdelar i närheten och byta ut dem vid en och samma vända. Det är billiga reservdelar vi pratar om så byt gärna ut det du kan vid ett och samma tillfälle.
Priser på stötdämparfästen
Stötdämparfästet är otroligt billigt och ändå högkvalitativt för sitt pris, så länge du köper komponenter från etablerade tillverkare. Vanligen ligger priset på mellan 15-30 EUR eller motsvarande cirka 150-300 svenska kronor. I mindre och lättare bilar är stötdämparfästena ännu billigare. Tyngre och snabbare bilar kräver mer stabila reservdelar så de kostar något mer. Stötdämparfästen och stödlager byts alltid ut parvis. Deras slitage sker gradvis och samtidigt. Att bara byta ett lager kommer att försämra körkvalitén rejält och slita ut den andra mycket mer. De bakre stödlagren ska också bytas ut parvis. Färska stötdämparfästen tar dig ett steg närmare att passera den kommande besiktningen.