Hemmafixarbyte av avgassystemet – Mullrande oljud kräver omedelbar åtgärd

Hemmafixarbyte av avgassystemet – Mullrande oljud kräver omedelbar åtgärd

Om bilen börjar göra oljud medan körkvalitén fortsätter vara densamma, är oftast avgassystemet orsaken. På grund av dess enkla konstruktion, mestadels billiga material och dess okomplicerade installation är bytet av den inget problem ens för lekmän. I den här manualen kan du läsa om vad du ska tänka på när du byter ett avgassystem.

Avgassystemet är en av de mest utsatta bildelarna, konstruerande som en utslitningsbar del för att inte göra bilarna alltför dyra. Det här innebär att avgassystemet har en begränsad livslängd.

Avgasernas flöde

Avgasernas flöde i avgassystemetPå sin väg ut i den fria luften passerar avgaserna följande ställen:
Avgasrör
Y-rör
Flexrör
Katalysator
Centralrör
Mitt-ljuddämpare
Slutljuddämpare
Slutstycke

Avgasgrenrör

  • Varje förbränning i motorn producerar avgaser som flödar via utloppsventilen förbi grenrörspackningen in i grenröret. Grenröret är ett krökt rör som leder det heta utflödet längs bilens underkropp. Grenröret är fäst till motorn och därför betydligt utsatt för vibrationer.

    Det är byggt som en särskilt tung och massivt gjuten stålkomponent. Grenröret håller normalt sett under hela bilens livslängd. Ifall motorn är allvarligt felbalanserad kan det uppstå sprickor. Det är en av de mer dyra delarna av avgassystemet, dock så kan man installera en begagnad del. Dock så finns ingen regel utan undantag: i vissa bilar är katalysatorn integrerad i grenröret.

Avgassystem rabatt

Avgassystem Rabatt

Stort utbud

till butiken

y-röret avgas

  • Kopplad till grenröret så för y-röret avgaserna från de separata förbränningskamrarna till en och samma ledning. Den här komponenten är även den massiv. Lambda-sensorn är integrerad i grenröret.
    Dess uppgift är att mäta den kvarvarande halten syre i avgaserna och överföra dessa data till kontrollenheten.
    Y-röret kan också den vara en begagnad del.

flexibelt rör avgas

  • Y-röret följs av ett kort flexibelt rör. Den här komponenten som bara mäter några centimeter, är den exakta motsatsen till det tunga och massiva grenröret av gjutstål och y-röret när det kommer till konstruktion. Bestående av en väv av rostfritt stål är den mycket flexibel och kan enkelt röra sig i alla riktningar. Det finns en bra anledning till det här: flexröret absorberar starka vibrationer från motorn och hindrar dem från att påverka de efterföljande komponenterna.

katalysator

  • Flexröret följs av katalysatorn. Den här komponenten renar avgaserna. Det är avgörande för den här komponenten att förbli opåverkad av motorns vibrationer. Dess keramiska interna komponenter skulle annars gå sönder.

mellanljuddämpare

  • Efter katalysatorn följer det faktiska avgasröret som ofta är utrustat med en mellanljuddämpare. Sedan 2014 är en annan sensor installerad som standard på centralröret som mäter katalysatorns funktion. Den här sensorn kallas den diagnostiska sensorn.

Slutljuddämpare

  • Slutljuddämparen är kopplad till centralröret. Det är här som den faktiska ljudreduktionen sker. Slutljuddämparen slutar i slutstycket. Hela avgassystemet är monterat på bilens undersida med enkla men mycket massiva gummiinfästningar. De håller rören på ett jämnt avstånd från bilens botten. Samtidigt tillåter de svängning och hindrar därmed de rigida rören från att böjas.

Svaga punkter på avgassystemet

  • Den högst belastade delen på avgassystemet är flexröret. Det måste uthärda extrema temperatursvängningar och är konstant vridet. Inte desto mindre så är den här komponenten för 150 kronor häpnadsväckande tålig. Om den utvecklar sprickor så märks det direkt genom att motorn producerar ett öronbedövande ljud. Med ett sprucket flexrör kommer även en bil på 45 hästkrafter snart att låta som en Formel-1 racerbil.
  • Slutljuddämparen är mest utsatt för defekter. Den här komponenten består av tunn, galvaniserad plåtbeläggning. Inte bara är den utsatt för extrema temperatursvängningar. Under dess avkylningsfas drar avgaserna åt sig kondensation.

    I slutljuddämparen blandas fukten med sot från avgaserna och bildar en svagt sur vätska som korroderar avgasröret från insidan ut. Från andra sidan kommer rost, stimulerat av vägsalt, att äta sin väg genom slutljuddämparens plåtbeläggning.

    En slutljuddämpare varar därför bara flera år. En defekt slutljuddämpare identifieras genom att motorljuden gradvis blir högre. Vid en visuell inspektion kan man hitta svarta fläckar på komponenten. Dessa är de punkter där avgaser kommer ut och lämnar ett spår av sot.

  • Katalysatorn meddelar sin felfunktion genom rasslande och knackande ljud som tyder på en trasig keramisk kärna. Bitarna rullar runt i kåpan. Förr eller senare kommer ljuden att upphöra – kåpan är tom. Hela kärnar har smulats sönder till damm och blåsts ut av avgasflöder.

    Det här kommer till sist att visa sig vid nästa besiktning : en bil utan katalysator kommer inte klara emissionstestet. Med hjälp av den diagnostiska sensorn som nyss blivit standard så upptäcks det här felet mycket tidigare.

Var inte rädd för ett trasigt avgassystem

trasigt avgassystemAvgassystemet är en av de enklaste enheterna att reparera. Priserna för de separata komponenterna kommer dock variera kraftigt. Den överlägset dyraste delen är katalysatorn som kan kosta mer än 10,000 kronor.

Du kan prova med att ersätta den med en begagnad del men du vet aldrig om en katalysator fortfarande fungerar som den ska.

Flexröret, mellanljuddämparen och slutljuddämparen är betydligt billigare och kan köpas separat. Särskilt slutljuddämparen kan, beroende på kvalitet och körstil, vara utgången efter några år. I de flesta fall är det här dock inget problem alls.

En ny slutljuddämpare för de flesta bilserier kostar mindre än 1000 kronor. Detsamma gäller mellanljuddämparen. Mellanröret är fantastiskt robust i de flesta bilar. Även om det inte håller lika länge som grenröret eller y-röret är det inte en specifik utslitningsdel.

Reparera avgassystemet

Reparera avgassystemetPå ett tekniskt plan består avgassystemet av ett set av sammanfogade rör som hålls samman av klämmor. Teoretiskt kan de separeras enkelt. I praktiken får ofta rost och smuts rören att klibba ihop sig. Innan du börjar dra tills dina fingrar blöder så är en vinkelslip det bästa sättet. Se alltid till gnistor flyger iväg från bilen. Helst ska underkroppen vara täckt när man slipar ett gammalt avgassystem. Likväl, var mycket försiktig: gnistorna utgör en stor risk för brand!

Om slipning inte kan undvikas, arbeta alltid förnuftigt: ta bara bort den trasiga delen. Den intakta delen borde lämnas oskadad. Det är inte logiskt att skära upp en katalysator för att ta bort ett flexrör. Istället kan den kvarvarande biten tas bort från den gamla delen med en skruvmejsel och några hammarslag.

Ingen nytta att svetsa

Att svetsa avgasröret är meningslöst. Även i nyskick är metallen så tunn att den knappast kan svetsas ordentligt. Om slutljuddämparen är full av hål finns det praktiskt taget ingen stark plåtbeläggning kvar. Det kompletta bytet av ljuddämparen är snabbare, renare och mer hållbart än svetsade bitar

Helt utbyte är den lättaste vägen

Som ett alternativ till utbyte av en enstaka defekt komponent så är det givet att byta ut hela avgassystemet. “Hela” betyder allt förutom katalysatorn, inkluderat flexröret.
Att lossa och ta bort de gamla rören är betydligt enklare. Dessutom ger ett helt nytt avgassystem maximal säkerhet och livsspann. Samma belastning på alla komponenter får dem att slitas samtidigt.

Om flexröret går sönder kommer en korroderad slutljuddämpare att följa snart. Det låga priser på kompletta avgassystem (utan katalysator) gör bytet av alla utslitningsbara delar synnerligen enkelt. Byte av avgassystemet inkluderar alltid byte av allt gummi. Poröst gummi i avgassystemet kommer att kritiseras på besiktningen.
Det här kan undvikas till liten kostnad. Ett helt avgassystem utan katalysator finns för mindre än 1000 kronor, beroende på bilmodell.

Foto: Dmitry Kalinovsky, kvsan, KUNANEK SUPAKOSOL, Apinunt Sukhapinda, homydesign, Einar Muoni, fabiodevilla, Besjunior, Visionsi, Aleksey Rodionov / shutterstock.com