Om motorn gör ett otrevligt vinande ljud är det generellt orsakat av v-remmen eller i dess mer moderna form, fläktbältet. Det är viktigt att regelbundet och genomgående kontrollera skicket på denna slitagedel för att det inte ska gå av, vilket medför att enheterna som drivs av remmen går sönder helt. För att förebygga detta kan du byta ut v-remmen eller fläktbältet på egen hand. Hur detta fungerar kan du läsa nedan.
Vad är V-remmens funktion?

V-remmen driver de så kallade sekundära enheterna, ursprungligen generatorn och kylarvattenpumpen. Numera drivs även servostyrningspumpen och luftkonditioneringskompressorn av v-remmen. Den fungerar genom friktionslås, fläktremmen fungerar nyckellåst och friktionslåst. Båda är under konstant belastning och friktion, vilket försvagar materialet över tid. Vid ett visst ögonblick är remmen utsträckt till den punkten att spänningen inte längre är på den nödvändiga nivån. Remmen glider då och låter på det typiskt vinande sättet. Detta är ögonblicket då föraren bör inspektera den noggrant. V-remmen kan kontrolleras med ett fingertest. Om den kan dras med ett finger är spänningen inte längre tillräcklig. Om materialet har sprickor måste remmen bytas ut. Om det fortfarande ser bra ut räcker det att spänna åt den.
![]() V-remmar till ett specialprisnu från 44,35 krtill butiken ⇒ |

Flera återförsäljare erbjuder så kallade v-remssprayer och vissa forum på internet rekommenderar att hålla ett brinnande ljus eller en bit tvål nära bältet. Alla dessa metoder är kontroversiella och hjälper bara temporärt mot symptomen (det vinande ljudet) men adresserar inte orsaken. Om v-remmen är helt bruten kan AA hjälpa till med att byta ut den på plats. Nödlösningen med en strumpbyxa hjälper bara i äldre bilar och bör inte längre användas.
Manual: spänna åt v-remmen

Var vänlig notera: denna metod fungerar inte i alla bilar!
![]() |
Steg 2: Lokalisera låsbulten. Den kan återfinnas där generatorn är monterad på ett slags spår och kan lösgöras med en nyckel. Det är sällan nödvändigt att skruva löst den helt och hållet. |
![]() |
Steg 4: Skruva åt muttrarna och sedan låsbulten igen. |
![]() |
V-remmar och dess märkningar – hur du hittar den rätta
Om en v-rem har små sprickor eller om materialet är poröst och har små hål är utbyte oundvikligt. Alla v-remmar och fläktremmar har en speciell märkning som gör att du snabbt kan hitta en matchande rem att byta till. Märkningen kan se ut som följer:
XPZ 562 LW

De första bokstäverna (de kan vara nummer också) indikerar profilen. Det finns flera profiler XPZ betyder v-remmar med smal profil, kuggade; ZX är för v-remmar med kuggad profil och B betyder den traditionella V-remsprofilen. Den andra positionen har alltid ett nummer. Var uppmärksam här. Om detta är ett värde utan prefix är det en referenslängd. Det är, som i detta fall, kombinerat med LW, detta indikerar den faktiska metriska längden, i detta exempel 562 mm.
Fläktremmar har dessa märkningar också, såsom:
8PK720

Det första numret indikerar antalet ribbningar, i detta fall 8, följt av en profilindikation (profil K) och till sist referenslängden i mm. Oavsett om det gäller en v-rem eller en fläktrem har den alltid en märkning som bör göra den lätt att hitta. Om det inte finns någon märkning tillgänglig är det möjligt att hitta den rätta reservdelen hos återförsäljaren med hjälp av en produktlista och nyckelnummer. Biltillverkaren rekommenderar sällan en specifik drivrem eftersom de är mer eller mindre standardiserade delar. En vinande v-rem är inte en defekt som är direkt relevant för besiktningen utan främst en indikation. En porös eller skadad rem är en defekt.
![]() Fläktremmar i toppkvalitetfrån endast 29,48 krBeställ online ⇒ |

Steg-för-steg: byta ut v-rem / v-ribbad rem

Anmärka: I vissa bilar används så kallade elastiska remmar istället för de vanliga ribbade v-remmarna. För dessa remmar finns ingen remsträckare eller andra spänningskomponenter närvarande. Att byta ut elastiska remmar kräver specialverktyg och mycket kraft. Detta byte kan bara göras i en verkstad.
Nödvändiga verktyg:
- Billyft
- Smörjgrop
- Ringnyckel eller nyckel med öppen ände
- Dorn
- Eller borr
![]() |
Steg 1: För en v-rem: lokalisera generatorn och spåren på vilka den är monterad. Det bör finnas två skruvar och en bult, eller en bult och en skruv. Höj upp bilen. Lösgör den första låsbulten/skruven och sedan justeringsskruven.![]() För en ribbad v-rem/fläktrem: hitta generatorn och dess sammankopplade remskiva. Med en öppen-ändad nyckel kan spänningshävaren tryckas i riktningen mot ilägget så att båda borrhålen är parallella. Positionen är fixerad med dornet eller en liten borr. Remmen bör nu ha förlorat sin spänning helt. |
![]() |
![]() |
Steg 4: För en v-rem: Höj upp bilen. Dra generatorn bakåt tills spänningen är tillräcklig. Om nödvändigt, slå några gånger med gummihammaren mot generatorn för att gustera den.![]() För fläktremmen: Placera nyckeln på spänningshävaren, avlägsna dornet eller borren. Återställ långsamt spänningshävaren till dess originalposition. Detta bör ske automatiskt genom fjädertrycket. Var uppmärksam på fläktremmen och se till att den är positionerad precis i mitten överallt. |
![]() Steg 6: Sitt i bilen och starta motorn. Var särskilt uppmärksam på generatorn, kontrollera servostyrningen och luftkonditioneringen. Lyssna på alla ljud. Om allt låter normalt och alla system fungerar normalt var bytet lyckat. |
Vanliga fel och dess lösningar
Under normala förhållanden är det ingen utmaning att byta ut en v-rem eller fläktrem även för nybörjare. Däremot kan problem inträffa under den första körningen efter bytet. Här kan de läsa de vanligaste felen och en möjlig lösning.
![]() |
![]() |
![]() |