Multirem till din bil
Fläktrem till topp biltillverkarna
- Generatorrem VOLVO V70
- Generatorrem VW GOLF
- Drivrem BMW 3-serie
- VW PASSAT
- Generatorrem BMW 5-serie
- Generatorrem AUDI A4
- Drivrem AUDI A6
- MERCEDES-BENZ E-klass
- Generatorrem VOLVO V50
- Generatorrem VW CADDY
- Drivrem SAAB 9-3
- VOLVO V60
- Generatorrem MERCEDES-BENZ C-klass
- Generatorrem FORD FOCUS
- Drivrem SKODA OCTAVIA
- VOLVO XC70
- Generatorrem VW TRANSPORTER
- Generatorrem VOLVO XC60
- Drivrem KIA CEE'D
- FIAT DUCATO
Multirem defekt? » Identifiera felet • Laga • Monteringstips
Mer kraft, mindre tjut med kilremmen
Kommer du fortfarande ihåg det där otrevliga ljudet från bilen med en v-rem som var slö? Orsaken bakom att detta ljud har försvunnit från allmänhetens kännedom är tack vare kilremmen. Denna slags rem (poly-v rem eller v-ribbad) har nästan ersatt den vanliga v-remmen. Trots detta så är lägre bullernivå inte orsaken till varför drivremmen fick en ny design.
Högre prestanda från samma generator
Varför v-remmen ersattes med kilremmen ligger i att större förväntningar från användaren uppstod. Moderna bilar är utrustade med mer elektronik än någonsin i bilindustrins historia. Sätesuppvärmning, AC-system, säkerhets- och komfortsystem, sensorer, kraftfulla ljudsystem och så vidare. Allt detta kräver mer från generatorn än vad de gamla 12 V generatorerna klarar av att generera.
Att installera större generatorer är en lösning men det otroligt mycket mer plats plus att det skulle bli onödigt dyrare som lösning. Istället är det bättre om den tillgängliga generatorn bara kan gå snabbare. Detta har dock en nackdel: lagren slits ut snabbare när generatorn drivs med en vanlig v-rem.
Mindre slitage genom frigång
För att få ut mer prestanda från samma generator och samtidigt hålla lagrens slitagenivå under kontroll, använder sig tillverkarna av ett trick: i moderna bilar har generatorn en remskiva med ett löphjul. Detta betyder att den bara kan drivas åt ett håll. När motorns varvtal är lågt, behåller det frigående svänghjulet rotationsenergin tills att den har nått det nya motorvarvtalet. I den styva anslutningen mellan v-remmen och generatorn så har generatorns hastighet minskat och sedan höjts. Ett frigående svänghjulet frigör lagren så de inte slits lika mycket.
Spänna kilremmen
Remmen måste behålla sin spänning för att generatorn och dess remskiva med ett löphjul. ska kunna bibehålla optimal drift. Detta gäller även v-remmen. När anslutningen mellan driften och generatorn är styv så justeras remspänningen av generatorn. Löphjulet kräver en extern spännrulle som behåller den flexibla spänningen. Löphjulet och spännrullen behöver en bred kontaktyta och därför har den smala v-remmen ersatts av den bredare kilremmen.
Samma prestanda, större yta
Kilremmen är en platt rem som förstärks av längsgående ribbor. V-formade ribbor har samma funktion som den vanliga v-remmen har: de stabiliserar remmen och förbättrar kontakten mellan generatorns löphjulet och kuggdreven på motorn. I många bilar driver kilremmen även vattenpumpen vilket utsätter komponenten för många påfrestningar samtidigt.
Så byter du ut kilremmen
Att byta ut kilremmen är inte så lätt som man kunde önska sig. Det krävs förkunskaper om hur du ska använda spännaren. Moderna märkesremmar är mycket hållbara. De byts ut samtidigt som löphjulet och spännaren i ett underhållsintervall. Det är inte lika billigt som det brukar vara att byta v-remmar men du får tillbaka bilens funktionalitet vid ett och samma underhållsarbete. Om remmen går sönder för tidigt så beror det troligen på mekaniska skador. Detta bör du då kontrollera. Gnagare kan vara orsaken bakom felande kilremmar. Själva remmen kostar bara mellan 5-20 EUR och om du har god fingerfärdighet så kan du byta ut den på ett par minuter. På grund av hög påfrestning så är märkeskvalité viktigt. Då får du en säkerhet som håller länge vilket gör att du kan koppla av under körningen.