0

0.00 kr

#

Multirem till ditt fordon

Välj ditt fordon

med registreringsnummer*

Multirem Den bästa möjliga kvaliteten på varje enskild produkt

Premiumtillverkare av Poly-v rem:

  • BOSCH Multirem
  • FEBI BILSTEIN Multirem
  • MAPCO Multirem
  • SKF Multirem
  • TOPRAN Multirem
  • SWAG Multirem
  • METZGER Multirem
  • JP GROUP Multirem
  • Köp till bästa pris här JAPANPARTS Poly-v rem
  • Köp till bästa pris här GATES Poly-v rem
  • Köp till bästa pris här LEMFÖRDER Poly-v rem
  • Köp till bästa pris här BLUE PRINT Poly-v rem
  • Köp till bästa pris här INA Poly-v rem
  • Köp till bästa pris här CONTITECH Poly-v rem
  • Köp till bästa pris här HERTH+BUSS JAKOPARTS Poly-v rem
  • Köp till bästa pris här MAGNETI MARELLI Poly-v rem
  • SASIC
  • DAYCO
  • RUVILLE
  • TRISCAN

Multirem defekt? » Identifiera felet • Laga • Monteringstips

Mer kraft, mindre tjut med kilremmen

Kommer du fortfarande ihåg det där otrevliga ljudet från bilen med en v-rem som var slö? Orsaken bakom att detta ljud har försvunnit från allmänhetens kännedom är tack vare kilremmen. Denna slags rem (poly-v rem eller v-ribbad) har nästan ersatt den vanliga v-remmen. Trots detta så är lägre bullernivå inte orsaken till varför drivremmen fick en ny design.

Högre prestanda från samma generator

Varför v-remmen ersattes med kilremmen ligger i att större förväntningar från användaren uppstod. Moderna bilar är utrustade med mer elektronik än någonsin i bilindustrins historia. Sätesuppvärmning, AC-system, säkerhets- och komfortsystem, sensorer, kraftfulla ljudsystem och så vidare. Allt detta kräver mer från generatorn än vad de gamla 12 V generatorerna klarar av att generera.
Att installera större generatorer är en lösning men det otroligt mycket mer plats plus att det skulle bli onödigt dyrare som lösning. Istället är det bättre om den tillgängliga generatorn bara kan gå snabbare. Detta har dock en nackdel: lagren slits ut snabbare när generatorn drivs med en vanlig v-rem.

Mindre slitage genom frigång

För att få ut mer prestanda från samma generator och samtidigt hålla lagrens slitagenivå under kontroll, använder sig tillverkarna av ett trick: i moderna bilar har generatorn en remskiva med ett löphjul. Detta betyder att den bara kan drivas åt ett håll. När motorns varvtal är lågt, behåller det frigående svänghjulet rotationsenergin tills att den har nått det nya motorvarvtalet. I den styva anslutningen mellan v-remmen och generatorn så har generatorns hastighet minskat och sedan höjts. Ett frigående svänghjulet frigör lagren så de inte slits lika mycket.

Spänna kilremmen

Remmen måste behålla sin spänning för att generatorn och dess remskiva med ett löphjul. ska kunna bibehålla optimal drift. Detta gäller även v-remmen. När anslutningen mellan driften och generatorn är styv så justeras remspänningen av generatorn. Löphjulet kräver en extern spännrulle som behåller den flexibla spänningen. Löphjulet och spännrullen behöver en bred kontaktyta och därför har den smala v-remmen ersatts av den bredare kilremmen.

Samma prestanda, större yta

Kilremmen är en platt rem som förstärks av längsgående ribbor. V-formade ribbor har samma funktion som den vanliga v-remmen har: de stabiliserar remmen och förbättrar kontakten mellan generatorns löphjulet och kuggdreven på motorn. I många bilar driver kilremmen även vattenpumpen vilket utsätter komponenten för många påfrestningar samtidigt.

Så byter du ut kilremmen

Att byta ut kilremmen är inte så lätt som man kunde önska sig. Det krävs förkunskaper om hur du ska använda spännaren. Moderna märkesremmar är mycket hållbara. De byts ut samtidigt som löphjulet och spännaren i ett underhållsintervall. Det är inte lika billigt som det brukar vara att byta v-remmar men du får tillbaka bilens funktionalitet vid ett och samma underhållsarbete. Om remmen går sönder för tidigt så beror det troligen på mekaniska skador. Detta bör du då kontrollera. Gnagare kan vara orsaken bakom felande kilremmar. Själva remmen kostar bara mellan 5-20 EUR och om du har god fingerfärdighet så kan du byta ut den på ett par minuter. På grund av hög påfrestning så är märkeskvalité viktigt. Då får du en säkerhet som håller länge vilket gör att du kan koppla av under körningen.

Toppsäljare: de mest populära produkter

  • Flerspårsrem
    GATES Flerspårsrem 6PK1873 lågt pris
    GATES | 6PK1873
    154,63 kr -15% 181,92 kr Spara: 15% Skick:  Helt ny
  • Flerspårsrem
    BOSCH Flerspårsrem 1 987 948 496 lågt pris
    BOSCH | 1 987 948 496
    157,83 kr -15% 185,68 kr Spara: 15% Skick:  Helt ny
  • Flerspårsrem
    DAYCO Flerspårsrem 6DPK1195 lågt pris
    DAYCO | 6DPK1195
    183,99 kr -15% 216,46 kr Spara: 15% Skick:  Helt ny
  • Flerspårsrem
    FEBI BILSTEIN Flerspårsrem 28908 lågt pris
    FEBI BILSTEIN | 28908
    105,72 kr -15% 124,38 kr Spara: 15% Skick:  Helt ny
  • Flerspårsremssats
    CONTITECH Flerspårsremssats 6PK1070K1 lågt pris
    CONTITECH | 6PK1070K1
    573,87 kr -15% 675,14 kr Spara: 15% Skick:  Helt ny
  • Flerspårsremssats
    GATES Flerspårsremssats K015PK1123XS lågt pris
    GATES | K015PK1123XS
    704,81 kr -15% 829,19 kr Spara: 15% Skick:  Helt ny
  • Flerspårsrem
    GATES Flerspårsrem 6PK975 lågt pris
    GATES | 6PK975
    160,43 kr -15% 188,74 kr Spara: 15% Skick:  Helt ny
  • Flerspårsrem
    BOSCH Flerspårsrem 1 987 946 240 lågt pris
    BOSCH | 1 987 946 240
    129,51 kr -15% 152,36 kr Spara: 15% Skick:  Helt ny
  • Flerspårsremssats
    SKF Flerspårsremssats VKMA 31098 lågt pris
    SKF | VKMA 31098
    528,13 kr -38% 851,82 kr Spara: 38% Skick:  Helt ny
  • Flerspårsrem
    CONTITECH Flerspårsrem 6PK1050 lågt pris
    CONTITECH | 6PK1050
    152,27 kr -15% 179,14 kr Spara: 15% Skick:  Helt ny
  • Flerspårsremssats
    SKF Flerspårsremssats VKMA 33165 lågt pris
    SKF | VKMA 33165
    587,54 kr -15% 691,22 kr Spara: 15% Skick:  Helt ny
  • Flerspårsremssats
    GATES Flerspårsremssats K036PK1070 lågt pris
    GATES | K036PK1070
    506,03 kr -15% 595,33 kr Spara: 15% Skick:  Helt ny