Lägre, bredare – snabbare? Allt du behöver veta om att sänka bilupphängningen!

Lägre, bredare – snabbare? Allt du behöver veta om att sänka bilupphängningen!

När den första biltuningssvågen dök upp på 80-talet var “bilsänkning” en magisk formel. Den enligt utsago enkla proceduren att sänka upphängningen förvandlade vanliga familjebilar, billiga kupéer och till och med skåpbilar och kombier till sportiga racerbilar. Men snart skulle det stå klart att denna sänkningsprocess är allt annat än enkel.

Eget mixtrande bäddar för katastrof

bilupphängningDet är lika bra att få det sagt direkt: att kapa av spiralfjädrarna är strängt förbjudet. Egenhändigt kapande av spiralfjädrar i syfte att sänka bilen är inte bara olagligt, det gör också bilen farlig att använda i trafiken.

För att vara lite mer specifik är risken hög att du krockar med ett träd. För din egen och andra trafikanters skull bör bilen tas ur trafik innan det värsta händer.

Praktisk nytta är ganska liten

Innebär sänkning av upphängningen användbara eller praktiska fördelar?Innebär sänkning av upphängningen användbara eller praktiska fördelar? Inte precis. Bortsett från att bilen får ett nytt utseende innebär en sänkning av den få fördelar. Den kommer varken att bli snabbare eller billigare i drift. En professionellt utförd modifiering med godkända och ordentligt testade komponenter kan dock leda till bättre väghållningsegenskaper. Skälet till det är att bilens tyngdpunkt befinner sig närmare vägen.

Du kommer att märka att bilen svajar betydligt mindre i kurvor. Genom att sänka bilen kan dynamiken förbättras något. Men givetvis måste andra komponenter anpassas också, såsom:

– däcken
– fälgarna
– bromsarna
– tillägg till karossen

Att sänka bilen ingår i ett koncept som bör planeras och övervägas noggrant. Fel beslut kan leda till en inadekvat och otillfredsställande lösning.

Upphängningsfjädrar med TÜV-certifikat

Upphängningsfjädrar med TÜV-certifikat

Stort sortiment och fri frakt

Spara nu!

Se inte mellan fingrarna med nackdelarna

Se inte mellan fingrarna med nackdelarna av bilsänkningInnan du kastar dig in i ett nytt äventyr som involverar din bils fjädring bör du vara medveten om att detta innebär en grundläggande förändring av din bil. Du betalar ett högt pris för att sänka upphängningen:

– det blir svårare att ta sig in i och ut ur bilen
– upphängningen försvagas
– översikten försämras
– frigångshöjden blir mindre
– reparationskostnaderna ökar

Att sätta sig i bilen genom att vrida höfterna och anstränga ryggraden är inte för alla. Beroende på fordonets modell är det ganska påfrestande för kroppen att ta sig in i en nedsänkt bil. Så snart du lyckats sätta dig väntar ännu mer obehag: varje brunnslock, potthål, och sten kommer att kännas. Ryggsmärtor är i princip oundvikliga efter längre turer i en nedsänkt bil.

Det du kommer att se mest av när du färdas i en nedsänkt bil är andra trafikanters stänkskärmar. Mycket mer än så kommer du inte kunna se. På landsvägar kan detta möjliggöra snabbare körning. I urbana områden bör du däremot färdas med mer försiktighet.

Avgassystem vid bilsänkningVarje gupp på vägen kommer både att kännas och höras. Att slå i hinder med botten kan skada avgassystemet och oljetråget. Förkortade fjäderben slits ut snabbare, vilket så småningom orsakar höga knackande ljud. På grund av dessa saker håller komponenterna inte särskilt länge. Trasiga ändrör, förstörda katalysatorer, slitna fjäderbenslager och läckande oljetråg är några saker som kommer på köpet med en nedsänkt bil.

Expertis är nyckeln

Tuning av en bil med sänkta upphängningenTuning av upphängningen löper en stor risk att gå fel om den utförs av personer utan den expertis som krävs. Därför bör modifikationer av denna typ alltid utföras under övervakning av professionella. En kompetent försäljare kan förse dig med den rätta kombinationen av fjäderben, däck och fälgar som passar just din bil. Denna inrådan bör alltid beaktas. Annars riskerar du att förlora pengar och samtidigt gå miste om det önskade resultatet. I värsta fall kan det sluta med att du får en bil som är olaglig att köra. Noggrann planering av inställningen, med tanke på alla nödvändiga åtgärder rekommenderas därför starkt.

Olika sänkningsmetoder

Olika sänkningsmetoder

Det finns tre olika sätt att sänka din bil:

– genom att korta ned spiralfjädrarna
– genom installation av sportfjädring
– installation av en elektroniskt styrd adaptiv fjädring

Billigt och snabbt: förkortning av spiralfjädrar

Att korta ned spiralfjädrarna är den billiga lösningen för att sänka bilen. Deras installation är laglig och relativt enkel. Förutsatt att du har tillgång till de rätta verktygen kan installationen av sportfjädrar till och med utföras hemma i garaget.

förkortning av spiralfjädrarObservera: Om dina spiralfjädrar går sönder som ett resultat av ingrepp med fel verktyg kan det orsaka allvarliga och till och med dödliga olyckor.
En spiralfjäder som är spänd med olämpliga verktyg kan frigöra extremt höga krafter när den bryter av. Därför bör du alltid använda dig av professionella spiralfjäderspännare!

byta ut standardmässiga spiralfjädrarFör att byta ut standardmässiga spiralfjädrar mot godkända, kortare versioner måste stötdämparen först avlägsnas. Detta innebär en möjlighet att undersöka denna del. Vi rekommenderar också att du installerar nya fjäderbenslager. Dessa komponenter utsätts för hög belastning om bilen sänks. Nya fjäderbenslager kommer att hålla betydligt längre efter att bilen sänkts.

Efter bytet bör bilen omjusteras. Detta kan enbart utföras i en professionell verkstad med rätt utrustning. En uppsättning spiralfjädrar för att sänka en bil kostar 3 000 kr och uppåt.

En paketlösning för adekvata resultat

sportfjädringOm du överväger att lägga ut lite mer är sportfjädring det rätta valet. Denna fjädring består av stötdämpare och fjäderben. Generellt sett innehåller dessa uppsättningar lager och andra installationskomponenter.

Att installera en sportfjädring är lika svårt, eller lätt, som att installera ett nytt fjäderben. Här gäller också följande: arbeta alltid med professionella verktyg och strunta inte i den nödvändiga omjusteringen.

Stötdämpare Monroe och andra märkestillverkare

Stötdämpare Monroe till bästa pris

Bästa pris hos oss – garanterat!

BESTÄLLA SÄKERT ONLINE

Gör-det-själv-arbeten med upphängningen kräver viss expertis. Det må se enkelt ut, men mycket kan gå fel. Om du inte har de kunskaper och den erfarenhet som krävs är det bäst att låta proffsmekaniker ta hand om sportfjädringen.

Det lyxiga alternativet: Adaptiv fjädring

Adaptiv fjädringAdaptiv fjädring erbjuder maximal sportighet samtidigt som den ursprungliga körkomforten bibehålls. Detta möjliggörs tack vare elektroniskt styrda stötdämpare. Dämpningen justeras och appliceras varje millisekund av elektromagneter och en väldigt känslig styrenhet.

Och än viktigare: adaptiv fjädring ger föraren valmöjligheten att justera till en mjukare eller styvare studs.

Dock har eftermonterade adaptiva fjädringar sitt pris: de kostar dig hela 30 000 kr. Det finns inte mycket du kan göra själv. Installation, programmering och justering av adaptiv fjädring är en uppgift för professionella verkstäder.

Slutsats: Välgrundade beslut leder till optimalt resultat

Bilsänkning är en oumbärlig del av tuningsområdetBilsänkning är en oumbärlig del av tuningsområdet. Massor har hänt sedan 1980-talet och även billiga lösningar kan erbjuda intressanta resultat. En nedsänkt bil behöver inte nödvändigtvis vara oanvändarvänlig och ha en styv studs.

Att sänka bilen är dock fortfarande en del av ett större åtgärdspaket som bör övervägas noga. Innan du låter sänka din bil bör du noggrant beräkna kostnader och vinst.

Med en optimal kombination av däck, fälgar, en sänkningssats och ett karosskit med matchande lack ger du din bil allt den behöver.

Foto: Andrus Ciprian, socrates471, Cepheia, SHINPANU, chanonnat srisura, kitzcorner, Solcan Design, Digital Genetics, Andrus Ciprian / shutterstock.com