Fjädrar till din bil
Spiralfjädrar till topp biltillverkarna
- Fjäder VOLVO V70
- Fjäder VW GOLF
- Spiralfjäder BMW 3-serie
- VW PASSAT
- Fjäder BMW 5-serie
- Fjäder AUDI A4
- Spiralfjäder AUDI A6
- MERCEDES-BENZ E-klass
- Fjäder VOLVO V50
- Fjäder VW CADDY
- Spiralfjäder SAAB 9-3
- VOLVO V60
- Fjäder MERCEDES-BENZ C-klass
- Fjäder FORD FOCUS
- Spiralfjäder SKODA OCTAVIA
- VOLVO XC70
- Fjäder VW TRANSPORTER
- Fjäder VOLVO XC60
- Spiralfjäder KIA CEE'D
- FIAT DUCATO
Fjädrar defekt? » Identifiera felet • Laga • Monteringstips
Tuff dämpning för bekväm körning: spiralfjädrar
Spiralfjädrar är en viktig del i fjädringen då den tillsammans med stötdämparen ger en bekväm körning. En högkvalitativ spiralfjäder kompenserar för ojämnheter i vägen och förhindrar kupén från att bli obekväm på grund av det. Spiralfjädern är den vanligaste formen av mekanisk dämpning.
Varför både stötdämpare och fjädrar?
Fjädrarna i en bil kompenserar för stora väggupp. De är förspända och trycker hjulen ner i alla hål som du kör över och låter bilen hela tiden ha kontakt med vägbanan. Stötdämparna i sin tur är byggda för små ojämnheter vägbanan och dämpar slag från stenar och mindre hål i vägen. Stötdämparen och spiralfjädern bildar fjäderbenet. Dess dämpande funktioner är alltid exakt justerade så när du byter stötdämparen så måste den även passa den exakta spiralfjädern som används.
Olika slags fjädringssystem
De första fjädringarna hade bladfjädrar installerade. Bladfjädrar är numera sällsynta i fordon. Off-road fordon och skåpbilar kan ha dem på bakaxeln men de blir mer sällsynta och byts ut mer och mer mot spiralfjädrar. En annan slags fjädring finns i spårfordon. Här finns en torsionsstav som är mycket bra som fjädringssystem. Kompakta medelstora franska bilar utrustades med denna slags fjädring. Tekniskt sett är torsionsstavar enkla: en stålstång, som vrids längs dess längsgående axel. Installationen är dock komplicerad och bytet av den ännu mer komplicerat.
Där sitter spiralfjädern
Vanligen bildar spiralfjädern och stötdämparen en enhet som kallas för fjäderbenet. På bakaxeln finns separata konstruktioner för fjäderben, i de flesta sådana fjädringar sitter stötdämparen i mitten av spiralfjädern. Vissa fjäderben har stötdämparen och spiralfjädern bredvid varandra. De kan då bytas som en komplett del precis som vanliga fjädrar.
Defekt spiralfjäder
En spiralfjäder håller cirka 100 000-150 000 km körsträcka. Komponentens svaga punkt är dess konstruktion som måste vara stadig nog för att hålla länge och tåla korrosion.Rostfritt stål är för sprött för detta och går sönder snabbt. Tillverkarna utrustar spiralfjädrar med elastisk skyddslack. Nära kontakt med vägen och fortsatta rörelser på dess fästpunkter slipar bort skyddslacken gradvis. Rost bildas då och fjädern går då förr eller senare av . En trasig fjäder leder till livsfarliga körsituationer. Därför ska du alltid kontrollera dina spiralfjädrar och byta dem vid behov vid angivna regelbundna intervaller. En trasig fjäder påverkar din körkvalité mycket negativt. Bilen börjar dra åt ena sidan och fjädringen börjar låta mer och det blir svårare att styra. När du upplever en eller flera av dessa symptom så ska du genast uppsöka närmaste verkstad i låg hastighet.
Så byter du en spiralfjäder
Att demontera en defekt spiralfjäder är lätt: du kan enkelt skära bort den med hjälp av en vinkelslip. Detta är också det säkraste sättet. En trasig spiralfjäder kan brista igen i fjäderkompressorn vilket kan leda till en livshotande situation. Hela fjädringen måste demonteras för att kunna installera den nya spiralfjädern. Att installera ny spiralfjäder kräver alltid användningen av en fjäderkompressor. Att försöka använda sig av spännremmar eller andra konstiga lösningar är rentav livsfarligt. Faktum är att större delen av olyckorna i privata garage är reparationsförsök på komprimerade fjädrar med olämpliga verktyg.
Så mycket kostar en ny spiralfjäder
Priset för en spiralfjäder beror på vilken bil den skall installeras i. Lätta och kompakta bilar behöver mindre starka spiralfjädrar än tunga limousiner eller högpresterande racingbilar. Spiralfjädrar ska alltid bytas parvis per axel. Priserna börjar vid 30 EUR per del.