Tändning till alla bilmärken
Tändning för alla bilmodeller
Tändning - Information för funktion, reparation och byte
Tändsystemet används för att antända bränsle-luftblandningen i förbränningskammaren. Det utlöser den explosion som trycker kolven i den önskade riktningen och sprider på detta sätt hela kraften i motorn.
Från tändstift till generator
Tändsystemet är baserat på den plötsliga urladdningen från högspänningsström. Tändningens kvalitet förlitar sig på gnistans kraft, dess varaktighet och storlek. Ju starkare gnistan är, desto mer exakt blir förbränningen av luftbränsleblandningen.
Spänningsbanan
Generatorn producerar tändsystemets elektricitet. Därefter ger generatorerna som är fästa på motorn - beroende på fordon - en spänning på 3-24 volt. Små motorcyklar har ofta fortfarande 3 voltskretsar medan tunga lastbilars system har upp till 18-24 volt. Bilar har normalt ett 12-voltssystem, men på grund av det ökande antalet elförbrukare i nyare bilar, kommer standarden snart vara 18 volt. En effektiv tändning kräver dock betydligt mer än 24 volt. Det är därför spänningen måste trissas upp. Detta är en uppgift för tändspolen. Tändspolen är en enkel transformator som är fixerad på bilkroppen. När tändspänningen lämnar transformatorn har den tiotusentals volt.
På grund av den låga strömmen, är denna spänning inte livsfarlig. Trots detta är det inte trevligt att röra vid en tändkabel. Den intensifierade spänningen passerar genom brytaren, som i moderna fordon styrs elektroniskt. Äldre fordon har vanligtvis en mekanisk brytare, som idag inte längre används då den är känslig för fel. Från brytaren går spänningen in i fördelaren. Den leder tändspänningen till rätt förbränningskammare. Hittills har systemet med fördelarrotorarm och tändkabel ansluten till locket visat sig vara väldigt effektivt. Spänningen går från tändkabelns distributör som bara består av en tjock kabel och kontakter. Slutligen kommer tändspänningen fram till tändstiftet, som sitter fixerat på motorn.
Hur man upptäcker skador på tändsystemet
En bil med ett defekt tändningssystem, kan råka ut för två saker: antingen går biljen ojämnt eller så går den inte alls. Om bilen är svårstartad eller om motorn stannar under körning, är orsaken troligen fel i tändningssystemet. Först bör du kontrollera att alla kablar fortfarande sitter på plats och är inkopplade. För att bilen skall starta är det ofta tillräckligt att ansluta en unplugged tändkabel igen. Från tändstiftet till distributör är alla delar billiga förbrukningsvaror. I bilens instruktionsbok finns angivna bytesintervall för tändstift. Det är rekommenderat att du även kontrollerar distributören vid varje tändstiftsbyte. För att kontrollera den måste du koppla ur den och titta inuti den.
Om starka brännmärken har bildats på de fyra till åtta kontakterna (alltid exakt lika många som antalet cylindrar), bör du byta ut dem. Som tillfällig lösning kan du skrapa på kontakterna med en skruvmejsel. Men när du har möjlighet att köpa en ny, bör du byta ut locket. Om tändkabeln förlorar sin isolering, kommer spänningen inte längre nå tändstiftet. Man kan upptäcka detta, till exempel genom att starta fordonet i mörker med huven öppen. Den felaktiga tändkabeln kommer att avge en blixt. Gör aldrig göra detta test i ett stängt utrymme (t.ex. ett garage) !!! Avgaser är mycket giftiga och kan leda till döden inom bara ett par minuter! Bättre vänta till natten och göra det här testet utomhus.
Det rekommenderas att du alltid ersätter tändkabeln helt. Även om kabeln bara skadats av till exempel gnagare, är det bättre att ersätta hela uppsättningen av tändkablar, så ditt tändsystem får ett definierat tillstånd, som du kan lita på.
När du byter tändstiften, är det väldigt viktigt att välja de exakta modeller som godkänts av biltillverkaren för din bilmodell. Tändstiftet har många specifika värden såsom: längd på tråd, värmevärde och tillåten spänning. Alla dessa värden måste matcha din bilmodell, annars riskerar du fatala motorskador.
I vår webbutik hittar du alla komponenter till bilens tändsystem. Vi säljer endast godkända, högkvalitativa produkter, som stödjer en lång livslängd för motorn.