0

0.00 kr

#

Tändstift till ditt fordon

Välj ditt fordon

med registreringsnummer*

Tändstift Den bästa möjliga kvaliteten på varje enskild produkt

Premiumtillverkare av Tändstift:

  • BOSCH Tändstift
  • FEBI BILSTEIN Tändstift
  • NGK Tändstift
  • VALEO Tändstift
  • TOPRAN Tändstift
  • SWAG Tändstift
  • JP GROUP Tändstift
  • HELLA Tändstift
  • Köp till bästa pris här JAPANPARTS Tändstift
  • Köp till bästa pris här DENSO Tändstift
  • Köp till bästa pris här VEMO Tändstift
  • Köp till bästa pris här BERU Tändstift
  • Köp till bästa pris här CHAMPION Tändstift
  • Köp till bästa pris här MAGNETI MARELLI Tändstift
  • Köp till bästa pris här BUGIAD Tändstift
  • Köp till bästa pris här AUTOMEGA Tändstift
  • DT
  • MAXGEAR

Tändstift defekt? » Identifiera felet • Laga • Monteringstips

Överlägsen tändning med högkvalitativa tändstift

Tändstiftet är en viktig del i tändsystemet på bilen då den agerar som anslutning mellan tändningsspänningen och förbränningskammaren. Tändstiftet är det som aktiverar den faktiska förbränning som driver bilen framåt.

Så är tändningen byggd

Pålitlig tändning vid rätt tillfälle av bränsleluftblandningen kräver en kraftfull tändgnista vilket är precis vad tändstiften bildar. En bils generator bildar bara ynkliga 12-24 V vilket är för lite för denna tändgnista. Spänningen måste förstärkas flera hundra gånger för att antändningen ska uppstå. Omvandlingen sker i tändspolen som är ansluten till karosseriet. Det är en liten låda med två anslutna kablar som finns vid sidan av motorn vid hjulhuset. En av kablarna kommer från generatorn och den andra är ansluten till fördelaren. Vid exakt rätt tidpunkt så leder fördelaren den höga spänningen till tändstiftet som i sin tur antänder den. Med åren har komponenterna förändrats trots att principen är densamma i tändsystemet. För att förhindra tändningen från att överhettas så sker tändningsspänningen som en puls. Flera tiotusentals volt existerar bara en tusendels sekund för att skydda systemet från att fatta eld.

Spänning under kontroll

Ett tändstift ska kunna leda flera tiotusentals volt vilket betyder att den måste ha en viss konstruktion för att kunna göra det på ett säkert sätt. Tändstiftet består av en elektrod som sitter i en stadig keramisk mantel med en kort skruvspets i änden som ansluter tändstiftets pol. Spänningen går alltid igenom en krets och därför är tändstiftets negativa pol alltid dess yttre gänga, den är i kontakt med den inre gängan i cylinderhuvudet. Stiftet har en liten del ovanför den positiva polen som går in i förbränningskammaren. Om spänningen överförs till tändstiftet så antänds bränsleluftblandningen mellan de negativa och positiva polerna i tändstiftet vilket orsakar en explosion som trycker ned kolven.

Simpel konstruktion och simpelt utbyte

Fördelarna med tändstift är att de är lätta att byta i bränsledrivna fordon. Du bör kunna underhålla tändstiftet utan några som helst problem på egen hand. De finns i cylinderhuvudet och skruvas ut med hjälp av en lämplig skiftnyckel. Följ dessa fyra steg:

    1. Blockerade tändstift ska skruvas loss manuellt. Applicerar du för mycket kraft kan du få gängen att gå av, vilket kan orsaka skador som bara kan lagas vid en bilverkstad. 2. När du tar bort tändstiftet så får inga partiklar penetrera sig in i förbränningskammaren på grund av öppningen där stiftet satt. Täck igen pluggen med en ren trasa vid behov. 3. När du skruvar fast det nya tändstiftet så ska du föra in det korrekt i skruvens gänga manuellt och sedan vrida några få gånger med handen innan du använder dig utav verktyg. 4. Anslut tändstiftet till tändningen genom att koppla dem i rätt ordning. Byt alltid ut tändstiften en efter en och koppla bara loss tändkabeln när det är dags för att byta nästa tändstift.

Kontrollera vid utbyte

Efter dess borttagning så ska du inspektera det gamla tändstiftet noga. Om det är fettigt med olja eller nedsmutsat av sot så tyder det på ett problem i motorn. Byt ut det nya tändstiftet för att lösa problemet. Av säkerhetsskäl så ska du kontrollera stiftet igen efter en- till tvåhundra kilometer.

Kvalité och expertis vid köp av tändstift

Tändstiften måste passa motorn. De kommer i olika konstruktioner, längder och värmevärden. Att installera inkompatibla tändstift kommer snabbt att förstöra motorn. När du köper nya tändstift så ska du läsa vilka specifikationer som krävs, dessa finns angivna i fordonets registreringsintyg. Med kvalitativa tändstift från NGK eller Bosch så är du på den säkra sidan och kommer definitivt att få en pålitligt fungerande bil.

Toppsäljare: de mest populära produkter

  • Tändstift
    RIDEX Tändstift 686S0018 lågt pris
    RIDEX | 686S0018
    49,27 kr -35% TFP: 74,66 kr Spara: 35%
  • Tändstift
    BOSCH Tändstift 0 242 236 633 lågt pris
    BOSCH | 0 242 236 633
    48,33 kr -26% TFP: 65,00 kr Spara: 26%
  • Tändstift
    BOSCH Tändstift 0 242 229 797 lågt pris
    BOSCH | 0 242 229 797
    51,17 kr -26% TFP: 69,00 kr Spara: 26%
  • Tändstift
    BOSCH Tändstift 0 242 230 500 lågt pris
    BOSCH | 0 242 230 500
    89,55 kr -26% TFP: 120,00 kr Spara: 26%
  • Tändstift
    BOSCH Tändstift 0 242 229 660 lågt pris
    BOSCH | 0 242 229 660
    29,58 kr -27% TFP: 40,00 kr Spara: 27%
  • Tändstift
    BOSCH Tändstift 0 242 240 665 lågt pris
    BOSCH | 0 242 240 665
    123,15 kr -26% TFP: 165,00 kr Spara: 26%
  • Tändstift
    BOSCH Tändstift 0 242 235 668 lågt pris
    BOSCH | 0 242 235 668
    42,49 kr -26% TFP: 57,00 kr Spara: 26%
  • Tändstift
    BOSCH Tändstift 0 242 245 576 lågt pris
    BOSCH | 0 242 245 576
    119,56 kr -26% TFP: 160,00 kr Spara: 26%
  • Tändstift
    STARK Tändstift SKSP-1990013 lågt pris
    STARK | SKSP-1990013
    32,57 kr -29% TFP: 45,29 kr Spara: 29%
  • Tändstift
    STARK Tändstift SKSP-1990009 lågt pris
    STARK | SKSP-1990009
    33,62 kr -26% TFP: 45,29 kr Spara: 26%
  • Tändstift
    FEBI BILSTEIN Tändstift 13423 lågt pris
    FEBI BILSTEIN | 13423
    21,66 kr -26% TFP: 29,00 kr Spara: 26%
  • Tändstift
    NGK Tändstift 1496 lågt pris
    NGK | 1496
    207,95 kr -26% TFP: 278,00 kr Spara: 26%