00#
15-6869

Glödstift relä (glödrelä) till din bil

Välj ditt fordon
Sök
Glödstift relä (glödrelä) Den bästa möjliga kvaliteten på varje enskild produkt

Premiumtillverkare av Kontrollenhet glödstiftsystem:

  • FEBI BILSTEIN Glödstift relä (glödrelä) erfarenhet
  • VALEO Glödstift relä (glödrelä) erfarenhet
  • TOPRAN Glödstift relä (glödrelä) erfarenhet
  • SWAG Glödstift relä (glödrelä) erfarenhet
  • METZGER Glödstift relä (glödrelä) erfarenhet
  • JP GROUP Glödstift relä (glödrelä) erfarenhet
  • HELLA Glödstift relä (glödrelä) erfarenhet
  • MAHLE ORIGINAL Glödstift relä (glödrelä) erfarenhet
  • Köp till bästa pris här MEAT & DORIA Kontrollenhet glödstiftsystem
  • Köp till bästa pris här VEMO Kontrollenhet glödstiftsystem
  • Köp till bästa pris här BLUE PRINT Kontrollenhet glödstiftsystem
  • Köp till bästa pris här SASIC Kontrollenhet glödstiftsystem
  • Köp till bästa pris här BUGIAD Kontrollenhet glödstiftsystem
  • Köp till bästa pris här PREXAparts Kontrollenhet glödstiftsystem
  • Köp till bästa pris här NTY Kontrollenhet glödstiftsystem
  • Köp till bästa pris här AIC Kontrollenhet glödstiftsystem
  • Oyodo
  • BOGAP
  • YSPARTS
  • GEBE

Glödstift relä (glödrelä) defekt? » Identifiera felet • Laga • Monteringstips

Starta dieselmotorn med glödstiftet

Glödstiften behövs för att kunna kallstarta en dieselmotor. De ser till att förvärma förbränningskammaren så att dieselmotorn kan antändas. För att glödstiften skall fungera korrekt så behövs en styrenhet till dem, eller en relä med andra ord.

Skillnaden mellan en diesel- och bensinmotor

Den viktiga skillnaden mellan en bensin- och dieselmotor är dess tändning. En bensinmotor behöver en separat tändning vid varje process, medan dieselmotorer självantänds. Detta betyder att det insprutade bränslet förbränns oberoende av annat när trycket är tillräckligt. Dieselmotorer kräver ett mycket högre arbetstryck än bensinmotorer.
I en självtändande dieselmotor så ligger trycket på 180 bar, medan bensinmotor bara behöver nå 75 bar. Detta höga interna tryck sker bara under vissa särskilda förhållanden: motorn måste vara tillräckligt uppvärmd och alla metalldelarna måste kunna expandera tillräckligt mycket för att dieselmotorns system ska kunna klara av detta höga interna tryck. Dessutom har dieselmotorn en lägre förbränningstemperatur på grund av sin höga verkningsgrad. Den behöver längre tid för att värma upp. Under kallare tider så är glödstiften livsviktiga för att dieselmotorn skall fungera som den ska.

Glödstiftens uppgifter

Glödstiften består av en värmetålig metallpinne. Vanligen används kolstål. Pinnen utsätts för hög spänning som får det att glöda. Den insprutade dieseln antänds av glödstiftet utan att själv nå sin självantändning. När motorn är tillräckligt uppvärmd så stänger glödstiftet av sig själv och dieseln kan då flöda på egen hand. Den automatiska glödningsprocessen kontrolleras av det så kallade glödreläet.

Glödreläets uppgifter

I början på dieselns teknologiska historia så var glödreläet bara en bimetallisk brytare. De var väldigt dåliga och slets ut snabbt. För mer noggrann styrning av förvärmningen så används istället ett professionellt glödrelä. Det kontrollerar spänningen, maximal temperatur, förvärmningstiden och efterglödningstiden. Reläet har utöver detta också en mätningsuppgift. Om reläet upptäcker ett avvikande värde från det faktiska värdet så kommer det att meddela dig om ett trasigt glödstift och relä som sparas i felminnet.

Defekter med automatiska förvärmaren

Glödreläet är en elektronisk del som är känslig för fukt. Vanligen brukar fel från enheten meddelas genom att motsvarande felkod skickas. Det vanligaste tecknet på att reläet är trasigt är att fordonet inte startas. Vanligen brukar det bara vara säkringen som har gått då. Den höga spänningen som bildas när fordonet skall starta måste skyddas så att kablarna inte börjar brinna. Om den automatiska förvärmaren blir spröd och spricker på grund av ålder så ska den bytas. Detta är simpelt. Det är en insticksmodul som du lätt tar ut och byter ut helt enkelt. Det rekommenderas att du byter glödstiften samtidigt som du byter reläet. Detta garanterar dig ett sprillans nytt fungerande förvärmningssystem till dieselmotorn.

När du ska köpa ett glödrelä

Även om det är en mycket tekniskt komplicerad enhet med en viktig arbetsuppgift så är glödreläet ändå en mycket billig komponent. Beroende på tillverkaren och till vilket fordon så brukar priserna börja vid 50 EUR. Trots att det är simpelt att byta så måste många bilar ändå besöka garaget eftersom felminnet måste raderas och justeras efter det nya automatiska förvärmningssystemet. Detta tar bara ett par minuter. En defekt glödrelä är lätt att byta om du har tillräckliga färdigheter inom mekanik och elektronik.


Toppsäljare: de mest populära produkter
Kontrollenhet, glödsti...
Glödstift relä BOSCH 0 281 003 039
0 281 003 039 BOSCH Glödstift relä bil pris
BOSCH | 0 281 003 039
556,16 kr
Skick:  Helt ny
Kontrollenhet, glödsti...
Kontrollenhet glödstiftsystem BERU GSE114
  • Cylinderantal: 6
  • Spänning [V]: 12
  • Glödstiftsutförande: Metall-glödstift
  • Skick:  Helt ny
GSE114 BERU Kontrollenhet glödstiftsystem bil pris
BERU | GSE114
1730,35 kr
Skick:  Helt ny
Glödrelä
Relä glödstiftssystem FEBI BILSTEIN 18342
  • Antal anslutningar: 5
  • Vikt [kg]: 0,16
  • Skick:  Helt ny
18342 FEBI BILSTEIN Relä glödstiftssystem bil pris
FEBI BILSTEIN | 18342
618,20 kr
Skick:  Helt ny
Kontrollenhet, glödsti...
Glödstift relä (glödrelä) HITACHI 132196
  • Ytterligare artiklar som behövs (artikelnummer): 132297
  • Skick:  Helt ny
132196 HITACHI Glödstift relä (glödrelä) bil pris
HITACHI | 132196
1124,07 kr
Skick:  Helt ny
Glödrelä
Glödstift relä HITACHI 132121
  • Driftspänning [V]: 12
  • Antal stickkontakter: 7
  • Skick:  Helt ny
132121 HITACHI Glödstift relä bil pris
HITACHI | 132121
820,99 kr
Skick:  Helt ny
Kontrollenhet, glödsti...
Kontrollenhet glödstiftsystem BERU GSE105
  • Cylinderantal: 4
  • Spänning [V]: 12
  • Glödstiftsutförande: klarar efterglödning
  • Skick:  Helt ny
GSE105 BERU Kontrollenhet glödstiftsystem bil pris
BERU | GSE105
1462,89 kr
Skick:  Helt ny
Glödrelä
Relä glödstiftssystem HITACHI 2502196
  • Ytterligare artiklar som behövs (artikelnummer): 2502297
  • Skick:  Helt ny
2502196 HITACHI Relä glödstiftssystem bil pris
HITACHI | 2502196
1155,05 kr
Skick:  Helt ny
Glödrelä
Glödstift relä (glödrelä) HITACHI 2502121
  • Driftspänning [V]: 12
  • Skick:  Helt ny
2502121 HITACHI Glödstift relä (glödrelä) bil pris
HITACHI | 2502121
1199,30 kr
Skick:  Helt ny
Glödrelä
Glödstift relä TOPRAN 102 931
  • Nominell spänning [V]: 12
  • Reläfunktion: Förglödningsanordning
  • för OE-nummer: 191 911 261C
  • Skick:  Helt ny
102 931 TOPRAN Glödstift relä bil pris
TOPRAN | 102 931
118,39 kr
Skick:  Helt ny
Glödrelä
Kontrollenhet glödstiftsystem HITACHI 132122
  • för fabrikat: Nagares
  • Driftspänning [V]: 12
  • Skick:  Helt ny
132122 HITACHI Kontrollenhet glödstiftsystem bil pris
HITACHI | 132122
820,99 kr
Skick:  Helt ny
Glödrelä
Relä glödstiftssystem HITACHI 132180
  • Spänning [V]: 12
  • Skick:  Helt ny
132180 HITACHI Relä glödstiftssystem bil pris
HITACHI | 132180
493,20 kr
Skick:  Helt ny
Glödrelä
Glödstift relä (glödrelä) HITACHI 132051
  • Driftspänning [V]: 12
  • Kontrollera OE-numret
  • Skick:  Helt ny
132051 HITACHI Glödstift relä (glödrelä) bil pris
HITACHI | 132051
438,62 kr
Skick:  Helt ny