Glödstift relä (glödrelä) till din bil
Relä glödstiftssystem till topp biltillverkarna
- Glödstift relä VOLVO V70
- Glödstift relä VW GOLF
- Kontrollenhet glödstiftsystem BMW 3-serie
- VW PASSAT
- Glödstift relä BMW 5-serie
- Glödstift relä AUDI A4
- Kontrollenhet glödstiftsystem AUDI A6
- MERCEDES-BENZ E-klass
- Glödstift relä VOLVO V50
- Glödstift relä VW CADDY
- Kontrollenhet glödstiftsystem SAAB 9-3
- VOLVO V60
- Glödstift relä MERCEDES-BENZ C-klass
- Glödstift relä FORD FOCUS
- Kontrollenhet glödstiftsystem SKODA OCTAVIA
- VOLVO XC70
- Glödstift relä VW TRANSPORTER
- Glödstift relä VOLVO XC60
- Kontrollenhet glödstiftsystem KIA CEE'D
- FIAT DUCATO
Glödstift relä (glödrelä) defekt? » Identifiera felet • Laga • Monteringstips
Starta dieselmotorn med glödstiftet
Glödstiften behövs för att kunna kallstarta en dieselmotor. De ser till att förvärma förbränningskammaren så att dieselmotorn kan antändas. För att glödstiften skall fungera korrekt så behövs en styrenhet till dem, eller en relä med andra ord.
Skillnaden mellan en diesel- och bensinmotor
Den viktiga skillnaden mellan en bensin- och dieselmotor är dess tändning. En bensinmotor behöver en separat tändning vid varje process, medan dieselmotorer självantänds. Detta betyder att det insprutade bränslet förbränns oberoende av annat när trycket är tillräckligt. Dieselmotorer kräver ett mycket högre arbetstryck än bensinmotorer.
I en självtändande dieselmotor så ligger trycket på 180 bar, medan bensinmotor bara behöver nå 75 bar. Detta höga interna tryck sker bara under vissa särskilda förhållanden: motorn måste vara tillräckligt uppvärmd och alla metalldelarna måste kunna expandera tillräckligt mycket för att dieselmotorns system ska kunna klara av detta höga interna tryck. Dessutom har dieselmotorn en lägre förbränningstemperatur på grund av sin höga verkningsgrad. Den behöver längre tid för att värma upp. Under kallare tider så är glödstiften livsviktiga för att dieselmotorn skall fungera som den ska.
Glödstiftens uppgifter
Glödstiften består av en värmetålig metallpinne. Vanligen används kolstål. Pinnen utsätts för hög spänning som får det att glöda. Den insprutade dieseln antänds av glödstiftet utan att själv nå sin självantändning. När motorn är tillräckligt uppvärmd så stänger glödstiftet av sig själv och dieseln kan då flöda på egen hand. Den automatiska glödningsprocessen kontrolleras av det så kallade glödreläet.
Glödreläets uppgifter
I början på dieselns teknologiska historia så var glödreläet bara en bimetallisk brytare. De var väldigt dåliga och slets ut snabbt. För mer noggrann styrning av förvärmningen så används istället ett professionellt glödrelä. Det kontrollerar spänningen, maximal temperatur, förvärmningstiden och efterglödningstiden. Reläet har utöver detta också en mätningsuppgift. Om reläet upptäcker ett avvikande värde från det faktiska värdet så kommer det att meddela dig om ett trasigt glödstift och relä som sparas i felminnet.
Defekter med automatiska förvärmaren
Glödreläet är en elektronisk del som är känslig för fukt. Vanligen brukar fel från enheten meddelas genom att motsvarande felkod skickas. Det vanligaste tecknet på att reläet är trasigt är att fordonet inte startas. Vanligen brukar det bara vara säkringen som har gått då. Den höga spänningen som bildas när fordonet skall starta måste skyddas så att kablarna inte börjar brinna. Om den automatiska förvärmaren blir spröd och spricker på grund av ålder så ska den bytas. Detta är simpelt. Det är en insticksmodul som du lätt tar ut och byter ut helt enkelt. Det rekommenderas att du byter glödstiften samtidigt som du byter reläet. Detta garanterar dig ett sprillans nytt fungerande förvärmningssystem till dieselmotorn.
När du ska köpa ett glödrelä
Även om det är en mycket tekniskt komplicerad enhet med en viktig arbetsuppgift så är glödreläet ändå en mycket billig komponent. Beroende på tillverkaren och till vilket fordon så brukar priserna börja vid 50 EUR. Trots att det är simpelt att byta så måste många bilar ändå besöka garaget eftersom felminnet måste raderas och justeras efter det nya automatiska förvärmningssystemet. Detta tar bara ett par minuter. En defekt glödrelä är lätt att byta om du har tillräckliga färdigheter inom mekanik och elektronik.