Glödstift till din bil

Glödstift diesel till topp biltillverkarna
- Glödstift VOLVO V70
- Glödstift VW GOLF
- Glödstift diesel BMW 3-serie
- VW PASSAT
- Glödstift BMW 5-serie
- Glödstift AUDI A4
- Glödstift diesel AUDI A6
- MERCEDES-BENZ E-klass
- Glödstift VW CADDY
- Glödstift VOLVO V50
- Glödstift diesel VOLVO V60
- SAAB 9-3
- Glödstift MERCEDES-BENZ C-klass
- Glödstift SKODA OCTAVIA
- Glödstift diesel FORD FOCUS
- VOLVO XC60
- Glödstift KIA CEE'D
- Glödstift VW TRANSPORTER
- Glödstift diesel VOLVO XC70
- FIAT DUCATO
Andra reservdelar Tändning / glödning
Glödstift defekt? » Identifiera felet • Laga • Monteringstips
Glödstiftet är en viktig komponent för at kallstarta dieselfordon. Till skillnad från vanliga bensin- eller gasmotorer, så behöver inte dieselbränslet hjälp med tändningen från gnistor eller tändstift. Diesel är vad som kallas för ett “självtändande” bränsle som automatiskt tänds när tillräckligt tryck finns i systemet. Men detta förutsätter rätt drifttemperatur. Innan rätt temperatur nås så måste dieselbränslet få hjälp från en extern tändningskälla. Glödstiften kommer då till undsättningen här.
Så är glödstiftet byggt och så installerar du dem
Ett glödstift är en mycket simpel komponent tekniskt talat. Den består i princip av ett stål- eller kolstift som börjar glöda vid rätt spänningsvärde. I de flesta fallen så har glödstiften mycket lång livslängd. Några hundra tusentals kilometer eller mer är inte ovanligt för glödstiften. Det är mer komplicerat att byta ut glödstift än tändstift just för att de är svårare att komma åt. Trots detta så är de så kallade förbrukningsvaror så de ska bytas ut när de blir defekta och aldrig försöka lagas. När du ska byta ut glödstiftet så rekommenderas det att du också byter ut förvärmens säkring med. För den delen ska motstå höga spänningar varje gång motorn startas och den åldras även med tiden. Om förvärmens säkring går så kommer fordonet att inte kunna röra sig alls. Den går då inte att starta förrän du har bytt ut den där säkringen. Dessutom kan du inte starta en dieselmotor när det är kallt genom att rulla den som med bensinmotorer. Därför är det viktigt att förvärmningssystemet alltid fungerar för att du ska ha ett funktionsdugligt dieselfordon.
Det krävs höga tekniska färdigheter och specialverktyg för att byta ut glödstiftet. Att byta ut glödstiften är inget du bara lekar och lattjar runt med. Vid tvivel så ska du söka hjälp från proffs. Beroende på fordonet ifråga så kan arbetet ta runt 1-2 timmar. Detta bevisar att byta glödstift är inget som går att jämföra med att byta tändstiften på bensin- eller gasmotor.
Köp glödstift från Bildelarexpert
Glödstiftets livslängd beror främst på dess kvalité. Trots sin simpla konstruktion så behövs högkvalitativa material för att spänningsdelarna ska fungera optimalt. Därför har vi bara pålitliga tillverkare i vår nätaffär som tillhandahåller oss med glödstift som du kan köpa. Vi köper in stora mängder så vi kan förhandla bra priser så du får märkesvaror till mycket rimliga priser. Med priser från 5 EUR per glödstift så är vi bland de billigaste leverantörerna av detta i hela Europa. Vi erbjuder också andra nödvändiga komponenter såsom säkringar till glödstiften, filter och spolar till våra rabatterade priser.
Toppsäljare: de mest populära produkter