Fördelarlock till din bil
Fördelarlock till topp biltillverkarna
- Fördelarlock VOLVO V70
- Fördelarlock VW GOLF
- Fördelarlock BMW 3-serie
- VW PASSAT
- Fördelarlock BMW 5-serie
- Fördelarlock AUDI A4
- Fördelarlock AUDI A6
- MERCEDES-BENZ E-klass
- Fördelarlock VW CADDY
- Fördelarlock VOLVO V50
- Fördelarlock VOLVO V60
- SAAB 9-3
- Fördelarlock MERCEDES-BENZ C-klass
- Fördelarlock SKODA OCTAVIA
- Fördelarlock FORD FOCUS
- VOLVO XC60
- Fördelarlock KIA CEE'D
- Fördelarlock VW TRANSPORTER
- Fördelarlock VOLVO XC70
- FIAT DUCATO
Andra reservdelar Tändning / glödning
Fördelarlock defekt? » Identifiera felet • Laga • Monteringstips
Långvarig hjälpreda åt tändningen
Fördelarlocket är en viktig komponent sedan fordonsindustrin bildades. Den ser till att skydda de känsliga mekanismerna i tändningen och föra vidare tändspänningen till tändkablarna. Dess design har visat sig vara mycket effektiv under många decennier.
Var sitter fördelarlocket?
Fördelarlocket är lätt att hitta. Följ bara tändkablarna från motorn. De leder alla till samma punkt. Detta är det så kallade fördelarlocket. Det finns tre, fyra, fem, sex, eller åtta kablar från tändstiften eller cylindrarna till motorn som är ordnade i fördelarlocket i en cirkel. I mitten finns en ytterligare kabel som kommer från själva tändspolen. Det är där elektricitet från mycket hög omvandlad spänning kommer ifrån och som leds genom fördelararmen och in via överspänningsskyddet som finns under den, via en kolkontakt. Spänningen skickas sedan vidare till fördelararmen precis när en gnista ska överföras. Därifrån hoppar gnistan ned till kontakterna nedanför fördelarlocket i tändkablarna och spänningen förs vidare till tändstiftet. Fördelararmen roterar i samtidigt som cylinderns aktiveringar för att få motorn att köras stadigt.
Fördelarlocket är en förbrukningsvara
Fördelarlocket tillverkas med högt isolerat plast. Den ligger nära motorn. De höga temperaturerna, de konstanta vibrationerna och påverkan från olja eller bensinen påverkar fördelarlockets material med tid och användning. Plasten kan spricka och bli spröd över tid vilket låter fukt få komma in i tändsystemet. Innan detta händer så kommer troligen fördelarlocket ha gått sönder innan på grund av olika skäl: dess svaga punkt är tändningskontakterna på dess nedre sida. När en gnista överförs så smälts en liten del av materialet bort från dess yta. Med tiden så kommer detta leda till ett allt tjockare oxidlager som tillslut försämrar tändspänningens ledarförmåga. En tillfällig lösning är att rengöra kontakterna genom att skrapa bort det med en skruvmejsel. Detta ökar dock gniststräckan och leder till erodering. Om du upptäcker en defekt med fördelarlocket så ska du bara byta ut den för det är billigt och går snabbt till och blir en mer permanent lösning.
Simpel reparation
Ett fördelarlock är en av de enklaste delarna som du kan byta ut på fordonet. Den sitter fast till fördelaren (tändfördelaren) med hjälp av två klipp eller en enkel skruvanslutning. Detta kan du avlägsna med några få enkla steg och sedan avlägsna tändkablarna - det är allt som behövs för att få bort fördelarlocket. Här är några goda råd dock: koppla in varje tändkabel på samma ställe som det nya fördelarlocket så fort du har kopplat ur den och satt dit det nya locket. Detta försäkrar dig om att samma tändningssekvens behålls.
Billiga reservdelar från Bildelarexpert
Ett fördelarlock kan du köpa hos Bildelarexpert för så lite som 5 EUR. Därför är det dumt att fortsätta köra runt med ett trasigt eller dåligt lagat fördelarlock. Tändsystemet kommer att tacka dig när du förser det med ett nytt och mycket pålitligt fördelarlock.
Toppsäljare: de mest populära produkter












































