0

0.00 kr

#

Motor/remdrift till alla bilmärken

Välj ditt fordon

med registreringsnummer*

Motor/remdrift-Bildelskatalog för premiumkvalitativa

Varumärkestillverkare av Motor/remdrift

  • REINZ

Motor/remdrift - Information för funktion, reparation och byte

Motors remmar ansvarar för att säkerställa att timingen mellan kolv och ventilöppning alltid är exakt. För att göra detta används kuggremmen som ett förbindningselement mellan vevaxeln och kamaxeln i motorn / drivremmen.

Allmän information om kamremmen

Kamemmen säkerställer så att kamaxeln och vevaxeln alltid arbetar synkroniserat genom att ansluta dem till varandra. En kamrem är en platt bälte av en blandning av gummi och glasfiber med tänder på insidan. Dessa tänder är fixerade på remskivorna som sitter monterade på kamaxeln och vevaxeln. Beroende på bil, kan kuggremmar också användas för att driva andra komponenter som: servopumpen, vattenpumpen och / eller generatorn. Speciellt vattenpumpen i motorn är byggd på detta sätt och tjänar på samma gång är att spänna kuggremmen. Många motortyper har som alternativ separata kamremssträckare; så kallade "ledhjul".

Hur man byter kamrem

Oavsett om det är vattenpumpen eller löphjulet så är det i allmänhet bättre att byta komponenter än att reparera. Ändå har mycket komplexa fordon med boxer eller V-motorer med två cylindrar, kanske bara en kamrem. kamremmen i detta fall är mycket lång och besvärlig att byta ut. I dessa fordon, såsom Alfa Romeo 166, måste du skicka iväg hela motorn för att byta den. I normala fyra eller sex cylindriga motorer, är kamremmen placerad vid sidan av motorhuset och kan relativt lätt bytas ut utan att behöva skicka iväg motorn.
För att byta kamremmen måste man strikt hålla sig till reparationsplanen. Det viktigaste är att se till att du inte ändrar positionen mellan vevaxeln och kamaxeln när du installerar den nya kamremmen. Därför ska du görs det markeringar på kamremmen - drivhjulet och på huset av vevaxeln och kamaxel som senare kan matchas. Men även om vevaxlar och kamaxlar verkar vara korrekt inriktade, kan de roteras 360 °. Därför ska du alltid först lossa tändstiftet vid byte av kamrem, så att du kan rotera motorn manuellt som teståtgärd.
Kamremmen måste kontrolleras med jämna mellanrum eller vid misstänkt fel. För begagnade bilar kan du till exempel kontrollera det genom en visuell inspektion. Om kamremmen visar fiberglas eller om du ser sprickor är det dags att byta ut den. Men även en till synes felfri kamrem kan misslyckas helt plötsligt. Så om du inte vet när remmen senast byttes, rekommenderar vi att du byter ut den som en försiktighetsåtgärd. Beroende på biltyp rekommenderar vi att du byter kamremmen var 50.000 till 120.000 kilometer. För äldre fordon, kan du konsultera andra ägare av samma modell om intervall. På Alfa Romo 166, rekommenderar tillverkaren ett byte var 80.000 kilometer, men ägarna tycker att det nödvändiga intervallet är cirka 60.000 kilometer.
Du bör inte under några omständigheter spara in pengar på kuggremmar eller dess hjälpkomponenter. Livslängden för en sträckare eller en vattenpump är nästan exakt densamma som hos kamremmen. Om du inte byter sträckare vid byte av kamrem kan den göra sönder den nya kamremmen efter ett par tusen kilometer och orsaka fatala motorskador.

Allt för kamremmen

En komplett kamremsuppsättning kostar mycket mindre än man tror. Enkla kamremset med medföljande spännare kostar mindre än 15 Euro. Detta gör att reparation och underhåll av äldre bilar är särskilt billiga.
På Bildelarexpert hittar du hela vårt sortiment av kamres uppsättningar. Våra mekanikexperter ger dig användbara råd om det uppstår problem under installationen. Bytet av kamrem är ganska utmanande men med viss skicklighet kan det också göras av nybörjare.

Toppsäljare: de mest populära objekten