0

0.00 kr

#

Fjädringssystem till alla bilmärken

Välj ditt fordon

med registreringsnummer*

Fjädringssystem-Bildelskatalog för premiumkvalitativa

Varumärkestillverkare av Fjädringssystem

  • SKF

Fjädringssystem - Information för funktion, reparation och byte

Drivlinan/kopplingen överför kraften från motorn genom växeln till vägen. Om dessa delar fungerar som de ska, är det trevligt att åka bil. Fel på drivlinan kan dock vara livsfarligt.

Koppling: gömd medlare

Kopplingen är en djup dold bildel. Den består av många komponenter, men ska alltid ersättas i sin helhet. Bytet av en koppling är både kostsamt och tidskrävande. Det kräver stor sakkunskap och det rekommenderas därför att du inte reparera den på egen hand. En skadad eller sliten koppling märks på ett sämre körsätt. Motorn accelererar inte ordentligt och bilen blir mer och mer motsträvig. Om kopplingen är helt utsliten, kan bilen knappast köras.

Drivlina: Från växellådan till hjulen

Drivlinan är kopplingen mellan växellådan och hjulet. Den består av två drivaxlar och styrmekanism av hjulen. Drivlinan innehåller många komponenter och alla visar sina brister genom ett försämrat körbeteende hos bilen. Vinglande däck, fordonet drar åt ena sidan, starkt skramlande från hjulen eller ett högt knackande under körning är typiska tecken på en skadad drivlina.

Upptäck eventuella skador på drivlina/koppling

Om man inte är säker på om kopplingen är defekt, kan du göra ett test: Först du tittar i bruksanvisningen för att se om fordonet är utrustat med en testfunktion för kopplingen. I de flesta fall måste du dra i kopplingspedalen, men det finns andra diagnoser att göra. Om detta inte är möjligt, kan du lägga bilen i en hög växel och snabbt släppa kopplingen. Om motorn "kör fast", fungerar kopplingen fortfarande. Men om motorn fortfarande är igång även om bilen inte rör sig, måste du byta din koppling. Drivlinan testas bäst på en lyftanordning. Drivhjulen måste hänga fritt. Sedan sätter du helt enkelt båda händerna på ratten och skaka kraftigt. Om du känner ett spel, finns det ett fel. Samtidigt kan du också kontrollera bälgarna. Om dessa är fulla av fett eller har synliga hål, måste de bytas omedelbart. Hjullagren kan skadas annars. Slitage på komponenterna i svänghjulet/kopplingen är oundvikliga under normal körning. Drifting eller körning över hål eller mot höga kantstenar kan skada delarna i svänghjulet mycket snabbt. Misskötsel av kopplingen eller överbelastning med en alldeles för tung släpvagn är också mycket skadligt för denna komponent.

Vad ska man byta?

Beroende på skada kan reparationer utföras på drevet. Skulle bälgen behöva bytas ut, måste hela länkarmen och kullederna avmonteras. Om de är över en viss ålder, kan du överväga ettförsiktighets utbyte. Alla rörliga delar har gummihylsor eller dämpningselement av gummi som blir utslitna med tiden. Eftersom alla dessa är lättillgängliga komponenter som finns att köpa billigt på bildelarexpert.se, spar du en hel del senare arbete om du gör det på en gång. Vad som är viktigt är att skruva fast parallellstagsänden på det gängade hålet precis på samma sätt den gamla delen var skruvas. Annars riskerar du dålig linjär körstabilitet och onormalt slitage av däcken. För att göra detta måste du antingen räkna antalet varv när du skruvar loss den gamla parallellstagsänden eller göra en markering. Linjär körning bör testas efter monteringen. Om bilen drar snett efter reparationen, måste spåret ställas in igen. Denna service har blivit mycket billigare på verkstäder i dag.

Kopplingar byts i set

Ett kopplingsbyte är mycket kostsamt, men möjligt. Vad som behövs är mycket tid, utrymme och bra verktyg. Kopplingen är placerad mellan motorn och växellådan. Vid byte av kopplingen är det smart att byta transmissionsolja.

Toppsäljare: de mest populära objekten