Hjulcylinder till din bil

Hjulbromscylinder till topp biltillverkarna
- Hjulcylinder VOLVO V70
- Hjulcylinder VW GOLF
- Hjulbromscylinder BMW 3-serie
- VW PASSAT
- Hjulcylinder BMW 5-serie
- Hjulcylinder AUDI A4
- Hjulbromscylinder AUDI A6
- MERCEDES-BENZ E-klass
- Hjulcylinder VW CADDY
- Hjulcylinder VOLVO V50
- Hjulbromscylinder VOLVO V60
- SAAB 9-3
- Hjulcylinder MERCEDES-BENZ C-klass
- Hjulcylinder SKODA OCTAVIA
- Hjulbromscylinder FORD FOCUS
- VOLVO XC60
- Hjulcylinder KIA CEE'D
- Hjulcylinder VW TRANSPORTER
- Hjulbromscylinder VOLVO XC70
- FIAT DUCATO
Hjulcylinder defekt? » Identifiera felet • Laga • Monteringstips
Säker bromsning med hjulbromscylinderns hydraulik
Hjulbromscylindern är en teknisk komponent som flyttar friktionsbeläggen i bromsarna. Hjulbromscylindrar finns i trumbromsar såväl som i skivbromsar. Deras perfekta tekniska skick garanterar en säker överföring av bromskraften när du trycker ned bromspedalen. Den är inte tänkt att vara en förbrukningsvara, men bör ändå kontrolleras med jämna mellanrum. Detta gäller framför allt bromscylindrarna i trumbromsar.
Hydraulikens kraft
Bromsarna i en bil följer den hydrauliska överföringsprincipen, och det fysiska faktum att vätskor inte kan komprimeras. Detta gör att samma tryck går genom det hela stängda hydrauliska systemet.
När du applicerar bromspedalen, går en lång och tunn cylinder djupt in i en hållare och utan att mycket kraft behövs tack vare bromsservon. Den förflyttar en bredare cylinder utåt i slutet i bromsledningen. Bromscylindrarna i slutet trycker då mot bromsbeläggen eller bromsbackar och tack vare det korta avståndet på några få millimeter mellan delarna trycker den med maximalt tryck trots att du inte behöver trycka så hårt själv.
Så är bromscylindern byggd
Konstruktionen av hjulbromscylindern varierar i skivbromsar och trumbromsar även om syftet är det samma i båda fallen. Ett hydrauliskt system med en öppen ände och en stängd ände där hydraulisk olja transporteras via flexibla slangar. Dessa överför själva trycket som du applicerar via bromspedalen. Båda har en rörlig kolv inuti som trycker en annan cylinder mot bromsbeläggningen. Den dras inåt när du släpper bromspedalen. I trumbromsen sitter bromscylindern inuti bromstrumman. Det är en liten del som applicerar kraft på bromsbackarna på båda sidor. På frambromsen, (alltid en skivbroms) sitter bromscylindern integrerad i bromsoket. Den är större än den i trumbromsen och har bara en hydraulisk kolv.
Hydrauliskt oljeläckage från hjulbromscylindrarna förhindras av att de är utrustade med gummihylsor. Dessa är de viktigaste såväl som de svagaste delarna i denna konstruktion..
Nackdelar med hjulbromscylindern
En Akilleshäl hos hjulbromscylindrar är dess täthet. Gummihylsorna blir gradvis mer porösa vilket leder till att bromsvätska läcker ut. Detta kan i sin tur kan göra att bromssystemet i värsta fall havererar. Problemet uppstår främst med hjulbromscylindrarna i trumbromsar. Oljeläckage försämrar inbromsningen. Fettlager bildas i trumman och försämrar friktionen mellan trumman och bromsbackarna. Bromstrycket försvinner och luft kan komma in i bromsledningen.
På bromsskivor brukar hjulbromscylindrarnas styrdelar slitas ut. De kan svälla upp på grund av rost och då blockeras hela bromsen. Problemet inträffade ofta i första generationens Opel Corsa.
Så lagar du hjulbromscylindrarna
Att byta hjulbromscylindrar på trumbromsar är något som tillhör det vanliga underhåller av fordonet. De flesta reservdelstillverkare erbjuder reparationssatser till trumbromsar vilket inkluderar själva hjulbromscylindern. Ett förebyggande byte av denna del är klart värt det extra besvär som krävs. Även om den integrerade hjulbromscylindern verkar hel, så bör du ändå byta delarna samtidigt. Det är mycket irriterande att behöva plocka isär bromsarna igen bara för att du upptäcker att bromscylindern börjar läcka igen.
Bytet av hjulbromscylindrarna på skivbromsar är lite mer komplicerat. Särskilt styrdelarna kan fastna på grund av smuts, nötning och korrosion. Ett borttagningsverktyg förenklar det hela när du ska byta ut hjulbromscylindern..
Teoretiskt, kan du laga en defekt hjulbromscylinder genom att byta ut hylsorna. Men eftersom delarna är så billiga, så är det sällan värt mödan att göra detta.
VIKTIGT: efter du bytt hjulbromscylindrarna så bör du lufta hela igenom hela bromssystemet. Kontrollera även bromsvätskans kvalité samtidigt.
Så mycket kostar en ny hjulbromscylinder
Priset på hjulbromscylindrar till trumbromsar börjar vid 10 EUR per separat komponent. Det rekommenderas att du gör en översyn av hela bromsen.