Bromsbackar till ditt fordon

Bromsbacksats till topp biltillverkarna
- Bromsbacksats VOLVO V70
- BMW 3-serie
- VW PASSAT
- VW GOLF
- Bromsbacksats BMW 5-serie
- AUDI A4
- AUDI A6
- VOLVO V50
- Bromsbacksats MERCEDES-BENZ E-klass
- VW CADDY
- SAAB 9-3
- FORD FOCUS
- Bromsbacksats SKODA OCTAVIA
- MERCEDES-BENZ C-klass
- VW TRANSPORTER
- VOLVO XC70
- Bromsbacksats VOLVO V60
- VOLVO XC60
- OPEL ASTRA
- KIA CEE'D
Bromsbackar defekt? » Identifiera felet • Laga • Monteringstips
Bromsa säkert med trumman: bromsbackar
Bromsbackar används för att trycka mot bromsbeläggnignarna inuti trumbromsar. De sitter på bakaxeln i kompakta och medelstora bilar och är mycket viktiga för handbromsar.
Perfekt för gamla bilar
Fram tills sena 1960-talet så var trumbromsar standard i alla bilar då det var tekniskt simpelt och tillräckligt pålitligt på den tiden. Dess konstruktion höll smuts och fukt borta från den. Med starkare motorer så blev snart trumbromsen inte tillräckligt pålitliga för sitt syfte. Den hade nått sina tekniska gränser nu: konstruktionen med friktionsytorna var inte tillräckligt tåliga för att klara av den plötsliga högre temperaturen som bildades och överhettning inträffade.
Friktionsvärmen kunde inte försvinna ur den stängda bromstrumman som i öppna skivbromsar. Detta fick trumbromsen att fela helt plötsligt. Under 1960-talet så var riskfyllt att köra i nedförsbackar med en belastad bil. Detta gjorde att billiga trumbromsar blev förbjudna och fick bara användas på bakhjulen på fordon på grund av att endast 30% av den totala bromsprestandan fick den ut nu. Fel som kunde inträffa var sällsynta här dock.
Bromsbackar - en komponent till trumbromsar
Bromsbackarna är halvcirkulära komponenter tillverkat i gjuten mässing.- På ena sidan innehåller de bromsbeläggningarna som nitade, limmade eller fastskruvade och som teoretiskt talat används för bromsbackarna att passa innan ny beläggning appliceras. Detta fungerar bara i bilar vars reservdelar är krångliga att hantera. De flesta bilar så är bromsbackarna mycket billiga på marknaden att införskaffa.
Slitage på bromsskon
En utsliten bromsback eller bromssko visar sig genom att högt slipljud. Detta ska du aldrig ignorera eftersom bromstrumman riskerar ta stryk i processen. Bilens hela bromsprestanda försämras även med upp till hela 20-30% nu.
Så byter du bromsbackar
Du måste ta bort bakhjulet, öppna bromstrumman och plocka bort den interna mekanismen för att kunna byta bromsbackarna. Bromsbackarna säljs alltid som en reparationssats. Stiftet och fjädern byts också. Detta är alltid det perfekta tillfället att rengöra och inspektera hela trumbromsen noga. Detta gäller främst hjulbromscylindern. Om den läcker olja eller om dess gummihylsor visar på sprickor så ska du byta denna komponent med. Bromssystemet luftas sedan efter du har bytt hjulbromscylindern. Innan du gör detta ska du även kontrollera bromsvätskans kvalité med en testremsa. Spara aldrig på ditt bromsunderhåll utan laga så ordentligt som det går vid ett och samma tillfälle.
Bromsbackar i handbromsen
Det är allt fler bilar som har börjat använda bromsskivor på bakaxeln så många tillverkare installerar dubbla system nu: bromsarna på bakaxlarna är byggda med hybridsystem. För körning så finns en skivbroms när du bromsar. En ytterligare trumbroms fungerar endast som handbroms. På grund av utrymme och kostnadsskäl så finns trumbromsen integrerad i skivbromsen om det går. Bytet av bromsskivan innebär då också att du måste byta bromstrumman samtidigt. Slitage på bromsbackarna brukar vara mindre.
De används exklusivt nu till handbromsen. Vanligen brukar slipande slitage inte inträffa så de håller mycket längre än trumbromsar tidigare gjorde. Vid bytet av skivbromsen med sin integrerade bromstrumma så ska du kontrollera och rengöra trummans mekanism samtidigt. Kontrollera stiftet och returfjädern efter korrosion och håll det rent och intakt där för att slippa korrosion.
Att byta bromsbackarna i handbromsen kräver att du byter handbromsvajern med på grund av säkerhetsskäl. Bromssystemet slits alltid ut samtidigt. Därför ska du investera 15 EUR för att förhindra alla potentiella risker här.
Så mycket kostar en bromsbackssats
Priser för en kvalitativ bromsbackssats från en märkestillverkare börjar vid cirka 30 EUR per par.