00#
40-0792

Bromsbackar till din bil

Välj ditt fordon
Sök
Bil bromsbackar fram och bak

Premiumtillverkare av Bromsbackar:

  • BOSCH bromsbackar
  • FEBI BILSTEIN bromsbackar
  • A.B.S. bromsbackar
  • MAPCO bromsbackar
  • VAICO bromsbackar
  • BREMBO bromsbackar
  • ATE bromsbackar
  • TRW bromsbackar
  • VALEO bromsbackar
  • TOPRAN bromsbackar
  • SWAG bromsbackar
  • METZGER bromsbackar
  • JP GROUP bromsbackar
  • HELLA bromsbackar
  • JAPANPARTS bromsbackar
  • DELPHI bromsbackar
  • LEMFÖRDER
  • OPTIMAL
  • CHAMPION
  • BLUE PRINT

Bromsbackar defekt? » Identifiera felet • Laga • Monteringstips

Bromsa säkert med trumman: bromsbackar

Bromsbackar används för att trycka mot bromsbeläggnignarna inuti trumbromsar. De sitter på bakaxeln i kompakta och medelstora bilar och är mycket viktiga för handbromsar.

Perfekt för gamla bilar

Fram tills sena 1960-talet så var trumbromsar standard i alla bilar då det var tekniskt simpelt och tillräckligt pålitligt på den tiden. Dess konstruktion höll smuts och fukt borta från den. Med starkare motorer så blev snart trumbromsen inte tillräckligt pålitliga för sitt syfte. Den hade nått sina tekniska gränser nu: konstruktionen med friktionsytorna var inte tillräckligt tåliga för att klara av den plötsliga högre temperaturen som bildades och överhettning inträffade.
Friktionsvärmen kunde inte försvinna ur den stängda bromstrumman som i öppna skivbromsar. Detta fick trumbromsen att fela helt plötsligt. Under 1960-talet så var riskfyllt att köra i nedförsbackar med en belastad bil. Detta gjorde att billiga trumbromsar blev förbjudna och fick bara användas på bakhjulen på fordon på grund av att endast 30% av den totala bromsprestandan fick den ut nu. Fel som kunde inträffa var sällsynta här dock.

Bromsbackar - en komponent till trumbromsar

Bromsbackarna är halvcirkulära komponenter tillverkat i gjuten mässing.- På ena sidan innehåller de bromsbeläggningarna som nitade, limmade eller fastskruvade och som teoretiskt talat används för bromsbackarna att passa innan ny beläggning appliceras. Detta fungerar bara i bilar vars reservdelar är krångliga att hantera. De flesta bilar så är bromsbackarna mycket billiga på marknaden att införskaffa.

Slitage på bromsskon

En utsliten bromsback eller bromssko visar sig genom att högt slipljud. Detta ska du aldrig ignorera eftersom bromstrumman riskerar ta stryk i processen. Bilens hela bromsprestanda försämras även med upp till hela 20-30% nu.

Så byter du bromsbackar

Du måste ta bort bakhjulet, öppna bromstrumman och plocka bort den interna mekanismen för att kunna byta bromsbackarna. Bromsbackarna säljs alltid som en reparationssats. Stiftet och fjädern byts också. Detta är alltid det perfekta tillfället att rengöra och inspektera hela trumbromsen noga. Detta gäller främst hjulbromscylindern. Om den läcker olja eller om dess gummihylsor visar på sprickor så ska du byta denna komponent med. Bromssystemet luftas sedan efter du har bytt hjulbromscylindern. Innan du gör detta ska du även kontrollera bromsvätskans kvalité med en testremsa. Spara aldrig på ditt bromsunderhåll utan laga så ordentligt som det går vid ett och samma tillfälle.

Bromsbackar i handbromsen

Det är allt fler bilar som har börjat använda bromsskivor på bakaxeln så många tillverkare installerar dubbla system nu: bromsarna på bakaxlarna är byggda med hybridsystem. För körning så finns en skivbroms när du bromsar. En ytterligare trumbroms fungerar endast som handbroms. På grund av utrymme och kostnadsskäl så finns trumbromsen integrerad i skivbromsen om det går. Bytet av bromsskivan innebär då också att du måste byta bromstrumman samtidigt. Slitage på bromsbackarna brukar vara mindre.
De används exklusivt nu till handbromsen. Vanligen brukar slipande slitage inte inträffa så de håller mycket längre än trumbromsar tidigare gjorde. Vid bytet av skivbromsen med sin integrerade bromstrumma så ska du kontrollera och rengöra trummans mekanism samtidigt. Kontrollera stiftet och returfjädern efter korrosion och håll det rent och intakt där för att slippa korrosion.
Att byta bromsbackarna i handbromsen kräver att du byter handbromsvajern med på grund av säkerhetsskäl. Bromssystemet slits alltid ut samtidigt. Därför ska du investera 15 EUR för att förhindra alla potentiella risker här.

Så mycket kostar en bromsbackssats

Priser för en kvalitativ bromsbackssats från en märkestillverkare börjar vid cirka 30 EUR per par.


Toppsäljare: de mest populära produkter
Bromsbacksats
Ny bromsbacksats ATE 03.0137-0268.2
  • Bredd[mm]: 40
  • Tilläggsartikel / tilläggsinformation: med spak
  • Bromssystem: Volkswagen
  • Kontrollmärke: E1 90R-011043/033
  • Invändig bromstrumdiameter [mm]: 200
  • MAPP-kod tillgänglig
  • Observera måtten
  • Rekommenderad artikels artikelnummer: 03.0137-9168.2
  • Skick:  Helt ny
03.0137-0268.2 ATE bromsbacksats bil pris
ATE | 03.0137-0268.2
356,23 kr
Skick:  Helt ny
Bromsbacksats
Ny bromsbackar RIDEX 70B0150
  • Position: Bakaxel
  • Trumdiameter [mm]: 203
  • Bredd[mm]: 38
  • Tilläggsartikel / tilläggsinformation: med spak
  • Skick:  Helt ny
70B0150 RIDEX bromsbackar bil pris
RIDEX | 70B0150
243,03 kr
Skick:  Helt ny
Bromsbacksats
Ny bromsbacksats BREMBO S 23 529
  • Bredd[mm]: 32
  • Bromssystem: Bosch
  • Invändig bromstrumdiameter [mm]: 180
  • Kompletteringsartikel / tilläggsinfo 2: med handbromsstag
  • Skick:  Helt ny
S 23 529 BREMBO bromsbacksats bil pris
BREMBO | S 23 529
273,75 kr
Skick:  Helt ny
Bromsbacksats
Ny bromsbackar BREMBO S 50 504
  • Bredd[mm]: 32
  • Bromssystem: Bosch
  • Invändig bromstrumdiameter [mm]: 203
  • Kompletteringsartikel / tilläggsinfo 2: med handbromsstag
  • Skick:  Helt ny
S 50 504 BREMBO bromsbackar bil pris
BREMBO | S 50 504
273,17 kr
Skick:  Helt ny
Bromsbacksats
Ny bromsbacksats RIDEX 70B0008
  • Position: Bakaxel
  • Bredd[mm]: 40
  • Tilläggsartikel / tilläggsinformation: med spak
  • Vikt [kg]: 1,97
  • Invändig bromstrumdiameter [mm]: 228
  • Skick:  Helt ny
70B0008 RIDEX bromsbacksats bil pris
RIDEX | 70B0008
277,88 kr
Skick:  Helt ny
Bromsbacksats
Ny bromsbackar RIDEX 70B0061
  • Position: Bakaxel
  • Diameter (mm): 180
  • Bredd[mm]: 31
  • Tilläggsartikel / tilläggsinformation: med spak
  • Vikt [kg]: 1,094
  • Skick:  Helt ny
70B0061 RIDEX bromsbackar bil pris
RIDEX | 70B0061
151,31 kr
(Pris per styck)
Skick:  Helt ny
Bromsbacksats
Ny bromsbacksats RIDEX 70B0016
  • Position: Bakaxel
  • Diameter (mm): 160,5
  • Bredd[mm]: 20
  • Tilläggsartikel / tilläggsinformation: utan spak
  • Skick:  Helt ny
70B0016 RIDEX bromsbacksats bil pris
RIDEX | 70B0016
197,57 kr
(Pris per styck)
Skick:  Helt ny
Bromsbacksats
Ny bromsbackar RIDEX 70B0079
  • Position: Bakaxel
  • Bredd[mm]: 20
  • Invändig bromstrumdiameter [mm]: 164
  • Skick:  Helt ny
70B0079 RIDEX bromsbackar bil pris
RIDEX | 70B0079
158,02 kr
Skick:  Helt ny
Bromsbacksats
Ny bromsbacksats TOMEX brakes TX 21-25
  • Position: Bakaxel
  • Bredd[mm]: 20
  • Bromssystem: Ate/Teves
  • Vikt [kg]: 0,98
  • Invändig bromstrumdiameter [mm]: 185
  • Skick:  Helt ny
TX 21-25 TOMEX brakes bromsbacksats bil pris
TOMEX brakes | TX 21-25
278,47 kr
Skick:  Helt ny
Bromsbacksats
Ny bromsbackar FEBI BILSTEIN 170867
  • Position: Bakaxel
  • Diameter (mm): 172
  • Bredd[mm]: 42
  • Vikt [kg]: 1,63
  • Kontrollmärke: ECE R90 Approved
  • Tjocklek 1 [mm]: 3,5
  • Skick:  Helt ny
170867 FEBI BILSTEIN bromsbackar bil pris
FEBI BILSTEIN | 170867
375,07 kr
Skick:  Helt ny
Bromsbacksats
Ny bromsbacksats DENCKERMANN B120097
  • Position: Bakaxel
  • Diameter (mm): 160
  • Bredd[mm]: 20
  • Bromssystem: ATE
  • Skick:  Helt ny
B120097 DENCKERMANN bromsbacksats bil pris
DENCKERMANN | B120097
242,36 kr
Skick:  Helt ny
Bromsbacksats
Ny bromsbackar BREMBO S 61 520
  • Bredd[mm]: 38
  • Bromssystem: TRW-Lucas
  • Invändig bromstrumdiameter [mm]: 203
  • Kompletteringsartikel / tilläggsinfo 2: med handbromsstag
  • Skick:  Helt ny
S 61 520 BREMBO bromsbackar bil pris
BREMBO | S 61 520
204,81 kr
Skick:  Helt ny