Handbromswire (handbromsvajer) till din bil
Bromswire till topp biltillverkarna
- Handbromswire VOLVO V70
- Handbromswire VW GOLF
- Bromsvajer BMW 3-serie
- VW PASSAT
- Handbromswire BMW 5-serie
- Handbromswire AUDI A4
- Bromsvajer AUDI A6
- MERCEDES-BENZ E-klass
- Handbromswire VOLVO V50
- Handbromswire VW CADDY
- Bromsvajer SAAB 9-3
- VOLVO V60
- Handbromswire MERCEDES-BENZ C-klass
- Handbromswire FORD FOCUS
- Bromsvajer SKODA OCTAVIA
- VOLVO XC70
- Handbromswire VW TRANSPORTER
- Handbromswire VOLVO XC60
- Bromsvajer KIA CEE'D
- FIAT DUCATO
Handbromswire (handbromsvajer) defekt? » Identifiera felet • Laga • Monteringstips
Säker acceleration och parkering med handbromsen
Den helt mekaniska handbromsen blockerar bilens bakhjul. Den appliceras med en handspak eller en pedal. Bromskraften överförs via en vajer som har en begränsad livslängd.
Så fungerar och så är handbromsen byggd
Handbromsen förhindrar bilen från att rulla iväg när den står parkerad genom att blockera bakhjulen. Den har en ytterligare uppgift i uppförsbackar, den låter dig lägga i växeln utan att bilen börjar rulla bakåt eller att motorn råkar stanna upp.
De flesta handbromsar drivs med en vanlig spak bredvid förarsätet. Spaken är ansluten till ett styrsystemet med en spänd vajer som går längs bilens underrede. Spänningen överförs till bromsbackarna på bakhjulsbromsen. Bromsbackarna dras ifrån varandra mekaniskt av spaken och trycker mot bromstrummans sidoväggar vilket säkert håller bilen parkerad och förhindrar den från att rulla iväg. Andra bilar som Mercedes använder en pedal som styr handbromsen. Andra märken har börjat med detta också. I dessa bilar, är användningen av parkeringsbromsen i sluttningar onödig tack vare att den första växeln har en mycket låg utväxling och ett högt vridmoment.
Slitage på handbromsvajern
Handbromsvajern är en komponent som utsätts för rejäla påfrestningar. Det är en snedvriden vajer som består av flera metalltrådar som kallas för en Bowden-kabel. Handbromsvajrar skyddas mot smuts genom ett skyddshölje med intern smörjning av grafitpulver. Med tiden förlorar den sin effekt. Hål kan drabba vajern med fukt som gör att den börjar rosta. Detta gör att den sväller och fastnar i sitt skyddshölje. Rosten och den högre spänningen försvagar den då.
Om parkeringsbromsen plötsligt inte fungerar, är det ett tecken på en brusten vajer. Alternativt så kan driften bli svårare att utföra eller försämras gradvis. Den interna vajern kan svälla och gör att den fastnar inuti sitt hölje. I båda fallen så är det bara vettigt att byta ut den istället då.
Att smörja handbromsvajern är sällan lönt. Det har bara en temporär effekt. Att laga den håller med andra ord inte länge . Smörjmedlet kommer att förlora sin effekt på några få dagar och du har samma problem igen. Det ska bara ses som en tillfällig åtgärd om verkstaden är stängd över helgen exempelvis.
Så lagar du handbromsen
Som tur är, det är mycket lätt att byta handbromsvajern. Den sitter fast på motsvarande punkter på bakhjulsbromsen och handbromsspaken. Kontrollera dess styrdelar mycket noga. Om vajern är för lös kan den brista vid minsta hinder. Det bästa är att kontrollera den gamla vajern hur sitter, och göra detsamma med den nya. Reparationen sker på 30 minuter och ger dig komplett säkerhet igen. Vajern självjustering skall justeras på den nya vajern. Det räcker att dra ät åtdragningsmuttern som finns i närheten. Den utbytta handbromsvajern bör hålla i flertalet år nu..
Så mycket kostar en ny handbromsvajer
En Handbromsvajer är mycket billig. Även en OEM-kvalitativ reservdel från märkestillverkare till lyx bilar som BMW eller Mercedes-Benz kostar sällan mer än 15 EUR, så köp inte billigare än så. Högkvalitativa handbromsvajrar med certifierad kvalité innebär att alla delar är högkvalitativa: skyddshylsan, anslutningspunkterna, innervajern och smörjningen. Detta är komponenter som du kan lita på.