Handbromsbackar till ditt fordon

Handbromsbackar till topp biltillverkarna
- Handbromsbelägg VOLVO V70
- BMW 3-serie
- VW PASSAT
- VW GOLF
- Handbromsbelägg BMW 5-serie
- AUDI A4
- AUDI A6
- VOLVO V50
- Handbromsbelägg MERCEDES-BENZ E-klass
- VW CADDY
- SAAB 9-3
- FORD FOCUS
- Handbromsbelägg SKODA OCTAVIA
- MERCEDES-BENZ C-klass
- VW TRANSPORTER
- VOLVO XC70
- Handbromsbelägg VOLVO V60
- VOLVO XC60
- OPEL ASTRA
- KIA CEE'D
Andra reservdelar Bromsar
Handbromsbackar defekt? » Identifiera felet • Laga • Monteringstips
Parkera bilen säkert
Handbromsbackar (handbromsbelägg) är komponenter som tillhör trumbromsarna. Idag så används dessa komponenter främst av handbromsarna. De ser till att din bil står stilla efter du har parkerat den. Det är därför de även kallas för “parkeringsbromsar”.
Trumbromsens utveckling
Fram till sena 1960-talet så var trumbromsen standarden inom bromssystem i bilar. Även mycket kraftfulla fordon som amerikanska “muskelbilar” med många hundratals hästkrafter kom fortfarande utrustade med trumbromsar på alla fyra hjul. Trumbromsen hade många fördelar över vanliga skivbromsar. Som slutna system var de mycket beständiga mot fukt och smuts. Bromsverkan var alltid effektiv tack vare den stora kontakten och i princip alla kunde lära sig hur man underhöll och lagade dem på helt egen hand.
Men de hade en stor nackdel: den slutna konstruktionen innebär att friktionsvärmen avleddes mycket långsamt. Överhettade bromsar ledde till att bromsverkan snabbt gick sönder. Detta gjorde trumbromsen inte längre säker för användning i mer tyngre och snabbare fordon.
Ett blandat system var vanligt fram tills sena 1900-talet: främre skivbromsar och bakre trumbromsar. På så vis så kunde man fördela bromsbelastningen på ett smart sätt. Huvudsakligen stod främre skivbromsar för 70%. Dess självkylande egenskaper gjorde dem mer lämpliga för tyngre belastningar. Resterande hanterades av bakre trumbromsar som hjälpte till att hålla fordonet rakt och stabilt när du bromsade in starkt.
Idag så används skivbromsar både fram och bak i de flesta fordon, även mindre bilar. Detta är delvis på grund av affärsmässiga skäl såsom att identiska delar i fordon leder till billigare priser på dem. Trumbromsen har däremot en ytterligare fördel över skivbromsen: den kan också användas som vanlig bromskabel. Detta är inte möjligt med skivbromsen. Därför så är trumbromsen fortfarande ett mycket populärt val bland parkeringsbromsar.
Så fungerar handbromsbackarna (handbromsbeläggen)
Handbromsbackarna (handbromsbeläggen) är halvcirkulära delar med svängtappar vid ena punkten och fjädrar vid motsatta punkten. Kabelns bromsmekanism flyttar en kil som trycker isär de två halvcirkulära ytorna. Detta trycker dem då mot bromstrummans inre väggar. Bromseffekten sker då genom applicerad friktionskraft. När du släpper på parkeringsbromsen så drar fjädrarna ihop de två handbromsbackarna (handbromsbeläggen) igen. Då släpper parkeringsbromsen så att säga.
Parkeringsbromsslitage
För länge sedan när bakre trumbromsen fortfarande användes som parkeringsbroms och som vanlig broms så var dess slitage mycket högt. Varje inbromsning involverade bromsbeläggen som trycktes mot den roterande bromstrumman som då ständigt bröts ned. I parkeringsbromsarna däremot så är det handbromsbackarna (handbromsbeläggen) som trycks mot en stillastående trumvägg som då blockerar alla potentiella rörelser. Så om handbromsen inte används vid höga hastigheter så kommer den att slitas ut minimalt. Slitaget blir då främst på bromskabeln hos dessa bromsar. Den kan sträckas ut över tid och korrodera vid anslutningspunkterna.
Det kan hända att handbromsbackarna (handbromsbeläggen) inte längre fungerar på grund av föroreningar, korrosion eller skador på återställningsmekanismen. Detta får dem att permanent nötas mot trumman under körning. Tecken på detta är ökad bränslekonsumtion, ovanlig överhettning vid hjulet eller ett slipande ljud hörs från dem.
Så byter du ut handbromsbackarna
Handbromsbackarna ska bytas ut på samma sätt som de vanliga trumbromsarna. Bakhjulen avlägsnas, bromssystemen plockas isär efteråt och utslitna element byts ut. Kontrollera även bromstrummans väggtjocklek när du byter ut bromsbackarna även om den säkert inte är så utsliten.
Rätt ofta är parkeringsbromsen integrerade i bromsskivan. Bromstrummorna och bromsskivan bildar en och samma enhet. Defekta bromsbackar slits oftast ut. Hela bromssystemet ska rengöras noga innan du monterar tillbaka allt. Det finns bromsrengöringsmedel framtaget just för detta ändamål.
Toppsäljare: de mest populära produkter