Bromsskivor till din bil
Bromsskiva till topp biltillverkarna
- Bromsskiva VOLVO V70
- Bromsskiva VW GOLF
- Bromsskivor BMW 3-serie
- VW PASSAT
- Bromsskiva BMW 5-serie
- Bromsskiva AUDI A4
- Bromsskivor AUDI A6
- MERCEDES-BENZ E-klass
- Bromsskiva VOLVO V50
- Bromsskiva VW CADDY
- Bromsskivor SAAB 9-3
- VOLVO V60
- Bromsskiva MERCEDES-BENZ C-klass
- Bromsskiva FORD FOCUS
- Bromsskivor SKODA OCTAVIA
- VOLVO XC70
- Bromsskiva VW TRANSPORTER
- Bromsskiva VOLVO XC60
- Bromsskivor KIA CEE'D
- FIAT DUCATO
Bromsskivor defekt? » Identifiera felet • Laga • Monteringstips
Kvalitativa bromsskivor är samma sak som säker körning
Förutom bromsbeläggningarna så är bromsskivorna de mest viktiga säkerhetskomponenterna i alla bilar. Bilens förmåga att köra är inte lika viktig som dess förmåga att kunna bromsa tillräckligt. Högkvalitativa bromsskivor är billiga och bevarar fordonets höga säkerhet.
Simpel konstruktion
En bromsskiva är en metallgjuten komponent i form av en cirkulär stålskiva. Den har en insjunken plats i mitten för att kunna fästas på navet. Bromsskivor kommer vanligen med fyra bultar för att fästas med. Högpresterande bromsskivor har fem borrhål. Bromsskivorna med tre borrhål är vanliga i Franska bilar men används i princip aldrig idag.
En bromsskiva är en komplett del men olika konstruktioner förekommer. Förutom den klassiska bromsskivan till kompakta bilar eller bilar med minskad motorkraft så finns högpresterande dubbla skivor med intern ventilation tillgängliga. Mellan interna och externa skivor så finns det luftbubblor som förser luft under körning, luften kyler skivan och förhindrar överhettning när du bromsar vid höga hastigheter. Internt ventilerade bromsskivor är betydligt dyrare än vanliga bromsskivor som saknar ventilation.
Konstant slitage
Bromsskivor byggs som förbrukningsvaror och är inte ett sätt för tillverkaren att tjäna mer pengar utan snarare en vidtagen säkerhetsåtgärd. Bromsskivorna absorberar friktionskrafterna som uppstår när bromsbeläggen trycker mot skivan och får den att glöda. En för hård och hållbar bromsskiva skulle få bromsbeläggen att slitas för fort. Bytet av bromsskivor och bromsbelägg ligger på kvoten 2:1 vilket visar att bromsskivan ska bytas varannan gång bromsbeläggen byts ut. Tillverkare av bromsskivor anger också en minsta tillåten tjocklek hos dem. Bromsskivans tjocklek är dock inte den enda viktiga faktorn för att veta när du ska byta dem.
Kontrollera bromsskivan
Varje gång bromsbeläggen ska bytas ut så ska du även kontrollera bromsskivorna noga. Följande punkter är viktiga:
- Färg
- Sprickor
- Spår
- Resterande tjocklek
Överdriven värme bildar en blåaktig ton på stålet. Stålet hårdnar och förlorar sin flexibilitet. Blå bromsskivor är överhettade och måste bytas ut.
Du kan aldrig kompromissa med sprickor. Även den allra minsta spricka i en bromsskiva tyder på att den måste bytas ut omedelbart. Krafterna som bromsskivan utsätts för är för höga för att vända bort blicken från detta allvarliga problem. EN liten spricka växer snabbt till en större spricka tills dess att hela skivan spricker sönder.
Spår är vanligt i bromsskivor. De orsakas av ett ojämnt slitage på bromsbeläggen. Spåren får inte vara för djupa. De har förödande effekt på bromsbeläggen och försämrar bromsprestandan rejält.
Minsta tillåtna tjocklek i resterna finns angivet på bromsskivans förpackning. Även om den inte har nått den minsta tillåtna tjockleken än så ska du ändå byta bromsskivan. Säkerheten kommer alltid först.
Slipa bromsskivorna?
Att slipa spåren på en bromsskiva brukar vara det vanliga sättet att göra ytorna lena igen. Arbetet är dock inte värt besväret jämfört med att bara köpa nya bromsskivor med tanke på de låga priserna. Bromsskivan måste ju ändå plockas bort först, så då kan du lika gärna installera en ny. Användning av en slipmaskin kräver professionellt utförande och det är dyrare än att bara byta den.
Byta bromsskivor
Det är lätt att byta ut bromsskivorna. Skivan byts tillsammans med bromsbeläggen. De sitter fast på navet eller hjullagerhuset med en central bult och fyra skruvar. Lossa på skruvarna, ta bort den gamla skivan och montera dit den nya skivan för att sedan skruva fast den. Se till att skruva åt med rätt angivet åtdragningsmoment!
Prioritera alltid kvalitén först!
Bromsskivor, även från Bosch, ATE och andra märkestillverkare är så billiga idag att det är billigare än att försöka laga en komponent eller välja billigare komponenter än så. Det är värt de extra slantarna med tanke på hur viktig dess uppgift i fordonet är.