00kr#
88-3125

Bromshuvudcylinder (huvudbromscylinder) till ditt fordon

Välj ditt fordon
Sök
Bromshuvudcylinder (huvudbromscylinder) Den bästa möjliga kvaliteten på varje enskild produkt

Premiumtillverkare av Bromshuvudcylinder (huvudbromscylinder):

  • BOSCH Bromshuvudcylinder (huvudbromscylinder)
  • FEBI BILSTEIN Bromshuvudcylinder (huvudbromscylinder)
  • A.B.S. Bromshuvudcylinder (huvudbromscylinder)
  • MAPCO Bromshuvudcylinder (huvudbromscylinder)
  • VAICO Bromshuvudcylinder (huvudbromscylinder)
  • BREMBO Bromshuvudcylinder (huvudbromscylinder)
  • ATE Bromshuvudcylinder (huvudbromscylinder)
  • TRW Bromshuvudcylinder (huvudbromscylinder)
  • Köp till bästa pris här VALEO Bromshuvudcylinder (huvudbromscylinder)
  • Köp till bästa pris här TOPRAN Bromshuvudcylinder (huvudbromscylinder)
  • Köp till bästa pris här SWAG Bromshuvudcylinder (huvudbromscylinder)
  • Köp till bästa pris här METZGER Bromshuvudcylinder (huvudbromscylinder)
  • Köp till bästa pris här JP GROUP Bromshuvudcylinder (huvudbromscylinder)
  • Köp till bästa pris här HELLA Bromshuvudcylinder (huvudbromscylinder)
  • Köp till bästa pris här JAPANPARTS Bromshuvudcylinder (huvudbromscylinder)
  • Köp till bästa pris här DELPHI Bromshuvudcylinder (huvudbromscylinder)
  • BLUE PRINT
  • ABE
  • HERTH+BUSS JAKOPARTS
  • MAGNETI MARELLI

Bromshuvudcylinder (huvudbromscylinder) defekt? » Identifiera felet • Laga • Monteringstips

Huvudbromscylindern: herren på täppan i det hydrauliska bromssystemet

Huvudbromscylindern är en central komponent i bromssystemet och omvandlar den mekaniska kraften från bromspedalen och den pneumatiska kraften i bromskraftsförstärkaren till hydraulisk kraft som i sin tur överförs till hjulbromscylindrarna i de separata hjulen utan förluster. Om en huvudbromscylinder falerar är hela bromssystemet i stor fara och det blir plötsligt livsfarligt att köra fordonet.

Så är huvudbromscylindern byggd

En huvudbromscylinder är en massiv stålkomponent med en kolvstång. Internt har den fem borrhål. En av dessa innehåller kolvstången som låter den röra sig i cylindern. Fyra öppningar går sidledes via externa skruvgängor och innehåller bromsledningarna. En eller ytterligare två hål högst uppe är avsedda för bromsvätskans expansionstank. Tanken kan kopplas loss och monteras separat eller alternativt integreras i huvudbromscylindern. Mellan kolvstången och röret i huvudbromscylindern finns flertalet packningar. Dessa är komponentens svagaste länk.

Så fungerar en huvudbromscylinder

Huvudbromscylindern skruvas åt tätt i motorrummet. Dess kolvstång är ansluten till bromsservon. När bromsen appliceras trycker kolvstången på huvudbromscylindern med en kraft på 2 bar som försätter den hydrauliska vätskan i tryck. Detta tryck överförs till de separata bromscylindrarna utan förluster. Detta fungerar så länge inte gas, luft eller vatten kommer in i bromsvätskan.

Defekter med huvudbromscylindern

En huvudbromscylinder har bara en svag punkt, tätningen mellan kolvstången och insidan av bromscylindern. När dessa falerar läcker hydrauloljan ut sidledes. Detta märker du då bromstrycket försämras rejält. Bromspedalen måste “pumpas” för att du ska få det att fungera. Körsäkerheten försämras markant med en defekt huvudbromscylinder. Du måste då byta cylindern så snart som möjligt.

Så lagar du huvudbromscylindern

Förr i tiden lagades en huvudbromscylinder genom att byta tätningarna. Teoretiskt sett kan du fortfarande göra detta men på grund av låga priser på denna del är det numera bättre att byta hela huvudbromscylindern. detta garanterar en fungerande broms. Bytet kan dock vara knepigt, det finns risk att luft tränger sig in i bromsledningen. Därför rekommenderar vi att du följer dessa steg:

  • Kontrollera vattenhalten i bromsvätskan med en testremsa. Om nivån överstiger tröskelvärdet så skall du dränera bromsvätskan helt, byta cylindern och fylla bromssystemet med ny bromsvätska. Då genomför du en säker och komplett reparation. Glöm inte att lufta hela bromssystemet efter reparationen.
  • Att byta huvudbromscylinder är mycket enkelt de fyra anslutna bromsledningarna skruvas loss. Sedan skruvar du loss huvudbromscylindern från sin monteringsplatta. Sedan drar du ut den från bromsservon. Ett stift eller en extra mutter kan ha använts för extra säkerhet. Nedmonteringen är mycket enkel och kan utföras av alla med rätt verktyg.

Vi rekommenderar alltid att du byter expansionstanken samtidigt som du byter huvudbromscylinder. När du gör det så har du en ny enhet installerad och slipper oroa dig för sprickor eller läckage från dessa komponenter.
Skruva loss bromsledningarna och lufta bromssystemet. Samtidigt som du gör detta skall du inspektera ledningarna och slangarna. Ledningarna ska vara rostfria och slangarna ska inte se spröda eller porösa ut. Möjliga bitmärken från mårdar kan hittas på dessa delar. “Ballonger” kan drabba billiga bromsslangar. Allt som ser konstigt ut skall bytas ut. Annars kan även de bästa huvudbromscylindrarna visa sig vara helt värdelösa att använda om andra komponenter inte fungerar som de ska.

Så mycket kostar en ny huvudbromscylinder

En huvudbromscylinder är en viktig säkerhetskomponent så bara den allra bästa kvalitén skall installeras. Underlägsna produkter från okända tillverkare medför alltid livsfarliga risker. Priserna börjar vid 50 EUR och då får du högkvalitativa huvudbromscylindrar från märkestillverkare.


Toppsäljare: de mest populära produkter
Huvudbromscylinder
Bromshuvudcylinder RIDEX 258M0362
  • Material: Aluminium
  • Hål-Ø [mm]: 23,81
  • Gängmått: 10 x 1 (2), 12 x 1 (2)
  • Position: Fram
  • Avstånd fästbultar [mm]: 60
  • Skick:  Helt ny
Bromshuvudcylinder 258M0362 billiga av originalkvalitet
RIDEX | 258M0362
390,13 kr
(Pris per styck)
Skick:  Helt ny
Huvudbromscylinder
Bromshuvudcylinder (huvudbromscylinder) RIDEX 258M0009
  • Material: Gjutjärn
  • Hål-Ø [mm]: 22,2
  • Gängmått 1: 3x M10X1.0
  • Antal fästhål: 2
  • Längd[mm]: 18,8, 167
  • Skick:  Helt ny
Bromshuvudcylinder (huvudbromscylinder) 258M0009 billiga av originalkvalitet
RIDEX | 258M0009
502,22 kr
(Pris per styck)
Skick:  Helt ny
Huvudbromscylinder
Bromshuvudcylinder LPR 1236
  • Material: Grått gjutjärn
  • Bromssystem: Bendix
  • Gängmått: 10 X 1 (4)
  • Kolvdiameter [mm]: 20,64
  • Skick:  Helt ny
Bromshuvudcylinder 1236 billiga av originalkvalitet
LPR | 1236
420,77 kr
Skick:  Helt ny
Huvudbromscylinder
Bromshuvudcylinder (huvudbromscylinder) METELLI 05-0021
  • Diameter 1 [mm]: 19,05
  • Material: Gjutjärn
  • Skick:  Helt ny
Bromshuvudcylinder (huvudbromscylinder) 05-0021 billiga av originalkvalitet
METELLI | 05-0021
183,07 kr
Skick:  Helt ny
Huvudbromscylinder
Bromshuvudcylinder RIDEX 258M0108
  • Material: Gjutjärn
  • Gängmått 1: 3x M10x1.0
  • Kompletteringsartikel / tilläggsinfo 2: utan bromsvätskebehållare
  • Cylinderkolv diameter [mm]: 22,2
  • Hål-Ø 2 [mm]: 17,46
  • Antal fästhål: 2
  • Position: Fram
  • Längd[mm]: 18,5, 168
  • Beakta systemfyllningsmängd
  • Skick:  Helt ny
Bromshuvudcylinder 258M0108 billiga av originalkvalitet
RIDEX | 258M0108
587,63 kr
(Pris per styck)
Skick:  Helt ny
Huvudbromscylinder
Bromshuvudcylinder (huvudbromscylinder) LPR 1145
  • Material: Grått gjutjärn
  • Bromssystem: ATE
  • Gängmått: 10 X 1 (5), 10 x 1 (5)
  • Kolvdiameter [mm]: 19,05
  • Skick:  Helt ny
Bromshuvudcylinder (huvudbromscylinder) 1145 billiga av originalkvalitet
LPR | 1145
441,53 kr
Skick:  Helt ny
Låsskruv, huvudbromscy...
Bromshuvudcylinder ATE 03.3517-5100.1
  • Gängmått: M10x1
  • Längd[mm]: 11,5
  • Längd över allt [mm]: 18,0
  • Flänsform: E, F
  • Nyckelvidd 1 [mm]: 10
  • Skick:  Helt ny
Bromshuvudcylinder 03.3517-5100.1 billiga av originalkvalitet
ATE | 03.3517-5100.1
37,80 kr
Skick:  Helt ny
Huvudbromscylinder
Bromshuvudcylinder (huvudbromscylinder) FEBI BILSTEIN 12275
  • Vikt [kg]: 1,317
  • Tilläggsartikel / tilläggsinformation: med tätning
  • för OE-nummer: 004 430 25 01
  • Innergängmått: M10 x 1
  • Skick:  Helt ny
Bromshuvudcylinder (huvudbromscylinder) 12275 billiga av originalkvalitet
FEBI BILSTEIN | 12275
735,76 kr
Skick:  Helt ny
Huvudbromscylinder
Bromshuvudcylinder RIDEX 258M0005
  • Material: Aluminium
  • Antal anslutningar: 2
  • Gängmått 1: 2x M12x1.0
  • Längd[mm]: 69,5, 92
  • Kolvdiameter [mm]: 25,4
  • Skick:  Helt ny
Bromshuvudcylinder 258M0005 billiga av originalkvalitet
RIDEX | 258M0005
540,65 kr
(Pris per styck)
Skick:  Helt ny
Huvudbromscylinder
Bromshuvudcylinder (huvudbromscylinder) METELLI 05-0066
  • Diameter 1 [mm]: 20,64
  • Material: Gjutjärn
  • Skick:  Helt ny
Bromshuvudcylinder (huvudbromscylinder) 05-0066 billiga av originalkvalitet
METELLI | 05-0066
256,52 kr
Skick:  Helt ny
Huvudbromscylinder
Bromshuvudcylinder RIDEX 258M0013
  • Material: Gjutjärn
  • Hål-Ø [mm]: 19,05
  • Gängmått 1: 5x M10x1.0
  • Kompletteringsartikel / tilläggsinfo 2: utan bromsvätskebehållare
  • Längd[mm]: 14,5, 182
  • Skick:  Helt ny
Bromshuvudcylinder 258M0013 billiga av originalkvalitet
RIDEX | 258M0013
437,11 kr
(Pris per styck)
Skick:  Helt ny
Huvudbromscylinder
Bromshuvudcylinder (huvudbromscylinder) LPR 1229
  • Material: Grått gjutjärn
  • Bromssystem: Bendix
  • Gängmått: 10 X 1 (4)
  • Kolvdiameter [mm]: 19,05
  • Skick:  Helt ny
Bromshuvudcylinder (huvudbromscylinder) 1229 billiga av originalkvalitet
LPR | 1229
442,93 kr
Skick:  Helt ny