Bromshuvudcylinder (huvudbromscylinder) till din bil
Bromshuvudcylinder till topp biltillverkarna
- Bromshuvudcylinder VOLVO V70
- Bromshuvudcylinder VW GOLF
- Bromshuvudcylinder (huvudbromscylinder) BMW 3-serie
- VW PASSAT
- Bromshuvudcylinder BMW 5-serie
- Bromshuvudcylinder AUDI A4
- Bromshuvudcylinder (huvudbromscylinder) AUDI A6
- MERCEDES-BENZ E-klass
- Bromshuvudcylinder VOLVO V50
- Bromshuvudcylinder VW CADDY
- Bromshuvudcylinder (huvudbromscylinder) SAAB 9-3
- VOLVO V60
- Bromshuvudcylinder MERCEDES-BENZ C-klass
- Bromshuvudcylinder FORD FOCUS
- Bromshuvudcylinder (huvudbromscylinder) SKODA OCTAVIA
- VOLVO XC70
- Bromshuvudcylinder VW TRANSPORTER
- Bromshuvudcylinder VOLVO XC60
- Bromshuvudcylinder (huvudbromscylinder) KIA CEE'D
- FIAT DUCATO
Bromshuvudcylinder (huvudbromscylinder) defekt? » Identifiera felet • Laga • Monteringstips
Huvudbromscylindern: herren på täppan i det hydrauliska bromssystemet
Huvudbromscylindern är en central komponent i bromssystemet och omvandlar den mekaniska kraften från bromspedalen och den pneumatiska kraften i bromskraftsförstärkaren till hydraulisk kraft som i sin tur överförs till hjulbromscylindrarna i de separata hjulen utan förluster. Om en huvudbromscylinder falerar är hela bromssystemet i stor fara och det blir plötsligt livsfarligt att köra fordonet.
Så är huvudbromscylindern byggd
En huvudbromscylinder är en massiv stålkomponent med en kolvstång. Internt har den fem borrhål. En av dessa innehåller kolvstången som låter den röra sig i cylindern. Fyra öppningar går sidledes via externa skruvgängor och innehåller bromsledningarna. En eller ytterligare två hål högst uppe är avsedda för bromsvätskans expansionstank. Tanken kan kopplas loss och monteras separat eller alternativt integreras i huvudbromscylindern. Mellan kolvstången och röret i huvudbromscylindern finns flertalet packningar. Dessa är komponentens svagaste länk.
Så fungerar en huvudbromscylinder
Huvudbromscylindern skruvas åt tätt i motorrummet. Dess kolvstång är ansluten till bromsservon. När bromsen appliceras trycker kolvstången på huvudbromscylindern med en kraft på 2 bar som försätter den hydrauliska vätskan i tryck. Detta tryck överförs till de separata bromscylindrarna utan förluster. Detta fungerar så länge inte gas, luft eller vatten kommer in i bromsvätskan.
Defekter med huvudbromscylindern
En huvudbromscylinder har bara en svag punkt, tätningen mellan kolvstången och insidan av bromscylindern. När dessa falerar läcker hydrauloljan ut sidledes. Detta märker du då bromstrycket försämras rejält. Bromspedalen måste “pumpas” för att du ska få det att fungera. Körsäkerheten försämras markant med en defekt huvudbromscylinder. Du måste då byta cylindern så snart som möjligt.
Så lagar du huvudbromscylindern
Förr i tiden lagades en huvudbromscylinder genom att byta tätningarna. Teoretiskt sett kan du fortfarande göra detta men på grund av låga priser på denna del är det numera bättre att byta hela huvudbromscylindern. detta garanterar en fungerande broms. Bytet kan dock vara knepigt, det finns risk att luft tränger sig in i bromsledningen. Därför rekommenderar vi att du följer dessa steg:
- Kontrollera vattenhalten i bromsvätskan med en testremsa. Om nivån överstiger tröskelvärdet så skall du dränera bromsvätskan helt, byta cylindern och fylla bromssystemet med ny bromsvätska. Då genomför du en säker och komplett reparation. Glöm inte att lufta hela bromssystemet efter reparationen.
- Att byta huvudbromscylinder är mycket enkelt de fyra anslutna bromsledningarna skruvas loss. Sedan skruvar du loss huvudbromscylindern från sin monteringsplatta. Sedan drar du ut den från bromsservon. Ett stift eller en extra mutter kan ha använts för extra säkerhet. Nedmonteringen är mycket enkel och kan utföras av alla med rätt verktyg.
Vi rekommenderar alltid att du byter expansionstanken samtidigt som du byter huvudbromscylinder. När du gör det så har du en ny enhet installerad och slipper oroa dig för sprickor eller läckage från dessa komponenter.
Skruva loss bromsledningarna och lufta bromssystemet. Samtidigt som du gör detta skall du inspektera ledningarna och slangarna. Ledningarna ska vara rostfria och slangarna ska inte se spröda eller porösa ut. Möjliga bitmärken från mårdar kan hittas på dessa delar. “Ballonger” kan drabba billiga bromsslangar. Allt som ser konstigt ut skall bytas ut. Annars kan även de bästa huvudbromscylindrarna visa sig vara helt värdelösa att använda om andra komponenter inte fungerar som de ska.
Så mycket kostar en ny huvudbromscylinder
En huvudbromscylinder är en viktig säkerhetskomponent så bara den allra bästa kvalitén skall installeras. Underlägsna produkter från okända tillverkare medför alltid livsfarliga risker. Priserna börjar vid 50 EUR och då får du högkvalitativa huvudbromscylindrar från märkestillverkare.