Bromsslang till din bil

Bromsslangar till topp biltillverkarna
- Bromsslang VOLVO V70
- Bromsslang VW GOLF
- Bromsslangar BMW 3-serie
- VW PASSAT
- Bromsslang BMW 5-serie
- Bromsslang AUDI A4
- Bromsslangar AUDI A6
- MERCEDES-BENZ E-klass
- Bromsslang VW CADDY
- Bromsslang VOLVO V50
- Bromsslangar VOLVO V60
- SAAB 9-3
- Bromsslang MERCEDES-BENZ C-klass
- Bromsslang SKODA OCTAVIA
- Bromsslangar FORD FOCUS
- VOLVO XC60
- Bromsslang KIA CEE'D
- Bromsslang VW TRANSPORTER
- Bromsslangar VOLVO XC70
- FIAT DUCATO
Bromsslang defekt? » Identifiera felet • Laga • Monteringstips
Tryckmatning med bromsslangen
Bromsslangen är en liten viktig komponent som sitter fast i bromsoket. Den ansluter bromsoket med bromsledningen. I denna artikel kan du läsa om allt som du behöver känna till om bromsslangen.
Bromstryck för optimal effekt
Bilens bromssystem drivs med hydraulik. En sluten fylld krets med bromsvätska överför trycket genom hela bromssystemet som använder sig av det fysiska faktumet att vätskor inte kan komprimeras. Det relativt låga trycket från bromspedalen förstärks med hjälp av en hävarm, bromsservo samt det hydrauliska förhållandet mellan bromshuvudcylindern och bromsoket. Tätheten är det viktigaste i dessa slags bromssystem för att det ska fungera optimalt.
Rörelsekompensation
Tätheten i bromssystemet använder sig av styva rör då det är mer effektivt. De klarar av starka krafter och ett kopparrör spricker i första taget. Bromstrycket kommer dock inte i närheten av att det ska hända. Bromstrycket måste hur som helst överföras till bromsoket på ett eller annat vis. Bromsoket sitter bredvid hjulet. Bakhjulen och bromsoken förflyttar sig hela tiden upp och ner. Framhjulen har ytterligare styrning i sina rörelser. Bromsslangarna ger dig en pålitlig och flexibel anslutning mellan bromsbeläggen och bromsoken.
Så är en bromsslang byggd
En bromsslang består av ett internt, stadigt tygmaterial som omges av en tjock gummimantel. Gummilagret har den perfekta flexibiliteten för att tåla bromstrycket. Dessutom installeras bromsslangar i äldre bilar i efterhand vilket är billigt. Men det finns många nackdelar med gummi som material.
Gummislangar är känsliga
Bromsslangar av gummi håller oftast hela bilens livstid. Men när du byter däck, Är det rekommenderat att du även kontrollerar bromsslangarna. Uppkastade objekt från marken kan ha skapat hål som i sin tur kan ha gjort slangarna ostabila. Dessutom kan det interna membranet brista. När detta sker så känner du en försämrad bromskraft. Ofta fungerar bara bromsen på en sida. Bilen drar då åt det håll där bromsen fortfarande fungerar. Bromsslangen är då skadad internt i membranet.
När bromsslangarna av gummi blir spröda eller skadade så ska du omedelbart byta ut dem. Bytet är lätt men kräver lite förkunskaper för att det ska gå rätt till.
När du ändå håller på...
Det är inget fel att byta ut en trasig bromsslang med ett nytt gummielement. Men det finns nu en annan lösning som är bättre och mer pålitligt: stålflexibla slangar. Dessa högkvalitativa bromsslangar har ett ytterligare lager med rostfritt stål som håller ihop det interna gummilagret och skyddar hela slangen mot externa skador. Installation av stålflexibla slangar är enkel, det går snabbt, och är den mest effektiva lösningen för att göra din bil säker igen, samtidigt som du höjer bilens värde inför en framtida försäljning.
Då ska bromsslangen bytas
När bromsslangen ska bytas bör du även kontrollera bromsvätskan. Det rekommenderas att du även byter den om du inte redan har gjort det. En bromsvätsketestare kontrollerar mängden vatten i oljan. Efter att du bytt ut slangarna behöver behöver du dränera hela bromssystemet.
Välj märkesprodukter för alla säkerhetsrelaterade delar
Bromsslangar, vare sig de är tillverkade av gummi eller flexibelt stål, är säkerhetsrelaterade komponenter. Att välja billiga produkter är därför strikt förbjudet. En ny varumärkt gummislang är billig och kommer att hålla länge och bra, så det är dumt att välja en komponent från en okänd tillverkare. Att uppgradera till stålflexibla slangar å andra sidan en rejäl investering. Dessa högkvalitativa komponenter kostar mellan 20-40 EUR per slang. Men det lönar sig i längden med tanke på säkerheten och det faktum att du då slipper laga andra delar av säkerhetssystemet.